Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svensk vinmakare från Kalifornien säger hej och frågar om råd.

buteljen

Medlem
Vad vet du om Zinfandelen och White Zinfandelen?
Här kan du läsa lite om 2021 White Zinfandel i allafall
"This is not your grandma’s White Zinfandel. A dry, extremely light rosé with wonderful fruit notes. From the magical old-vine Stampede vineyard. We’re extremely proud of this wine and everyone who’s had it has fallen in love with it."


edit:
äsch lite seg idag - man kan ju naturligtvis gå till hemsidan också :rolleyes:
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Tack för att du kom C! Kul att snacka svenska i lilla vineriet. Förmodligen enda gången dom väggarna hört det språket, förutom då jag svär högljutt över alla ekfat som ska baxas runt.

Ja, vinerna är undervägs till Vinunic nu, och har väl nån månad kvar innan dom anländer.

White Zinfandelen tror jag ni kommer gilla - den har varit oerhört populär och är slutsåld nu. 75% av volymen i amfora, resten på ett Amerikanskt ekfat (jag kan inte alls smaka fatet, men några skarpa smakare tyckte sig kunna förnimma det). Men en fräsch, snustorr sak, väldigt långt från den sliskiga Beringer/Sutter Home-typen som dominerat i ett halvt decennium. Det är ingen slump att tidiga vinmakare i början på förra seklet här i Kalifornien gjorde skumpa på Zinfandel - den är en ypperlig druva för att göra vita och roséer på. Och stilen håller på att uppleva en renässans. Jag smickrar mig själv med att jag kanske hade pyttelite med det att göra, för detta år er det en hel drös med hippa producenter som helt plötsligt gör White Zin...

Marina är den nya La Malinche. Samma vingård, bara nytt namn. 2020 är vinet lite större - var ett varmt år och svårt att pricka in skörden exakt, så hela 1.5 procentenheter mer alkohol jämfört med 2019. Och en liten annan karaktär, men självklart fortfarande väldigt Mission. Roliga med Mission är att när man väl lärt sig dess markörer, så är den busenkel att ta i en blindtest för den är så unik. Inget smakar som Mission.

Zinfandel är en lättare sak, mkt fruktig och syrlig. Tips - gör sig bäst efter en längre dekant för att borsta bort lite av den initiala ekfatskaraktären. Använde mkt lite ek, bara 15%, men av nån anledning tog den till sig det.

Flame Tokay'n lite mer fräsch i 2021 års upplaga, med aningen mindre skalkontaktskaraktär. Jättegott. Också slutsålt sen länge, så kul att ni kan testa den. Men detta år är planen att återvända till lite längre skalkontakt. Dom gamla vinerna från dom första två åren med den profilen har åldrats rätt fint.

Tack för intresse!
 

Sonderlese

Medlem
Tack för att du kom C! Kul att snacka svenska i lilla vineriet. Förmodligen enda gången dom väggarna hört det språket, förutom då jag svär högljutt över alla ekfat som ska baxas runt.

Ja, vinerna är undervägs till Vinunic nu, och har väl nån månad kvar innan dom anländer.

White Zinfandelen tror jag ni kommer gilla - den har varit oerhört populär och är slutsåld nu. 75% av volymen i amfora, resten på ett Amerikanskt ekfat (jag kan inte alls smaka fatet, men några skarpa smakare tyckte sig kunna förnimma det). Men en fräsch, snustorr sak, väldigt långt från den sliskiga Beringer/Sutter Home-typen som dominerat i ett halvt decennium. Det är ingen slump att tidiga vinmakare i början på förra seklet här i Kalifornien gjorde skumpa på Zinfandel - den är en ypperlig druva för att göra vita och roséer på. Och stilen håller på att uppleva en renässans. Jag smickrar mig själv med att jag kanske hade pyttelite med det att göra, för detta år er det en hel drös med hippa producenter som helt plötsligt gör White Zin...

Marina är den nya La Malinche. Samma vingård, bara nytt namn. 2020 är vinet lite större - var ett varmt år och svårt att pricka in skörden exakt, så hela 1.5 procentenheter mer alkohol jämfört med 2019. Och en liten annan karaktär, men självklart fortfarande väldigt Mission. Roliga med Mission är att när man väl lärt sig dess markörer, så är den busenkel att ta i en blindtest för den är så unik. Inget smakar som Mission.

Zinfandel är en lättare sak, mkt fruktig och syrlig. Tips - gör sig bäst efter en längre dekant för att borsta bort lite av den initiala ekfatskaraktären. Använde mkt lite ek, bara 15%, men av nån anledning tog den till sig det.

Flame Tokay'n lite mer fräsch i 2021 års upplaga, med aningen mindre skalkontaktskaraktär. Jättegott. Också slutsålt sen länge, så kul att ni kan testa den. Men detta år är planen att återvända till lite längre skalkontakt. Dom gamla vinerna från dom första två åren med den profilen har åldrats rätt fint.

Tack för intresse!
Vad är alkoholhalten på dina zinfandel viner (vit/blush och röd)? Jag undviker viner med en alkoholhalt som överstiger 13,5%.

Att zinfandel förstärker fatkaraktären är varför jag tycker man skall använda gamla ekfat (3-7 år gamla fat); men jag fördrar också att dricka zinfandel unga, och då har inte nya fat hunnit integreras.
 

Sonderlese

Medlem
Ska bli spännande att se om den var det.. Gick att lägga beställning men redan före 10:30 angavs den som tillfälligt slut igen. Vi får se.
Idag kom sms:et från SB att Faun Zinfandel är slut! :(

Är det nån som fick? Eller är det så att det egentligen inte kommit (än)?
 

katho27

Medlem
Idag kom sms:et från SB att Faun Zinfandel är slut! :(

Är det nån som fick? Eller är det så att det egentligen inte kommit (än)?
Nu fick även jag mitt sms om slut på Faun.. Tveksamt om den faktiskt fanns denna gång va?
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Nu fick även jag mitt sms om slut på Faun.. Tveksamt om den faktiskt fanns denna gång va?
Det är inte omöjligt att det bara har erbjudits Vinunics klubbmedlemmar och antalet inte räckte sen till Systembolagets kunder också, men det kan vara så att det är försenat och inte kommit ut än.
 

mackan92

Medlem
Jag har inte fått någon förfrågan och är guldmedlem. Fick också ett nej från bolaget.
Jag var tidigare kontakt med dem rörande vinerna och fick detta till svar:

1681842961473.png
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Som jag förstått har vinförsändelsen tagit extra lång tid på sig att nå fram, så osäker på om den kom i tid för mars-lansering. Har mailat dom och kollar.
 
Last edited:
Toppen