Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svensk vinmakare från Kalifornien säger hej och frågar om råd.

Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Tack!

Nu finns det mer Flame Tokay i Sverige än det finns i USA! Jag sålde precis ut mina sista 24 flaskor 2018 och 2019 här i januari. Har kanske en case av varje kvar i min privata källare, det är allt.

Tyvärr hände det nåt oxidativt med 2020 års årgång, så den har jag valt att inte släppa alls, men 2021 ligger på fat och tanken är väl att kanske buteljera den till våren lite tidigare nu när det är sån stor efterfrågan. Tyvärr endast 2 fat av den, så bara 50-60 lådor. Jag letar febrilt efter lite fler Flame Tokay, men det finns nästan inget alls. Jag har dock leasat en FT vingård sen förra året och detta år bör den ger lite mer frukt. I kombination med den andra vingården, så bör det bli mer nu i 2022. Men man vet ju aldrig - förra året var skörden 40% lägre pga av torkan, så har vi ett torrt år till, så blir det kanske inte mycket mer än 2021. Vi får se.
 
Last edited:

jrick

Medlem

Vingubben

Medlem
ED1911B6-E232-40B6-A938-D5995BE748DE.jpeg


Då landade dom in. Orangevin på bortglömda bordsdruvor. Väldigt höga odds på den. Skall bli spännande.
 
Gabriel Gold och Gabriel StandArt vill jag minnas var snäppet bättre än Veritas Riesling/Zinfandel. Har även testat i Zalto Bx, men det kändes inte riktigt klockrent av någon anledning.
Tack för svar. Har tyvärr inte tillgång till några Gabriel.
Kommer testa Zalto white och bourg.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hur funkar vinet till tacokväll?
Funkar det till På spåret?
Tyvärr inget nytt avsnitt av The Book of Boba Fett :neej: att mysa till.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Efter en extremt soft labour arbetsdag framför datorn som växlades mot hard labour på vedbacken kände jag att det var dags att poppa en Lanterna. Ville ha ngt friskt att rensa både huvudet och kroppen med. Först till marconiamandlar sen till rökt shortribs med sallad. Hur bra som helst. Initialt lite för kall och då är den lite stum. Med värme kommer dofter av lakrits och i munnen är det blodgrape med lite små tanniner. När jag testade vinet i höstas så var det syran som överraskade mig mest. En ganska hög syra som inte drog ihop salivkörtlarna utan dansade runt i munnen och bara var frisk! Det intrycket kvarstår. Fantastiskt.
359A7388-655E-4F09-B223-EEAA058108D3.jpeg
 

The Wall

Medlem
Efter en extremt soft labour arbetsdag framför datorn som växlades mot hard labour på vedbacken kände jag att det var dags att poppa en Lanterna. Ville ha ngt friskt att rensa både huvudet och kroppen med. Först till marconiamandlar sen till rökt shortribs med sallad. Hur bra som helst. Initialt lite för kall och då är den lite stum. Med värme kommer dofter av lakrits och i munnen är det blodgrape med lite små tanniner. När jag testade vinet i höstas så var det syran som överraskade mig mest. En ganska hög syra som inte drog ihop salivkörtlarna utan dansade runt i munnen och bara var frisk! Det intrycket kvarstår. Fantastiskt.
Visa bifogad bild 25582
Blodgrape! Såklart!
 

Thirsty

Smygnykterist
På besök hos Adam!
Efter att följt din resa här på Finewines.se och hört de goda lovorden så var jag mycket tacksam att du kunde ta emot ett besök. Efter massa besök i Napa Valley och grannområden var det total kontrast att köra in i Downtown LA för ett producentbesök. Lite annan typ av miljö..

Frisch Downtown LA.jpg



Men vilket besökt det var. Mycket generöst med alla fatprover och härligt snack. Har lätt ångest bara när jag tänker på alla beslut som du behöver ta under processen vid vinskapandet. Genomgående var det förvånansvärt gott redan nu och väntar med spänning på att prova de färdiga flaskorna om än att det dröjer en dryg månad till den provningen.

Frisch vineri.jpg


Största tack för resans bästa besök (av ca 30 stycken), helt klart värt en liten detour från Napa! =)
 
Toppen