Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

lukastollig

Pudelfantast
Halloj!

Jag är relativt ny med vinsamlande pga har tidigare varit student men håller nu på att fylla på med lite viner att ha hemma för lagring. Är mest intresserad av viner från 2017 då jag och min sambo blev ihop det året. Förvisso kort förhållande men eftersom jag köper vinerna så är det också jag som får dricka upp dom om vi mot förmodan skulle göra slut. Någon som har några förslag på saker att köpa? Har sneglat lite på bourdeaux från det året, men det verkar som ett ganska dåligt år från vad jag kan läsa. Någon som har några förslag? Om det är bra viner är pristaket på ungefär 1500-2000 då jag ändå inte har plats för att köpa så många flaskor. Gillar bourgogne, norra rhone, sicilien, piemonte, brunello, riesling men dricker egentligen vad som helst som har kvalité. Alla förslag välkomnas med öppna armar!

Det är en riktigt bra årgång för vit bourgogne - bättre än för de röda (där jag föredrar 2015 och 2018 framför 2016 och 2017)!

Amen to that! 2017 vit burg FTW! Inte druckit något dåligt än. Klart bästa årgången sedan 2014. Röda har jag bristande erfarenhet av än så länge, men håller annars 2015 och 2010 som de bästa årgångarna som fortfarande går att få tag på någorlunda enkelt. 2005, 2002 1999 är också värda att leta efter, men då är vi off topic igen...

Håller också med @LarsW om Rhône 2017. Bara personlig erfarenhet av norra dock. Har mer eller mindre slutat köpa södra.
 

zippan

Medlem
Plocka ett par flaskor Muga på fredag så kommer alla runt bordet bli glada.
Tack för tipset.
Efter att pratat med min mor så blev det en Amarone. Båda två dricker mestadels Amarone när boxen får vila, som de Svennebananer de är, farsans dag så han blir förhoppningsvis nöjd. Masi riserva costasera classico på magnum.
 
Någon som har tips på ett par bra Sancerre eller Chablis, som finns att köpa/beställa på Bolaget?
Jag tycker "vanlig" chablis village från bra producenter är bland de mer prisvärda vita vinerna. Dock är det litet slumpmässigt om det är korrekt årgång på bolagets hemsida, t ex Nathalie&Gille Fevre står 2016 men fick hem 2018 (mkt trevlig så klagar inte)
Några intressanta chablis-producenter i prisklassen 180-270 kr:
grossot
Nathalie&gille fevre
Domaine William fevre
Le Domaine d'Henri
Droin
Louis Michel
 

v_skogh

Medlem
Upplägg för två noviser som "gillar" vin. Tips?
Tänker fyra viner. Pinot noir-tema kanske. Champagne, bourgogne, nya Zeeland och en jänkare. Kan det vara något. Vilka viner?
Prisklass 200-250, högre för champagnen men den har jag koll på om jag kör ovan tema.
 

Michael_M0!

Medlem
Jag tycker "vanlig" chablis village från bra producenter är bland de mer prisvärda vita vinerna. Dock är det litet slumpmässigt om det är korrekt årgång på bolagets hemsida, t ex Nathalie&Gille Fevre står 2016 men fick hem 2018 (mkt trevlig så klagar inte)
Några intressanta chablis-producenter i prisklassen 180-270 kr:
grossot
Nathalie&gille fevre
Domaine William fevre
Le Domaine d'Henri
Droin
Louis Michel

Stort tack, verkligen! Jag kommer att pröva några av dem! (lutar mot Grossot och Louis Michel, nån till).
Chablis går rätt bra att lagra också?
 

Håkan

Medlem
Om man ska köpa lite Napa och Sonoma viner kring 300-700 klassen för långlagring. Vad bör man satsa på? Både rött och vitt. Gärna tunga röda.
Svårt att hitta Cab i den prisklassen men Syrah går bra. Varför inte Ramey Sonoma Coast Syrah, eller Radio Coteau Dusty Lane Syrah? 5 års lagring räcker nog. Pinot, med 1 kr tillgodo får du Hirsch Reserve Pinot Noir 2016. Tycker du Hirsch är väl anemisk så gå på Occidental Freestone Pinot Noir 2017 (Kistler).
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Svårt att hitta Cab i den prisklassen men Syrah går bra. Varför inte Ramey Sonoma Coast Syrah, eller Radio Coteau Dusty Lane Syrah? 5 års lagring räcker nog. Pinot, med 1 kr tillgodo får du Hirsch Reserve Pinot Noir 2016. Tycker du Hirsch är väl anemisk så gå på Occidental Freestone Pinot Noir 2017 (Kistler).
Tunga rekommendationer! Börjar vi närma oss varandra? :);)
 

Silenos

Medlem
@Johan Blom , Ramey har nämnts, och helt välförtjänt; men de andra pratar ju om fel färg! Köp några Estate (eller vad de nu kallar det, deras "byvin") Hyde samt Ritchie. Inte gratis, men fullt rimligt för kvalitén.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Svårt att hitta Cab i den prisklassen men Syrah går bra. Varför inte Ramey Sonoma Coast Syrah, eller Radio Coteau Dusty Lane Syrah? 5 års lagring räcker nog. Pinot, med 1 kr tillgodo får du Hirsch Reserve Pinot Noir 2016. Tycker du Hirsch är väl anemisk så gå på Occidental Freestone Pinot Noir 2017 (Kistler).

Tack för tipsen Håkan! Ska kika in dem. Men är de även tunga, trots Pinot druva?
@Johan Blom , Ramey har nämnts, och helt välförtjänt; men de andra pratar ju om fel färg! Köp några Estate (eller vad de nu kallar det, deras "byvin") Hyde samt Ritchie. Inte gratis, men fullt rimligt för kvalitén.
Vad menas med inte gratis? Ball park?
 

v_skogh

Medlem
Bjöd frugan på Occhipinti SP68 Rosso i helgen, jag är inte övertygad men frugan älskar stilen.
Tips på andra viner i samma "stil"?
Vore nice om det fans på Bolaget då jag endast tänker mig inköp av enstaka flaskor.
 

Håkan

Medlem
Tack för tipsen Håkan! Ska kika in dem. Men är de även tunga, trots Pinot druva?

Vad menas med inte gratis? Ball park?
Med risken att jag får Kistlermaffian på mig men tycker deras viner ofta är något framtunga. Men 2017 är svalare årgång och jag tror de presterar bra ett sånt år. Hirsch är en av de stramaste Pinotproducrnterna i Kalifornien. Det tar ett tag innan man lärt sig vilken Pinotstil man gillar. Två bra Pinoter i olika stil.
 
Toppen