Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svensk vinmakare från Kalifornien säger hej och frågar om råd.

Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Senaste nytt: container är i tullen i Sverige, men dom släpper den inte för dom tycker att det är ett viktfel på ett av dokumenten.... Så nu försöker freight forwarden i USA att lösa detta, men tydligen kan det ta en vecka till.

Jag lider med importören, sjukt mkt strul med denna (och dom flesta godsförsändelser nuförtiden). Problemet är att det är för många mellanhänder som alla tjänar en procent och är minimalt investerade eller intresserade - man förlorar kvaliteten. Om man kunde skeppa gods direkt med rederiet skulle saker vara enklare, men det är inte så det funkar tyvärr.
 

Wintermute

Medlem
Senaste nytt: container är i tullen i Sverige, men dom släpper den inte för dom tycker att det är ett viktfel på ett av dokumenten.... Så nu försöker freight forwarden i USA att lösa detta, men tydligen kan det ta en vecka till.

Jag lider med importören, sjukt mkt strul med denna (och dom flesta godsförsändelser nuförtiden). Problemet är att det är för många mellanhänder som alla tjänar en procent och är minimalt investerade eller intresserade - man förlorar kvaliteten. Om man kunde skeppa gods direkt med rederiet skulle saker vara enklare, men det är inte så det funkar tyvärr.
Betyder det att vinerna som vi försökt beställa de senaste dagarna aldrig varit tillgängliga?
 

Sonderlese

Medlem
Betyder det att vinerna som vi försökt beställa de senaste dagarna aldrig varit tillgängliga?
Förmodligen!
förra gången jag fick meddelande från SB att Faun Zinfandel åter var i lager och gick att beställa var 14/4 och jag lade beställningen kl. 05 på morgonen, tre dagar senare fick jag besked från SB att varan inte fanns tillgänglig och ärendet makulerades. Sen kommer det fram att det aldrig funnits en flaska varken på SB eller hos importören. Även denna gång??
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Jag antar att SB börjar sälja vinerna lång innan dom fysiskt hamnar på deras lager, detta verkar vara praxis nästan överallt vad gäller vin. Men jag vet inte vad som triggar dom att BÖRJA sälja det när det inte har anlänt till importör än. Lite märkligt.
 

Swedish

Medlem
Jag antar att SB börjar sälja vinerna lång innan dom fysiskt hamnar på deras lager, detta verkar vara praxis nästan överallt vad gäller vin. Men jag vet inte vad som triggar dom att BÖRJA sälja det när det inte har anlänt till importör än. Lite märkligt.
Det är leverantörerna som anger säljstartsdatumen i beställningssortimentet. Ofta är det det planerade datumet. Det händer skapligt frekvent (främst med leveranser från "over seas") att det blir något strul med logistiken (missar färjan, fastnar någonstans osv.). Leverantören måste då slutanmäla produkten vilket ibland/ofta glöms bort. IT-systemet tror då att varan är beställningsbar trots att den inte har anlänt än. Det är först när beställningarna börjar trilla in som leverantören märker att "hoppsan, vi måste nog slutanmäla produkten". Det är först när varan är slutanmäld som Systembolaget makulerar beställningen. Divine hade stora problem med det ett tag
 

katho27

Medlem
Nu är vinerna beställningsbara igen.
Beställt. Nu återstår att se om det går vägen.
… börjar bli som pojken som ropar varg!
Featuring @Jesper L som vargpojken och undertecknad som representant för byborna som inte längre kan (vågar) tro på heads up..
Kommer säkert att känna mig uppkäkad av varg när ni får era Mariedam och Faun!
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Hej @Adam Frisch , jag ser att Mariedam White Zinfandel är från Stampede Vineyard, men du bestämde dig att göra ett blush vin istället för ett rött?!? Hur kom det sig?
2020 var ett oerhört tufft år - min första i helt egen lokal, med den ökade kostnaden av att behöva införskaffa utrustning, en enormt utdragen och jobbig skörd, massor med värmeböljor och rökskador som skapade stress hos alla och tufft för familjen etc. Så jag bestämde mig för att nästan uteslutande göra vita viner inför 2021 års skörd som reaktion och ge mig själv och familjen lite respit (gjorde bara ett rött vin i 2021).

Men hade redan kontrakt på Stampede och en del andra Zin-gårdar ("Eserra" är en till White Zin från samma årgång som jag precis släppte här) så kunde inte backa ur det. Så bestämde mig för att göra dom som vita/rosé istället. Många var lite skeptiska då White Zin's långvariga dåliga rykte som ett "sötsliskigt tantvin" ännu dominerade. Men jag, och jag tor många med mig, blev nog förvånande över hur populärt det har varit. Jag vill på inget vis påskina att jag är den enda som gjort torra White Zins, absolut inte! - Turley och en del andra har gjort det i åratal. Men tror nog att tiden helt enkelt hade blivit mogen för en acceptans av stilen. Nu gör ju både Bedrock, Maitre de Chai och en hel del andra "creddiga" vinmakare plötsligt White Zin för fulla muggar - det hade man inte sett för bara 5 år sedan. Men vi är generellt också på väg tillbaks mot en Zinfandel-revival här i USA. Det går alltid i vågor med den druvan, men nu börjar sommeliers och restauranger vakna och inse potentialen igen när den görs på ett mer klassiskt vis.
 

Sonderlese

Medlem
2020 var ett oerhört tufft år - min första i helt egen lokal, med den ökade kostnaden av att behöva införskaffa utrustning, en enormt utdragen och jobbig skörd, massor med värmeböljor och rökskador som skapade stress hos alla och tufft för familjen etc. Så jag bestämde mig för att nästan uteslutande göra vita viner inför 2021 års skörd som reaktion och ge mig själv och familjen lite respit (gjorde bara ett rött vin i 2021).

Men hade redan kontrakt på Stampede och en del andra Zin-gårdar ("Eserra" är en till White Zin från samma årgång som jag precis släppte här) så kunde inte backa ur det. Så bestämde mig för att göra dom som vita/rosé istället. Många var lite skeptiska då White Zin's långvariga dåliga rykte som ett "sötsliskigt tantvin" ännu dominerade. Men jag, och jag tor många med mig, blev nog förvånande över hur populärt det har varit. Jag vill på inget vis påskina att jag är den enda som gjort torra White Zins, absolut inte! - Turley och en del andra har gjort det i åratal. Men tror nog att tiden helt enkelt hade blivit mogen för en acceptans av stilen. Nu gör ju både Bedrock, Maitre de Chai och en hel del andra "creddiga" vinmakare plötsligt White Zin för fulla muggar - det hade man inte sett för bara 5 år sedan. Men vi är generellt också på väg tillbaks mot en Zinfandel-revival här i USA. Det går alltid i vågor med den druvan, men nu börjar sommeliers och restauranger vakna och inse potentialen igen när den görs på ett mer klassiskt vis.
Tack för background information. Det är mycket som skall till när ett vin skall bli till, inte bara att ha en ambition samt skörden skall in och går rätt till.
 

Sonderlese

Medlem
6 röda Faun och 3 rosé Mariedam

IMG_0043.jpeg
 
Toppen