Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jonas Sand

Medlem
Hej.
Jag önskar tips på svalodlad pinot noir/spätburgunder med försiktig fathantering. Nu till kruxet: gärna sub 350 kronor.
Några förslag?
 

zippan

Medlem
Zinfandel. Carlisle var färskaste tipset som skulle vara gott, som inte längre finns i sortimentet. Har 0 erfarenhet men är nyfiken. Så något måste ju köpas så kalrt.
Det finns några med lite ålder, drickklara(?), Frtiz, Birchino och Paul dolan.

Vilken flaska köper jag hos SB?
 

MarkusJ

Medlem
Hamnade igår i ett Bordeaux-hål (tyvärr ett bottenlöst sådant på internet och inte i en tunna) och har insett att det är för tunt med det i källaren. Det dök upp många frågor som jag hoppas kunna få lite svar på - bear with me :)

Kom in på Philipson som fortfarande har en del primörer kvar, både för 2019 och 2020. Både årgångarna verkar vara väl omskrivna, om inte 2020 till och med ser ut att bli ännu bättre? Läste också här på forumet att Diehl är bra, men såg att 2020 står som "Subskription" - innebär det att det är någon form av allokeringslista?

Det var ju dock ett tag sedan primörerna släpptes, så jag undrar om priserna för dessa har (eller brukar) gått upp sedan i våras? Är det någon idé att fortfarande lägga en beställning?

Sen såg jag att leveransdatum på 2019 står som "Okänt" medans 2020 ska komma i juni. Insåg nu att jag kan skriva till Philipson och fråga, men tycker bara att det verkar lite märkligt.

Har spanat på föjande:

Vettiga val eller har ni andra rekommendationer? Tid och tålamod finnes. Pris runt 700-2000 och har mest kollat på vänstra stranden, men tar gärna tips på högra också.

Helst skulle jag nog vilja ha 3 flaskor från ett par olika slott, så om någon är sugen på att dela en eller flera lådor (förmånligare pris) så hojta till :)
 

Vingubben

Medlem
Hamnade igår i ett Bordeaux-hål (tyvärr ett bottenlöst sådant på internet och inte i en tunna) och har insett att det är för tunt med det i källaren. Det dök upp många frågor som jag hoppas kunna få lite svar på - bear with me :)

Kom in på Philipson som fortfarande har en del primörer kvar, både för 2019 och 2020. Både årgångarna verkar vara väl omskrivna, om inte 2020 till och med ser ut att bli ännu bättre? Läste också här på forumet att Diehl är bra, men såg att 2020 står som "Subskription" - innebär det att det är någon form av allokeringslista?

Det var ju dock ett tag sedan primörerna släpptes, så jag undrar om priserna för dessa har (eller brukar) gått upp sedan i våras? Är det någon idé att fortfarande lägga en beställning?

Sen såg jag att leveransdatum på 2019 står som "Okänt" medans 2020 ska komma i juni. Insåg nu att jag kan skriva till Philipson och fråga, men tycker bara att det verkar lite märkligt.

Har spanat på föjande:

Vettiga val eller har ni andra rekommendationer? Tid och tålamod finnes. Pris runt 700-2000 och har mest kollat på vänstra stranden, men tar gärna tips på högra också.

Helst skulle jag nog vilja ha 3 flaskor från ett par olika slott, så om någon är sugen på att dela en eller flera lådor (förmånligare pris) så hojta till :)
Leverans av primörer från Bordeaux sker normalt på våren tre år efter skörd, så framåt april-maj i år sker leverans av 2019. I de flesta fall betalar du när du bokar för vinets kostnad och handlarens påslag, medan skatt och moms betalas vid leverans. Leveransdatum blir när återförsäljaren får hem sina flaskor vilket dom aldrig vet exakt i förväg. Med andra ord är det bara att vänta och se när det blir.

2020 verkar bli ett bra år i hela Bordeaux, och kanske extra bra på högra stranden. Vinerna du har valt brukar vara säkra kort, i alla fall Calon-Segur och Lynch-Bages, där C-S brukar vara lite mer kraft. Giscours brukar sällan leverera när det är mindre bra år, men i bra årgångar kan det vara fantstiskt, lite lättare men oerhört elegant och med mängder av parfym. Övriga du kan titta på från vänstra stranden i samma prisklass är Leoville Barton och Pontet Canet som är två av mina favoriter. Från den den högra stranden kan du i samma prisklass tex kolla in Clinet från Pomerol, och Pavie Macquin från St Emilion. Hoppar du upp ett snäpp så är la Conseliante oftast oerhört bra.
 
Hello WineLovers!
Jag ska ut och vandra i en för mig oupptäckt värld. Jag har en vän som är helt såld på Riesling och jag har tyvärr inte lika stor koll själv. Druckit en del, och gillar det, men har dålig koll. Så om 4 veckor ska ett par vänner och jag ha en vinmiddag. Jag står för förrätten som kommer bli en smörstekt pilgrimsmussla med lite tillbehör som en syrad grädde och lite koriander. Till det vill jag servera en fantastisk Riesling. Det är som sagt 4 veckor bort så leveranstider kan jag ta hänsyn till. Har ni några tips eller någon jag kan höra av mig till för tips kära forummedlemmar? Prisklass från 400:- och uppåt?

