Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Surströmmingens lov

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens lunch:
2014-06-11 12.49.27.jpg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ja, vad skall man säga; fermenterad fisk, kan det bli bättre. Yummy! Eller...jag har ingen aning, har ännu inte fått chansen att testa...:(
Har inte heller testat ännu men Surhaj har jag provat. Är tydligen en delikatess på island :-O
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
All annan fisk är att jämställa med de viner som de mer ignoranta föredrar: Bag in Box.
Surströmming is the real thing!

Augustis Wine-Ferno i Umeå kommer inbegripa en surströmmingsodyssé av ovanligt underbara mått. Surströmming på fel sätt blir lika tokigt som kakaopulver på fel sätt eller vitlök i fel rätt. Surströmming på rätt sätt är sublimt...
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Surströmming är för övrigt den enda strömming som är god.
Vi pratade igår stekt strömming. Halstrad strömming. Inlagda strömminsrullader...
Mmmmm :)
Men den sura är Kung Strömming!
Gillar bla Saltörerna, Oscars och den på bilden ovan.
Bland mina favoritmärken märks dock inte Röda Ulven. Den saknar enligt mitt förmenande elegans och balans pga för hög sälta.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Surströmmingssushi bjöds det på under matfestivalen i Umeå härförledens.
Fan att jag missade det!
10632209_803830683002415_7647623_n.jpg

Det ser ju så osannolikt underbart gott ut!

...och här står förväntansfullt dreglande folk i kö för att få prova Rovögerns Surströmmingar:
10693647_1496447600611135_1323931179_n.jpg
 

Gurto

Medlem
Vilka viner passar bäst till surströmming?

Har aldrig druckit vin till men sherry brukar alltid komma på tal när man ska matcha mer "annorlunda" mat med vin. Har svårt att "smakualisera" (för stunden nybildat verb, motsvarande visualisera) men du kan kanske bli testpilot? Äter själv surströmming allt för sällan för att ta mig an uppdraget.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte funderat ssk mckt på detta, men sherry kanske inte är en så dum tanke, och jag inser ju genast att @Mats och jag har viktigt jobb att göra!

Vinvärlden har uppenbarligen en blind fläck!
Och vad är bättre än att en läkare och hans assistent Quasimodo botar detta omänskliga lidande?
Att inte veta är en ohygglig bristsjukdom. Den skall kureras!

Halvsöt Pinot gris från Alsace röstar jag på i första test heatet.
Ung Mauny också.
...sen får vi fundera vidare!

Fler förslag behövs!
 

Gurto

Medlem
Har inte funderat ssk mckt på detta, men sherry kanske inte är en så dum tanke, och jag inser ju genast att @Mats och jag har viktigt jobb att göra!

Vinvärlden har uppenbarligen en blind fläck!
Och vad är bättre än att en läkare och hans assistent Quasimodo botar detta omänskliga lidande?
Att inte veta är en ohygglig bristsjukdom. Den skall kureras!

Halvsöt Pinot gris från Alsace röstar jag på i första test heatet.
Ung Mauny också.
...sen får vi fundera vidare!

Fler förslag behövs!

Tror generellt vin med oxidativa drag är bra kandidater. Lite sötma är nog ingen dum idé heller. Frågan är om man inte vill ha lite mer syra också?
 

Vino fino

Medlem
Ryssarna har förstått galoppen med mjölksyra-jästkulturer-umami-sälta. Det skall vara högkvalitativ okryddad vodka gjord på sädesslag.

Vilket för övrigt är det bästa till sushi också. Med några klunkar inte helt snustorr Cava emellan.
 
Toppen