Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svensk vinmakare från Kalifornien säger hej och frågar om råd.

Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Kul! Berätta gärna vad ni tycker, bra som dåligt. Jag tycker Faun är en bra första Zinfandel - den vingården har lite peppriga tanniner som drar åt ekfatshållet (trots att det har minimalt med ek), men ändå lätta steg. Men det kommer bli ännu bättre framöver.
 

Sonderlese

Medlem
2021 Sabelli-Frisch Mariedam White Zinfandel
Visa bifogad bild 29354
Ett ofiltrerat rosé vin med riklig fällning och vinsten, en försiktig dekantering rekommenderas.

Torrt och medelfylligt med karaktär av nätmelon och en förnimmelse av kvittenbitterhet, mineral, balanserad syra. Allteftersom vinet steg ett par grader i temperatur i glaset övergick nätmelon till aprikos och avslutet i grape!
Vi drack detta till en sommarsallad med vinägrett och det funkade. Det skulle också funka till lax, kanske även grillad sådan.
 
Kul tråd som jag missat helt men nu läst igenom. Ska beställa lite om något finns kvar och kanske ett besök kan passa när man har vägarna förbi. Grymt modigt och lite av ett drömprojekt (eftersom man inte tänker på det hårda jobbet)
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Förstår inte riktigt tanken bakom att releasa i olika omgångar, eller missförstår jag? Är det SBs policy eller nåt importören styr?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har fått alla mina sex flaskor 2 x 3. Marina stod på hyllan så den har jag köpt på mig redan. Har dock kvar några Malinche sen förra gången.
Man blir inte klok på taktiken. Trodde jag totalmissat alla Zin. Men nej!
 

The Wall

Medlem
Plockade sista ströflaskan Marina på mitt lokala SB idag. Kanske testas den redan i helgen :)
En utmärkt idé.
IMG_7597.jpeg
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
En liten sommaruppdatering:

Tyvärr kunde vi inte åka hem till Sverige i sommar. Lite för dåliga tider tyvärr här i USA (man känner att kraschen är nära) och det blir så himla dyrt när hela familjen ska med och det ska ätas och flygas och bos. Kanske till jul. Vill gärna ha en lite sammankomst/vinträff/vinmiddag i Sverige/Stockholm nästa gång jag kommer, så ska försöka ordna det och ta med lite nya årgångar och alster att bjuda på.

Min importör berättar att försäljning har gått bra. Vita Zinfandelen slut, och ca 100 flarror kvar av både Zin och Flame Tokay. Ca 200 flaskor kvar av Mission. Det får man vara nöjd med, med tanke på att det är väldigt nisch. Efter semestern ska SB's inköpare testa vinerna, men importören har redan provsmakat. Ska bli kul höra vad SB säger och vilka viner dom är intresserade av.

Nyheter från Kalifornien:

Vidare har jag precis leasat en ny (gammal) Zinfandel-vingård i Victor, CA. 60 år gamla rankor, i "goblet"-spaljé (som var populärt på den tiden). Idag kör man ofta så kallt VSP-spaljé med ståltrådar som rankorna klänger på i en rad, men dessa är mer som buskar. Inte like lätt att plocka och beskära, men traditionsenligt. Vingården kommer behöva en hel del restaurering och uppgraderingar och jag har lagt ansatsen till organiska metoder. Ska bli spännande att se vad för slags Zinfandel den gör, men jag kan nu äntligen kontrollera allt själv. Kommer göra mkt mindre beskärning etc, för att behålla en lite "grön" och fräschare ton i frukten. Känner att Zin kan ta det.

Lite för tidigt att tala om i specifika drag, men det blir även en ny "under label" i stil med min tidigare numrerade Milk Fed serie, fast denna kommer vara helt fokuserad på Syrah. Hoppas lite kan komma till Sverige i framtiden.

Annars är det lugnet före stormen här. Oerhört våt och kall vår - kanske den kallaset och vattenrika på decennier - detta kommer nog bidra till en väldigt hälsosam skörd. Jag tror det finns mkt bra potential detta år, så länge inte mognaden springer iväg. I augusti börjar skörden och det finns risk att allt kommer samtidigt, som förra året (det var 2 veckor av kaos i slutet av aug och början av sept). I dom kallare regionerna, som Santa Barbara är det först i oktober som det börjar mogna.

Som vanligt är jag inte förberedd för 5 öre, men på nåt vis så går det alltid varje år. Ska bli kul!
 

Sonderlese

Medlem
Tack Adam för lägesrapport, gratulerar till rankorna i Victor! Jag hoppas du ror allt i hamn, det är ett hästjobb du har framför dig. Går allt som det skall kan du gott unna dig en fin jul i Sverige!

Får du för mycket Syrah, en fruity-style rosé kunde vara intressant att prova...
 
Trevlig helg i Sörmland i goda vänners lag! Inledde med en liten öppen provning av denna mysiga trojka viner!

Flame Tokay "Lanterna" 2021 var fint rabarbersaftfärgad och hade en bra frisk äpplig sötma och en liten persikoklyfta men helt utan att uppvisa några av de ack så vanliga metalliska eller bittra bitoner hos skalmacererade viner vilket jag antar att detta är. Den var minst lika bra dag två (igenkorkad, i kylen över natten med 2/3 av innehållet kvar). Riktigt nice med lång ren eftersmak.

Mission "Marina" 2020. Ljus som en chilensk Pais från trendig producent. Härlig och charmig dag ett - men ganska söt med en riktigt Anton Berg "plommon i Madeira"-doft. Dag två fortfarande härligt sötaktig med blommig nos - mer av rosvatten, granatäppelsirap och en kanelstång. Ganska fyllig i munnen, mjuk hela vägen men med en lång fin syra på finishen. Litet eldig svans, litet alkoholångor på näsan, ännu bättre dag två med litet luft.

Zinfandel "Faun" 2020. Klassisk kalifornisk zinfandel. Härlig och litet yppig med hoisinsås, fikon, romrussin. Kändes minst hipsteraktigt av de tre. Samtidigt inget kladdigt utan fin syra som alla tre vinerna uppvisar. Fantastisk dag två. Bästa vinet av de tre enligt de flesta (jag tyckte Flame Tokayern var riktigt fin den också fast i annan stil.

Hög nivå på alla tre vinerna vi provade och det var stor samstämmighet om detta. Samtliga vinerna var också bättre dag två efter att ha tillbringat en natt i kylen med en kork och 2/3 eller 4/5 av innehållet kvar.

Hatten av! Detta har du gjort riktigt bra. Superkul att prova och absolut viner som jag gärna skulle dricka igen. "Marina" kanske har ett soligt läge eller växer på bördig jord? Kanske att alkoholen kändes som den skulle kunna hamna utanför kontroll litet grand - jag tycker om parfymen hos denna druva men föredrar när de är litet lättare och torrare i stilen generellt.
 

Attachments

  • IMG_3613.jpeg
    IMG_3613.jpeg
    109,3 KB · Visningar: 55
Last edited:
Toppen