Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

BallyJ

Medlem
Jag har funderat ett tag på att lägga beställning hos Diehl, så jag mejlade i går och frågade. Fick negativt svar i dag: ”due to excise duties it is too complicated to ship wine to B2C in Sweden.”

Tråkigt. Hade tänkt hugga Karthauserhof och van Volxem främst.
Vilket vin från van Volxem?
 

Boletus

Medlem
Jag har funderat ett tag på att lägga beställning hos Diehl, så jag mejlade i går och frågade. Fick negativt svar i dag: ”due to excise duties it is too complicated to ship wine to B2C in Sweden.”

Tråkigt. Hade tänkt hugga Karthauserhof och van Volxem främst.
Kan du inte göra som vid vanlig privatimport och betala in punktskatten själv? Är ganska enkelt nuförtiden. Eller behöver de fortfarande betala svensk moms då?
 

Zmirc

Medlem
Vilket vin från van Volxem?
Hade tänkt komplettera 2015 främst i toppskiktet bland rieslingarna, en årgång som van Volxem fick väldigt fina omdömen för och som jag tyckt mycket om utifrån det jag har druckit hittills (utom Goldberg GG som hade en utpräglad beska, också den enda som kom till Systembolaget…). Diehl har ju på vissa producenter ett väldigt bra urval även på årgångar som inte är de senaste.
 

Zmirc

Medlem
Kan du inte göra som vid vanlig privatimport och betala in punktskatten själv? Är ganska enkelt nuförtiden. Eller behöver de fortfarande betala svensk moms då?
Detta får nog någon som kan reglerna bra kommentera. Dock är jag skeptisk till att driva på för att genomföra något sådant om handlaren från början inte vill skicka alls, det ska vara något väldigt speciellt köp för att det ska vara värt den tids- och energiinvesteringen.
 

DR Glas

Medlem
Hej Finewines!
Jag tar gärna emot tips gällande pinot/Bourgogne i prisspannet 250-1000 kr.

Min smak:
84p 2016 Jean-Claude Boisset Bourgogne Hautes-Côtes de Nuits Dames Huguettes
Den tunna frukten gör vinet kallt och tråkigt i mitt tycke.

88p 2017 Olivier Leflaive Bourgogne Cuvée Margot
Med lite luft blir Leflaives vin betydligt bättre än Boisetts.

91p 2018 Domaine de la Vougeraie Côte de Beaune Les Pierres Blanches
Härlig frukt och en helt annan intensitet och längd än ovanstående viner.
Bästa Bourgogne jag provat.


:rolleyes:Vet inte om man blir klokare av det här, men hoppas!
 

Magikern

Medlem
Hej Finewines!
Jag tar gärna emot tips gällande pinot/Bourgogne i prisspannet 250-1000 kr.

Min smak:
84p 2016 Jean-Claude Boisset Bourgogne Hautes-Côtes de Nuits Dames Huguettes
Den tunna frukten gör vinet kallt och tråkigt i mitt tycke.

88p 2017 Olivier Leflaive Bourgogne Cuvée Margot
Med lite luft blir Leflaives vin betydligt bättre än Boisetts.

91p 2018 Domaine de la Vougeraie Côte de Beaune Les Pierres Blanches
Härlig frukt och en helt annan intensitet och längd än ovanstående viner.
Bästa Bourgogne jag provat.


:rolleyes:Vet inte om man blir klokare av det här, men hoppas!

Flaskposten har några 2010:eek:r runt 1000-lappen kvar och de är alla bra. Det är ofta värt att lägga 1100 spänn på Bourgogne (både röd och vit). Vinerna som kostar 800 är rätt ofta betydligt sämre.

Kanske värt att lägga detta inlägget i den stora tråden om Bourgogne. Vad säger moderatorerna?
 

DR Glas

Medlem
Flaskposten har några 2010:eek:r runt 1000-lappen kvar och de är alla bra. Det är ofta värt att lägga 1100 spänn på Bourgogne (både röd och vit). Vinerna som kostar 800 är rätt ofta betydligt sämre.

Kanske värt att lägga detta inlägget i den stora tråden om Bourgogne. Vad säger moderatorerna?
Tack för tipset!
En hundralapp hit och dit är ju kanske inte en deal breaker i den där prisklassen.
Jag har noterat och förbryllats över att det är ganska vanligt förekommande med Bourgogneviner på 600-800 som får fjuttiga 87p.
Det måste väl ändå finnas något hyggligt på mellannivå i stil med ovan nämnda Vougeraie?
2019 Louis Jadot Domaine des Heritiers Boucherottes t ex verkar ju ha fått hyggliga omdömen?
 

