Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Gomseglet

Medlem
Jag har förstått att det i Frankrike inte långt från Paris görs vin med kolsyrebubblor.

Finns det standardcuveer (heter det va?) från mindre odlare som är bra?

Jag vet inte vad jag gillar, förutom att en vanlig nummercuvee från Jacquesson var för jäkla god.
 

Elvis

Medlem
@vintomas, nu har jag fått mina 50-årspresenter och det blev en hel del vin. Jag gjorde en önskelista med många av dina tips och fick sex flaskor Marc Morey Chassagne-Montrachet PC Virondot 2017 samt sex flaskor Chablis PC Montée de Tonnerre 2018 från Louis Michel.

I övrigt blev det ganska mycket skumpa: Pol Roger 2012 (både magnum och flaska), Louis Roederer 2012 (flaskor), Belle Epoque 2008 (magnum) och Henriot Enchanteleurs 1998.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Har egentigen ingen mer input än petterkalle i stort. Håller med i det mesta. Det är svårt att bedöma viners möjliga drickfönster. Jag skulle dock flytta 13 och 14 till <10 år och 12 till >8 år. Sedan håller jag med om att 16 är ett bra år som går att dricka tidigt (jmf med 07 och 10)... men jag tror de kommer att hamna i tunneln och blir fantastiska efter 10 år. 11 är ett dåligt år som man bör ploppa, tror inte de blir bättre. 09 vet jag inte om de kommer bli bra... har aldrig gillat årgången. 10 är nog den bästa på senare tid och har precis öppnat upp (efter lång luftning).. tror de vinner på ytterligare lagring (tror många kommer att hamna på +15 innan de når zenit). 07 är i drickfönster och den är också en bra årgång. Sedan tror jag 15 och 17 är årgångar som man skall köpa i närtid förutom 16.

Får hålla med Peterkalle om 2012, det verkar som årgången inte är en långliggare. Har provat lite från området i närtid från -12 och det verkar som om de ligger i drickfönster redan... i varje fall de lite mindre dyra från området... har inte provat de lite "dyrare" ännu
 

Martin F

Medlem
Tänkt köpa på mig lite riesling från Tyskland och Frankrike att stoppa ner i källaren med mål att dricka vid cirkus 10 års ålder. Helst med kork. Tips på bolis?
 

Sebran

Medlem
Tänkt köpa på mig lite riesling från Tyskland och Frankrike att stoppa ner i källaren med mål att dricka vid cirkus 10 års ålder. Helst med kork. Tips på bolis?

Kikade snabbt men hittade inga kanonviner på bolaget för tillfället. Mitt tips är att beställa från Lobenberg istället, där är det betydligt bättre utbud och ofta samma priser som på vingården.
 

chambertin

Medlem
Tänkt köpa på mig lite riesling från Tyskland och Frankrike att stoppa ner i källaren med mål att dricka vid cirkus 10 års ålder. Helst med kork. Tips på bolis?
Har flera gånger varit mkt imponerad av Domaine Weinbachs Riesling Réserve (t.o.m satt den före deras GC (t.ex Schlossberg) vid ngt tillfälle). Nu finns denna på SS för 249kr. Kanske inte 10-årshorizont på den men du skall väl ha ngt att dricka medans du väntar också.

Annars är nog Lobenberg (Gute Weine) som @Sebran nämnde eller Atomwine (dyrare men har reor och kampanjer med bra priser emellanåt) ett bättre ställe än SS om du vill shoppa utan att vänta/köa/toktrycka-kl10:00-men-inte-få-ngt/returnera-fel-årgång-från-BS/inte-hitta-viner-på-Riesling-som-finns-i-BS-om-dom-inte-har-R-i-namnet/....

Producenter som jag brukar köpa lite då och då är Von Winning, Schäfer-Fröhlich, G. Breuer, Katharina Wechsler, Maximin Grünhaus, J.J Prüm, Karthäuserhof för att nämna några. Samtliga har mer ambitiösa viner med utvecklingspotential efter kortare eller längre källarlagring men även enklare alster för omedelbar konsumtion eller kortare lagring.

Keller, Egon Müller och Dönnhoff är ju några andra toppnamn men deras bästa viner börjar bli smärtsamt dyra tyvärr.

Gillar man Riesling med lite restsötma så kommer man ofta lite billigare undan än om man jagar samma topp-GG som alla andra också vill ha.

Sen finns ju det några habila producenter i Österrike också men har själv väldigt begränsad erfarenhet. De kända namnen där (FX Pichler och Knoll t.ex) gör dock väldigt bra viner får jag ändå säga.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har flera gånger varit mkt imponerad av Domaine Weinbachs Riesling Réserve (t.o.m satt den före deras GC (t.ex Schlossberg) vid ngt tillfälle). Nu finns denna på SS för 249kr. Kanske inte 10-årshorizont på den men du skall väl ha ngt att dricka medans du väntar också.

