Stora vad ska jag köpa-tråden

Diskussion i 'Vin' startad av JakobZ, 8 maj 2015.

1. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Amen to that! 2017 vit burg FTW! Inte druckit något dåligt än. Klart bästa årgången sedan 2014. Röda har jag bristande erfarenhet av än så länge, men håller annars 2015 och 2010 som de bästa årgångarna som fortfarande går att få tag på någorlunda enkelt. 2005, 2002 1999 är också värda att leta efter, men då är vi off topic igen...

Håller också med @LarsW om Rhône 2017. Bara personlig erfarenhet av norra dock. Har mer eller mindre slutat köpa södra.

zippan och Daniel A gillar detta.
  2. zippan

zippan Medlem

Tack för tipset.
    Efter att pratat med min mor så blev det en Amarone. Båda två dricker mestadels Amarone när boxen får vila, som de Svennebananer de är, farsans dag så han blir förhoppningsvis nöjd. Masi riserva costasera classico på magnum.

3. Keen

Keen slan

:rolleyes:
    Drack Umberta ikväll, väldigt bra! Ser fram emot att testa Rossore också. Beställde direkt ett gäng till Umberta.

självklart fick jag 2017 av G.D. Vajra :rolleyes:

karl.1480 gillar detta.
  4. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Någon som har tips på ett par bra Sancerre eller Chablis, som finns att köpa/beställa på Bolaget?

Omar Khayyam och Wintermute gillar detta.
  5. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Jag tycker "vanlig" chablis village från bra producenter är bland de mer prisvärda vita vinerna. Dock är det litet slumpmässigt om det är korrekt årgång på bolagets hemsida, t ex Nathalie&Gille Fevre står 2016 men fick hem 2018 (mkt trevlig så klagar inte)
    Några intressanta chablis-producenter i prisklassen 180-270 kr:
    grossot
    Nathalie&gille fevre
    Domaine William fevre
    Le Domaine d'Henri
    Droin
    Louis Michel

petterkalle, Sebran, jrick och 3 andra gillar detta.
  6. v_skogh

v_skogh Medlem

Upplägg för två noviser som "gillar" vin. Tips?
    Tänker fyra viner. Pinot noir-tema kanske. Champagne, bourgogne, nya Zeeland och en jänkare. Kan det vara något. Vilka viner?
    Prisklass 200-250, högre för champagnen men den har jag koll på om jag kör ovan tema.

7. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Stort tack, verkligen! Jag kommer att pröva några av dem! (lutar mot Grossot och Louis Michel, nån till).
    Chablis går rätt bra att lagra också?

Omar Khayyam gillar detta.
  8. Per Stade

Per Stade Lege artis

Inte mer än 10 år om du inte är förtjust i sherry.

9. Sebran

Sebran Medlem

Hehe @Michael_M0! du älskar ju sherry!

Michael_M0! gillar detta.
  10. jrick

jrick Medlem

Pratar du om village då eller? För 1er och Grand Cru från bra producenter och bra årgångar går väl jättebra att lagra. Drack en fantastisk Dauvissat Les Clos 2009 nyligen.

MartinE och magnum gillar detta.
  11. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Åjo, har druckit många 10-15 år gamla som mest haft aromer av hasselnötter och lite smör, snarare än sherry.

magnum gillar detta.
  12. Håkan

Håkan Medlem

Svårt att hitta Cab i den prisklassen men Syrah går bra. Varför inte Ramey Sonoma Coast Syrah, eller Radio Coteau Dusty Lane Syrah? 5 års lagring räcker nog. Pinot, med 1 kr tillgodo får du Hirsch Reserve Pinot Noir 2016. Tycker du Hirsch är väl anemisk så gå på Occidental Freestone Pinot Noir 2017 (Kistler).

Omar Khayyam, Johan Blom och petterkalle gillar detta.
  13. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Tunga rekommendationer! Börjar vi närma oss varandra? :);)

14. Håkan

Håkan Medlem

Det önkades tunga viner men jag har två av vinerna i min källare. Vi är nog närmare varandra än någon av oss vill kännas vid.

petterkalle gillar detta.
  15. Michael_M0!

Michael_M0! Medlem

Det är ju inte mycket som slår Sherry :)

Daniel A gillar detta.
  16. Silenos

Silenos Medlem

@Johan Blom , Ramey har nämnts, och helt välförtjänt; men de andra pratar ju om fel färg! Köp några Estate (eller vad de nu kallar det, deras "byvin") Hyde samt Ritchie. Inte gratis, men fullt rimligt för kvalitén.

17. Johan Blom

Johan Blom Hobbysamlare och allsörplare

Tack för tipsen Håkan! Ska kika in dem. Men är de även tunga, trots Pinot druva?
    Vad menas med inte gratis? Ball park?

18. Silenos

Silenos Medlem

350-450 för byvinet, 600-800 för vingårdslägena; nåt sånt kanske.

Johan Blom gillar detta.
  19. v_skogh

v_skogh Medlem

Bjöd frugan på Occhipinti SP68 Rosso i helgen, jag är inte övertygad men frugan älskar stilen.
    Tips på andra viner i samma "stil"?
    Vore nice om det fans på Bolaget då jag endast tänker mig inköp av enstaka flaskor.

20. Håkan

Håkan Medlem

Med risken att jag får Kistlermaffian på mig men tycker deras viner ofta är något framtunga. Men 2017 är svalare årgång och jag tror de presterar bra ett sånt år. Hirsch är en av de stramaste Pinotproducrnterna i Kalifornien. Det tar ett tag innan man lärt sig vilken Pinotstil man gillar. Två bra Pinoter i olika stil.

Dela sidan