Bentone

Medlem
Jag och några bekanta har planer på att ordna en liten riojakväll och jag skulle önska lite hjälp från er som kan distriktet bättre än vad jag gör. Tanken är att vi ska bekanta oss med olika stilar och inriktningar som alla sammantaget kan ge en bra känsla för vad Rioja kan innebära. Utgångspunkten den här gången får ligga på bolagets utbud med en budget på 2.000kr (4-5 sorter?). Vad skulle ni anse bör var med på en sådan provning och vad representerar just den flaskan för stil/inriktning isf?
All input är välkommet och mottages ödmjukt och tacksamt.

Följande rekommendationer får jag tacka Patrik Sellin för och den känns riktigt trevlig. Däremot blir tyvärr Torre Muga svår att få tag på.
Dalmau (749) och Torre Muga (649) som representanter för den moderna stilen
Prado Enea (499) och Imperial (369) för den klassiska stilen
Marqués de Cáceres Crianza (99) som representant för instegsviner.
 

Elvis

Medlem
Jag ska hjälpa en vän att köpa två lådor vin i present. Budget cirka 15.000 kr. Det får gärna vara fina trälådor och riktigt bra vin förstås. Vad skulle ni rekommendera? Jag tänkte mig ett vitt vin och ett rött. Kanske vit bourgogne och röd bordeaux? Vad tycker ni? Helst tillgängligt via beställningssortimentet.
 

The Wall

Medlem
Jag ska hjälpa en vän att köpa två lådor vin i present. Budget cirka 15.000 kr. Det får gärna vara fina trälådor och riktigt bra vin förstås. Vad skulle ni rekommendera? Jag tänkte mig ett vitt vin och ett rött. Kanske vit bourgogne och röd bordeaux? Vad tycker ni? Helst tillgängligt via beställningssortimentet.
Eller Tignanello och Krug? Vad uppskattar mottagaren och när förväntas vinerna konsumeras, i närtid eller om 25 år? Känns som att de faktorerna inte skadar att väga in när budgeten är så pass generös.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Eller Tignanello och Krug? Vad uppskattar mottagaren och när förväntas vinerna konsumeras, i närtid eller om 25 år? Känns som att de faktorerna inte skadar att väga in när budgeten är så pass generös.
Två lådor för 15000 kr ger 625 kr flaskan (12 flaskor/låda) - Krug går bort direkt
 

Elvis

Medlem
Det behöver inte vara lådor med 12 flaskor i varje. Jag har inte sett någon trälåda Krug med mer än 6 flaskor, till exempel.
 

Elvis

Medlem
Eller Tignanello och Krug? Vad uppskattar mottagaren och när förväntas vinerna konsumeras, i närtid eller om 25 år? Känns som att de faktorerna inte skadar att väga in när budgeten är så pass generös.

Det är mer en generös present än ett tillskott till någons vinkällare, så jag vet inte.

Tignanello låter som en bra idé. Kommer den i trälåda om man köper sex flaskor?
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Jag ska hjälpa en vän att köpa två lådor vin i present. Budget cirka 15.000 kr. Det får gärna vara fina trälådor och riktigt bra vin förstås. Vad skulle ni rekommendera? Jag tänkte mig ett vitt vin och ett rött. Kanske vit bourgogne och röd bordeaux? Vad tycker ni? Helst tillgängligt via beställningssortimentet.
Jag köpte nyss en låda (6 st) Remelluri Blanco 2018. Den kom i en fin trälåda. 575 kr/flaska. Men den kanske är för billig?
1647956214062.png
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Det är mer en generös present än ett tillskott till någons vinkällare, så jag vet inte.

Tignanello låter som en bra idé. Kommer den i trälåda om man köper sex flaskor?
Tror tyvärr inte att Tignanello kommer i trädlåda, men det kanske kan vara en idé att höra med importören om de kan få fram ett sexpack i en trälåda.
 

Vingubben

Medlem
Det är mer en generös present än ett tillskott till någons vinkällare, så jag vet inte.

Tignanello låter som en bra idé. Kommer den i trälåda om man köper sex flaskor?
Köpte ett sexpack 2018 för några månader sedan men dom kom i papplåda. Dock tror jag att jag har sett trälådor på nätet.
 

Vingubben

Medlem
Jag ska hjälpa en vän att köpa två lådor vin i present. Budget cirka 15.000 kr. Det får gärna vara fina trälådor och riktigt bra vin förstås. Vad skulle ni rekommendera? Jag tänkte mig ett vitt vin och ett rött. Kanske vit bourgogne och röd bordeaux? Vad tycker ni? Helst tillgängligt via beställningssortimentet.
Chateau Quintus 2019 kommer 1/4 och är ju rätt omskriven och får bra betyg. Har dock inte provat någon årgång.
 
Toppen