Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svenska viner?

Håkan

Medlem
SV: Svenska viner?

Jag har inte provat de sk icewines från Sörmland, men de skall var rätt okej. Tydligen skall även de vita från kullabygden vara drickbara, i övrigt duger inte något ens att koka sås på. Auzone provar med jämna mellanrum nordiska viner, verkar inte vara någon upplyftande tillställning direkt. Kolla www.auzone.se alternativt www.winepunk.net, där skall det nog finnas några provningsanteckningar.
 

Krisman

Medlem
SV: Svenska viner?

Var på gutevin i somras. Deras röda vin lukase var riktigt dålig. Det roliga var att vi var 4 sommelierer som åkte dit, och gick nån rundvandring med massa svenssons. På frågan om klimat och den skit druva (Rondo) de använder, står vinmakarn/ägarn och berättar hur bra och delikat druvan är och att de ska odla Pinot Noir. Han påstod också att klimatet inte är några problem för att odla vin i.
HMMM, varför smakar vinet skit då? Och varför odlas nästan inge vin i Sverige då?
Däremot tyckte vi att de hade flera bra destilat. De har en druvrestsprit som de kallar restu, och nån på äpplen som var bra.
 
SV: Svenska viner?

Har druckit Henric Åkesson, en läskliknande ursäkt till bubbel, vid något tillfälle. Inte så äckligt som en del billiga mousserande, men skräp likafullt.
Ärligt talat, Sverige kan väl knappast vara mycket till vinland. Vi har inga traditioner, erfarenhet eller kunskap om produktion om kvalitetsvin.
 

vintjej

Medlem
SV: Svenska viner?

Krisman skrev:
Var på gutevin i somras. Deras röda vin lukase var riktigt dålig. Det roliga var att vi var 4 sommelierer som åkte dit, och gick nån rundvandring med massa svenssons. På frågan om klimat och den skit druva (Rondo) de använder, står vinmakarn/ägarn och berättar hur bra och delikat druvan är och att de ska odla Pinot Noir. Han påstod också att klimatet inte är några problem för att odla vin i.
HMMM, varför smakar vinet skit då? Och varför odlas nästan inge vin i Sverige då?
Däremot tyckte vi att de hade flera bra destilat. De har en druvrestsprit som de kallar restu, och nån på äpplen som var bra.

Jag minns att när Gutevin startade hade de en lista på vilka druvor de skulle odla. Och det var i princip alla (varpå de tappade i trovärdighet direkt).
Hur är det nu då, vilka druvsorter odlar dom?
 

ae

Medlem
SV: Svenska viner?

Darth Angelus skrev:
Har druckit Henric Åkesson, en läskliknande ursäkt till bubbel, vid något tillfälle. Inte så äckligt som en del billiga mousserande, men skräp likafullt.
Ärligt talat, Sverige kan väl knappast vara mycket till vinland. Vi har inga traditioner, erfarenhet eller kunskap om produktion om kvalitetsvin.

åkesson köper väl in utländska druvor/must och gör vinet här. skräp.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Svenska viner?

Krisman skrev:
Och tjänade massa pengar på det så han kunde köpa Rabiega.

Han har nog tjänat en del deg på det. Men Rabiega köpte han väl då han sålde Åkessons? Han sålde ju företaget i samband med att han blev anklagad för att ha mutat lite bolagschefer! ;)
 

Krisman

Medlem
SV: Svenska viner?

vintjej skrev:
Jag minns att när Gutevin startade hade de en lista på vilka druvor de skulle odla. Och det var i princip alla (varpå de tappade i trovärdighet direkt).
Hur är det nu då, vilka druvsorter odlar dom?

De jag vet är Rondo, Regent, Ortega. Vi var o kolla på ngn plantering vid havet har för mig att det kanske var pinot, men jag är inte säker.
 

Krisman

Medlem
SV: Svenska viner?