Annars är nog Lobenberg (Gute Weine) som @Sebran nämnde eller Atomwine (dyrare men har reor och kampanjer med bra priser emellanåt) ett bättre ställe än SS om du vill shoppa utan att vänta/köa/toktrycka-kl10:00-men-inte-få-ngt/returnera-fel-årgång-från-BS/inte-hitta-viner-på-Riesling-som-finns-i-BS-om-dom-inte-har-R-i-namnet/....

Producenter som jag brukar köpa lite då och då är Von Winning, Schäfer-Fröhlich, G. Breuer, Katharina Wechsler, Maximin Grünhaus, J.J Prüm, Karthäuserhof för att nämna några. Samtliga har mer ambitiösa viner med utvecklingspotential efter kortare eller längre källarlagring men även enklare alster för omedelbar konsumtion eller kortare lagring.

Keller, Egon Müller och Dönnhoff är ju några andra toppnamn men deras bästa viner börjar bli smärtsamt dyra tyvärr.

Gillar man Riesling med lite restsötma så kommer man ofta lite billigare undan än om man jagar samma topp-GG som alla andra också vill ha.

Sen finns ju det några habila producenter i Österrike också men har själv väldigt begränsad erfarenhet. De kända namnen där (FX Pichler och Knoll t.ex) gör dock väldigt bra viner får jag ändå säga.
+ 1 på detta förutom, för mig, Schäfer-Fröhlich då jag inte gillar knallpulver och rök i mina rieslings. Men du glömde en av de bästa: WITTMANN :p
 

chambertin

Medlem
+ 1 på detta förutom, för mig, Schäfer-Fröhlich då jag inte gillar knallpulver och rök i mina rieslings. Men du glömde en av de bästa: WITTMANN :p
Ja ! Wittmann får man ju inte glömma. Har ingen erfarenhet av längre lagring men goda viner gör dom helt klart.
Glömde nog fler men Bürklin-Wolf t.ex har jag ingen erfarenhet av i närtid men längre tillbaka så köpte jag ofta deras Kabinetter och Spätlese.
Vg krut/rök och andra rester av reduktiv karaktär så håller jag med dig att det inte är njutbart (i några viner ) men det försvinner ju alltid med tiden. Tråkigt dock om man inte känner till det och förväntar sig ngt helt annat när man öppnar vinet som ungt.
 

aldenniklas

Medlem
Dr Loosen, vilka av deras kan man lagra? Fått tips om att även deras enklare (Dr L Riesling och Dr L Riesling Kabinett) som finns hos bolaget ska duga för att lagra åtminstone några år.
 

Sebran

Medlem
Dr Loosen, vilka av deras kan man lagra? Fått tips om att även deras enklare (Dr L Riesling och Dr L Riesling Kabinett) som finns hos bolaget ska duga för att lagra åtminstone några år.

Riesling är generellt en mycket lagringsduglig druva och Doktorn själv säger att hans GGs bör ligga minst 2-3 år innan de öppnas, men de mår säkert bra även av ännu flera års lagring också. Jag drack en 2013 Ürziger Würzgarten GG i somras som har många år kvar.

Sedan gäller också att ju sötare vin desto mer lagringsdugligt, eftersom sockret också funkar som konserveringsmedel.
 

Martin F

Medlem
Har flera gånger varit mkt imponerad av Domaine Weinbachs Riesling Réserve (t.o.m satt den före deras GC (t.ex Schlossberg) vid ngt tillfälle). Nu finns denna på SS för 249kr. Kanske inte 10-årshorizont på den men du skall väl ha ngt att dricka medans du väntar också.

Annars är nog Lobenberg (Gute Weine) som @Sebran nämnde eller Atomwine (dyrare men har reor och kampanjer med bra priser emellanåt) ett bättre ställe än SS om du vill shoppa utan att vänta/köa/toktrycka-kl10:00-men-inte-få-ngt/returnera-fel-årgång-från-BS/inte-hitta-viner-på-Riesling-som-finns-i-BS-om-dom-inte-har-R-i-namnet/....

Producenter som jag brukar köpa lite då och då är Von Winning, Schäfer-Fröhlich, G. Breuer, Katharina Wechsler, Maximin Grünhaus, J.J Prüm, Karthäuserhof för att nämna några. Samtliga har mer ambitiösa viner med utvecklingspotential efter kortare eller längre källarlagring men även enklare alster för omedelbar konsumtion eller kortare lagring.

Keller, Egon Müller och Dönnhoff är ju några andra toppnamn men deras bästa viner börjar bli smärtsamt dyra tyvärr.

Gillar man Riesling med lite restsötma så kommer man ofta lite billigare undan än om man jagar samma topp-GG som alla andra också vill ha.

Sen finns ju det några habila producenter i Österrike också men har själv väldigt begränsad erfarenhet. De kända namnen där (FX Pichler och Knoll t.ex) gör dock väldigt bra viner får jag ändå säga.
Tack för uttömmande svar! Ska kika närmare på respektive producenterna och hemsidorna.
 
Toppen