Om någon har en bra riesling i sin källare som kan tänka sig ett byte mot någon i min källare är jag öppen för det också :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hello WineLovers!
Jag ska ut och vandra i en för mig oupptäckt värld. Jag har en vän som är helt såld på Riesling och jag har tyvärr inte lika stor koll själv. Druckit en del, och gillar det, men har dålig koll. Så om 4 veckor ska ett par vänner och jag ha en vinmiddag. Jag står för förrätten som kommer bli en smörstekt pilgrimsmussla med lite tillbehör som en syrad grädde och lite koriander. Till det vill jag servera en fantastisk Riesling. Det är som sagt 4 veckor bort så leveranstider kan jag ta hänsyn till. Har ni några tips eller någon jag kan höra av mig till för tips kära forummedlemmar? Prisklass från 400:- och uppåt?

Om någon har en bra riesling i sin källare som kan tänka sig ett byte mot någon i min källare är jaög öppen för det också :)
Von Winning Ozyetra, Zind Humbrecht Clos Saint Urbain och F.X. Pichler M är mina favoriter.

Mer tips:

https://www.finewines.se/threads/traden-om-riesling.7871/

https://www.finewines.se/threads/tips-pa-riesling.6347/
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Hello WineLovers!
Jag ska ut och vandra i en för mig oupptäckt värld. Jag har en vän som är helt såld på Riesling och jag har tyvärr inte lika stor koll själv. Druckit en del, och gillar det, men har dålig koll. Så om 4 veckor ska ett par vänner och jag ha en vinmiddag. Jag står för förrätten som kommer bli en smörstekt pilgrimsmussla med lite tillbehör som en syrad grädde och lite koriander. Till det vill jag servera en fantastisk Riesling. Det är som sagt 4 veckor bort så leveranstider kan jag ta hänsyn till. Har ni några tips eller någon jag kan höra av mig till för tips kära forummedlemmar? Prisklass från 400:- och uppåt?

Om någon har en bra riesling i sin källare som kan tänka sig ett byte mot någon i min källare är jag öppen för det också :)
Inte för att vara negativ nu men istället för att bestämma rätt och sen fråga vilken Riesling som passar, kanske du hade kunnat börja med en Riesling och sen utforma förrätten efter det?
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hello WineLovers!
Jag ska ut och vandra i en för mig oupptäckt värld. Jag har en vän som är helt såld på Riesling och jag har tyvärr inte lika stor koll själv. Druckit en del, och gillar det, men har dålig koll. Så om 4 veckor ska ett par vänner och jag ha en vinmiddag. Jag står för förrätten som kommer bli en smörstekt pilgrimsmussla med lite tillbehör som en syrad grädde och lite koriander. Till det vill jag servera en fantastisk Riesling. Det är som sagt 4 veckor bort så leveranstider kan jag ta hänsyn till. Har ni några tips eller någon jag kan höra av mig till för tips kära forummedlemmar? Prisklass från 400:- och uppåt?

Om någon har en bra riesling i sin källare som kan tänka sig ett byte mot någon i min källare är jag öppen för det också :)
Riesling Alsace Grand Cru Schlossberg Cuvée Ste.-Catherine 2009 ?? Lite svår mot syrad grädde dock då den som de flesta mogna Alsace har söta toner mer än syra.
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Hello WineLovers!
Jag ska ut och vandra i en för mig oupptäckt värld. Jag har en vän som är helt såld på Riesling och jag har tyvärr inte lika stor koll själv. Druckit en del, och gillar det, men har dålig koll. Så om 4 veckor ska ett par vänner och jag ha en vinmiddag. Jag står för förrätten som kommer bli en smörstekt pilgrimsmussla med lite tillbehör som en syrad grädde och lite koriander. Till det vill jag servera en fantastisk Riesling. Det är som sagt 4 veckor bort så leveranstider kan jag ta hänsyn till. Har ni några tips eller någon jag kan höra av mig till för tips kära forummedlemmar? Prisklass från 400:- och uppåt?

Om någon har en bra riesling i sin källare som kan tänka sig ett byte mot någon i min källare är jag öppen för det också :)
Hos www.wein-diehl.de finns en hel del bra Riesling med lite ålder.
Har själv med stort nöje köpt och druckit flera Riesling från Kartauserhof (Riesling Trocken och Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Großes Gewächs).
Finns mkt annat också men ovanstående är en av mina favoriter både vg viner med restsötma och GG. Ganska behagliga priser dessutom.
 
Hello WineLovers!
Jag ska ut och vandra i en för mig oupptäckt värld. Jag har en vän som är helt såld på Riesling och jag har tyvärr inte lika stor koll själv. Druckit en del, och gillar det, men har dålig koll. Så om 4 veckor ska ett par vänner och jag ha en vinmiddag. Jag står för förrätten som kommer bli en smörstekt pilgrimsmussla med lite tillbehör som en syrad grädde och lite koriander. Till det vill jag servera en fantastisk Riesling. Det är som sagt 4 veckor bort så leveranstider kan jag ta hänsyn till. Har ni några tips eller någon jag kan höra av mig till för tips kära forummedlemmar? Prisklass från 400:- och uppåt?

Om någon har en bra riesling i sin källare som kan tänka sig ett byte mot någon i min källare är jag öppen för det också :)


Varför inte ta denna? Finns i några butiker i landet :)

Du kommer inte bli besviken
 
Toppen