Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svensk vinmakare från Kalifornien säger hej och frågar om råd.

Sonderlese

Medlem
Jag fick svar från Vinunic @Adam Frisch ! 🤟


Tjena William,


Tack för ditt mail och kul att du gillar vinerna!
Mariedam kommer vi absolut ta hem och vi kan så klart även ta hem Syrah så länge den hinner bli klar i tid för skeppningen, men det löser sig säkert.



Allt gott,



Gustaf Lönnbeck
Senior Product Manager


Mobile: +46 (0) 73 326 31 43
Office: +46 8 660 84 15
Regeringsgatan 109
S-111 39 Stockholm, Sweden
www.vinunic.se

Se till att du allokerar Syrah till Sverige Adam, och om du har några flaskor kvar av förra årets Syrah gör i ordning en låda om 1-6 flaskor och märka ”OBS! William”

Tack på förhand! 😁
 
Last edited:
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Drack Faun idag och den var superhärlig, hajpen är på riktigt! Verkligen en tagning på Zinfandel som jag kan komma överens med där de lite varma kryddorna slås in i en fräsch och elegant förpackning, blint hade jag dragit till med att det här var en Spätburgunder ifrån Baden 😆
Tackar!

Kan meddela att Vinunic tar in min 2022 "Anchia" Zinfandel till sommaren också, så hoppas den faller i god jord! Även en liten mängd av min Syrah slinker med, men bara på beställningssortimentet. Se bild - mina Rhône-druvor hamnar nu i en egen liten underserie some heter BIOGRAF, där vi har blå etikett och vit vaxtopp istället för att invertera lite;)

Kommer en del intressant Syrah under den serien framöver. Syrah såklart svårsålt hos gemene man, och speciellt tror jag nya världen Syrah är svårt i Europa, men med den lilla mängd jag gör så går det alltid åt. Den som kommer till Sverige nu första vändan har jag gjort sen 2019, den äldsta Syrah-planteringarna i Lodi. Planterades 1964 av insmugglade rankor från Australien. Vinet är lätt och elegant med en tydlig eucalyptusnot. Ingen ek. Ek är svårt på Syrah, tycker jag. Blir lätt för mkt. Men inte otänkbart jag provar lite i framtiden med dom nya tillskotten i serien.

Men åter till Zinfandel: årets skörd var också mycket intressant och jag valde att göra lite stem-inclusion (vad heter det på svenska?) från den nya (gamla) Zinfandel-gården som jag leasar nuförtiden. Gamla rankor från 60-talet. Många är rädda för helkluster och stem-inclusion på Zin av nån anledning, men måste säga att den smakar fantastiskt just nu precis efter jäsning. En hit än så länge, hoppas den fortsätter utvecklas på ett intressant sätt och jag hoppas att SB kan ta in lite av den till nästa år.
 

Attachments

  • BIOGRAF-SYRAH-2022-small.jpg
    BIOGRAF-SYRAH-2022-small.jpg
    12,5 KB · Visningar: 85
Last edited:

MartinBz

Medlem
Drack Faun idag och den var superhärlig, hajpen är på riktigt! Verkligen en tagning på Zinfandel som jag kan komma överens med där de lite varma kryddorna slås in i en fräsch och elegant förpackning, blint hade jag dragit till med att det här var en Spätburgunder ifrån Baden 😆
Jag kan bara instämma! Drack Faun igår och den var supergod. Jag brukar inte gilla Zinfandel, men det här är lättare och mer svalt än jag vant mig vid från den druvan. Jag kommer att köpa mer. Snyggt och (för mig) överraskande vin!
 
Tackar!