Krug skrev:
Han har nog tjänat en del deg på det. Men Rabiega köpte han väl då han sålde Åkessons? Han sålde ju företaget i samband med att han blev anklagad för att ha mutat lite bolagschefer! ;)

Du har så rätt så...
 

Greger

Medlem
SV: Svenska viner?

Håkan skrev:
Jag har inte provat de sk icewines från Sörmland, men de skall var rätt okej. Tydligen skall även de vita från kullabygden vara drickbara, i övrigt duger inte något ens att koka sås på. Auzone provar med jämna mellanrum nordiska viner, verkar inte vara någon upplyftande tillställning direkt. Kolla www.auzone.se alternativt www.winepunk.net, där skall det nog finnas några provningsanteckningar.

Jag har provat det röda från Kullabygden i somras och det var helt odrickbart! Hällde ut hela flaskan minus de 2 munnar jag försökt få i mig...
 

Öhman

Medlem
SV: Svenska viner?

Darth Angelus skrev:
Ja, Henric Åkesson är onekeligen ett skräpbubbel. Vet dock ej varifrån druvorna kommer.

Druvmusten brukar hämtas från norra Italien och, om jag minns rätt, så är det en ungefärlig 50/50-blandning av chardonnay och durello.
 

Öhman

Medlem
SV: Svenska viner?

Har provat ett sextiotal svenska viner från de flesta idag aktiva vinodlare.

Det mesta är långt ifrån njutbart. Man ska då tänka på att de flesta knappt kommit ur startblocken och gör vin från stockar med bara några år på nacken. De flesta svenska vinodlare är just det; vinodlare. De flesta har bara högst bristfällig kunskap om vin och vinmakning.

Tyvärr har de flesta satsat på blå druvor (läs "rondo") som inte är särskilt lämpliga för det svenska klimatet. De ger bra färgintensitet men tyvärr också en kraftig bitterhet om man är det minst oförsiktig (eller överentusiastisk) vid vinifieringen.
Stort intresse har också ägnats ekspån vilket inte bättrar på saken.

Druvan solaris verkar dock ha mycket goda förutsättningar att kunna ge bra kvalitet och fin karaktär. Fungerar mycket bra med fatjäsning och fatlagring.
Kan ge karaktärer från lätta och aromatiska till fylliga och fruktiga beroende på växtplats.

Det finns förutsättningar att odla vin i Sverige. Men det kommer att ta tid innan vi fått ålder på stockarna, odlarna hittat rätt, lärt sig läxan och förstått vilka viner de kan göra.
 

Arvid

Medlem
SV: Svenska viner?

Även jag har provat det röda från Kullabygden, Regenten. Det vita, som fick så bra recensioner, missade jag tyvärr.

Jag håller med ovanstående om att det var helt odrickbart. Och då menar jag inte att det var tråkigt. Jag tycker att det är en häftig utveckling med svenska viner, och hade blivit överlycklig över något som kvalitetsmässigt hade varit i nivå med standard-Dornfelder från Tyskland.

Men det var något fel med det vinet. Kartigt som tusan och hade en smak som för mig (konstig association kanske) smakade hostmedicin (coccilana närmare specifikt). Ni som smakat nyjäst vin ur tank (även hos riktigt bra producenter) vet hur äckligt det kan vara. Detta var samma sak. Kan det ha blivit något fel med den malolaktiska jäsningen... det är min bästa gissning i alla fall. Provades under 3 dagar och hälldes sedan ut. Som referens kan sägas att min far och hans sambo, som tycker om vin, men inte sällan köper Pinotage för 70 kr även tyckte att det var odrickbart, så det var inte bara snobbism.

Men jag ser fram emot att prova Kullabygdens vita, och min sambo kommer nog försöka kartlägga alla svenska producenter i vår/sommar, så vi kanske får återkomma med en stor recension.
 

Öhman

Medlem
SV: Svenska viner?

All vinifikation av musten har skett i Kiviks Musteri. Flasklagringen har ägt rum i iskällaren på Kronovalls Slott.
 
Toppen