Kan meddela att Vinunic tar in min 2022 "Anchia" Zinfandel till sommaren också, så hoppas den faller i god jord! Även en liten mängd av min Syrah slinker med, men bara på beställningssortimentet. Se bild - mina Rhône-druvor hamnar nu i en egen liten underserie some heter BIOGRAF, där vi har blå etikett och vit vaxtopp istället för att invertera lite;)

Kommer en del intressant Syrah under den serien framöver. Syrah såklart svårsålt hos gemene man, och speciellt tror jag nya världen Syrah är svårt i Europa, men med den lilla mängd jag gör så går det alltid åt. Den som kommer till Sverige nu första vändan har jag gjort sen 2019, den äldsta Syrah-planteringarna i Lodi. Planterades 1964 av insmugglade rankor från Australien. Vinet är lätt och elegant med en tydlig eucalyptusnot. Ingen ek. Ek är svårt på Syrah, tycker jag. Blir lätt för mkt. Men inte otänkbart jag provar lite i framtiden med dom nya tillskotten i serien.

Men åter till Zinfandel: årets skörd var också mycket intressant och jag valde att göra lite stem-inclusion (vad heter det på svenska?) från den nya (gamla) Zinfandel-gården som jag leasar nuförtiden. Gamla rankor från 60-talet. Många är rädda för helkluster och stem-inclusion på Zin av nån anledning, men måste säga att den smakar fantastiskt just nu precis efter jäsning. En hit än så länge, hoppas den fortsätter utvecklas på ett intressant sätt och jag hoppas att SB kan ta in lite av den till nästa år.
Det heter nog bara att man inkluderar stjälkarna i Sverige. Syrah från Kalifornien tror jag inte kommer vara svårsåld i Sverige i varje fall, ser fram emot det och gillar den bäst med lite eller ingen ek. Just eukalyptustonerna från Australien är jag inget direkt fan av dock, gillar peppriga, köttiga viner från norra rhone.
 

Ozric

Medlem
"Hela klasar" kallar man väl det för, eller är "whole bunch" och "stem-inclusion" olika saker?
Personligen så skulle jag spontant tolka "whole bunch" som att det handlar om uteslutande hela klasar, men "stem-inclusion" är en mer kontrollerad och avvägd tillsats av klasar.

Men det är bara en tolkning jag har hittat på själv så jag säger inte att det nödvändigtvis stämmer. :)
 

buteljen

Medlem
Personligen så skulle jag spontant tolka "whole bunch" som att det handlar om uteslutande hela klasar, men "stem-inclusion" är en mer kontrollerad och avvägd tillsats av klasar.
Så här lärs det ut (WSET Diploma textbook)

Whole Berry/Bunch fermentations
It is also possible to use uncrushed fruit in fermentation. Winemakers can either choose to use whole bunches of grapes or whole destemmed grapes (‘whole berries’), and to use either entirely uncrushed fruit or just a small proportion in a crushed fruit fermentation.

If the winemaker intends to use whole bunches, the grapes must be hand harvested. It is very important that the stems of the bunches are fully ripe. Stems can add flavours that are sometimes described as ‘spicy’ or ‘herbal’ and can also add some tannins. However, unripe stems can add unpleasant green flavours and bitter tannins.

Winemakers can also choose to add stems (left over from the destemming process) to crushed fruit fermentations to provide some tannins and spicy flavours. It is not common to include stems when fermenting grape varieties with naturally high tannins, such as Cabernet Sauvignon. ”
 

The Wall

Medlem
Ja, Anchia Zinfandel släpps på tillfälliga - den tog dom in hel del av. Sen blev det lite mindre av min nya Syrah, min vita Zinfandel, min Mission och min Petit Manseng som hamnar på beställning hos importör för den som är sugen.
Ungefär när i tid ska man reservera plats i plånboken?
 

Sonderlese

Medlem
Ja, Anchia Zinfandel släpps på tillfälliga - den tog dom in hel del av. Sen blev det lite mindre av min nya Syrah, min vita Zinfandel, min Mission och min Petit Manseng som hamnar på beställning hos importör för den som är sugen.
Vi behöver specifika namn, benämningar och årgångar på vinerna annars kan det gå galet.
 
Toppen