Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

mnor

Medlem
Jag tänkte att jag skulle börja att testa lite mer Sydafrikanskt efter några positiva upplevelser. Jag hittar en hel del skrivet om enskilda viner, men inget samlat på ett ställe. Efter ha gjort en genomsökning på forumet och inte hittat någon tråd runt röda sydafrikanska viner och insett att det som finns på SB och kan hittas på CT oftast bara har ett betyg och inga smaknoter, så vill jag ha hjälp att hitta de bästa fylliga Sydafrikanska vinerna.

Så vilka (fylliga) röda Sydafrikanska viner får jag inte missa?
 

Sveprod

Medlem
Var på provning i regi av Andre Bekker, från Eriksberg Vilt & Natur i Blekinge och kan tipsa om Le Riche Cabernet Sauvignon Reserve, nr 91241, pris 285:-
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Kan rekommendera dessa (i BS):

2012 Mullineux Syrah (nr 78272)
2011 Ernie Els Proprietor's Blend (nr 78164)

Båda behöver dock lite tid i källaren...
Hur länge tror du Mullineux Syrah behöver i källaren? Eller tror du att en ordentlig luftning kan vara tricket? (Jag såg din smaknot och lagringsrekommendation runt Ernie Els).
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Hur länge tror du Mullineux Syrah behöver i källaren? Eller tror du att en ordentlig luftning kan vara tricket? (Jag såg din smaknot och lagringsrekommendation runt Ernie Els).

Den är god idag med lite luftning, men blir bättre om man lagrar den några år. Behöver inte lika länge som Ernies flaska, gissar 2-4 år.
 

Appel

Medlem
Jag uppskattar också en sådan här tråd.

Tips på några bra sydafrikanska viner kommer här:

Kanonkop - Paul Sauer alternativt deras Pinotage. Fantastiska viner om du frågar mig.
Hamilton Russell - Pinot Noir alt Chardonnay.
Glenwood - Chardonnay (Vignerons Selection)
Rust en Vrede - Estate

Sen lite andra som är fantastiska men som inte finns på bolaget.

Guardian Peak - LAPA. Ett samarbete med Silver Oak. Deras egna amerikanska cab sav
Hartenberg - Shiraz
Starke Conde skall göra riktigt bra viner. Jag har dock inte kommit över någon flaska än.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kan rekommendera dessa (i BS):

2012 Mullineux Syrah (nr 78272)
Att jag glömde detta bland mina rekommendationer. Ruggigt trevlig Syrah som andas norra Rhone så det skriker om det, men med sin egna lilla touch. Har ett par flaskor liggandes, håller helt med om att ett par till fem år säkert gör susen med detta. Klockrent vin att ha med på blindprovning bland folk som säger att de inte gillar vin från SA. Jag skulle nästan våga lova att de flesta hade varit övertygade om att de har en vettig Crozes Hermitage i glaset. Vill man sedan gå upp en nivå så köper man Reyneke -10 som är mer som en ambitiös Cote-Rotie (ja, så bra är det). :)
 

Sveprod

Medlem
Vi smakade även en Kanonkop Pinotage, Western Cape, Coastal Region, Stellenbosh 2011 för 229:-, men den var inte lika bra som mitt förra tips. Men det kanske bara är mig och min smak..
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Skämt å sido så är jag en stor beundrare av Eben Sadie och A.A. Badenhorst. Tyvärr finns bara Badenhorsts Chenin Blanc på BS, men den är väldigt trevlig för att vara ett enkelt vitt vin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skämt å sido så är jag en stor beundrare av Eben Sadie och A.A. Badenhorst. Tyvärr finns bara Badenhorsts Chenin Blanc på BS, men den är väldigt trevlig för att vara ett enkelt vitt vin.
Badenhorst är en riktigt trevlig producent med lite egen och skön stil! Eben Sadie har jag bara testat när jag provade din Columella. Det var nog på tok för ungt för att få en känsla av dock. :(
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Badenhorst är en riktigt trevlig producent med lite egen och skön stil! Eben Sadie har jag bara testat när jag provade din Columella. Den var nog på tok för ung för att få en känsla av dock.
Ja, barnarov. Min andra flaska får ligga 10 år. Men fick chansen att vertikalprova några årgångar av just Columella för några år sen, det var även Eben själv som höll i provningen. Och jag är inte orolig över att min flaska kommer att bli helt fantastiskt god med lite år i ryggen.
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
Får tacka för alla rekommendationer! Jag har nu beställt följande viner:

2010 Neil Ellis Cabernet Sauvignon (99291)
2010 Reyneke Reserve Red Blend (73817)
2011 Chamonix Troika Reserva (99240)
2012 Mullineux Syrah (nr 78272)
2011 Ernie Els Proprietor's Blend (nr 78164)
2011 De Toren Fusion V (71539)

Såg att 2011 Rust en Vrede - Estate släpps 5 September, så jag köper den då.
Återkommer med smaknoter löpande.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Får tacka för alla rekommendationer! Jag har nu beställt följande viner:

2010 Neil Ellis Cabernet Sauvignon (99291)
2010 Reyneke Reserve Red Blend (73817)
2011 Chamonix Troika Reserva (99240)
2012 Mullineux Syrah (nr 78272)
2011 Ernie Els Proprietor's Blend (nr 78164)
2011 De Toren Fusion V (71539)

Såg att 2011 Rust en Vrede - Estate släpps 5 September, så jag köper den då.
Återkommer med smaknoter löpande.
Perfekt, kommer själv införskaffa den på listan som jag har missat, vilket är De Toren Fusion V.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Får tacka för alla rekommendationer! Jag har nu beställt följande viner:

2010 Neil Ellis Cabernet Sauvignon (99291)
2010 Reyneke Reserve Red Blend (73817)
2011 Chamonix Troika Reserva (99240)
2012 Mullineux Syrah (nr 78272)
2011 Ernie Els Proprietor's Blend (nr 78164)
2011 De Toren Fusion V (71539)

Såg att 2011 Rust en Vrede - Estate släpps 5 September, så jag köper den då.
Återkommer med smaknoter löpande.

Gjorde också en beställning på de jag saknade i källaren!

2010 Neil Ellis Cabernet Sauvignon (99291)
2010 Reyneke Reserve Red Blend (73817)
2011 De Toren Fusion V (71539)
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2010 Le Riche Reserve Cabernet Sauvignon
20140830_145556.jpg

Så då kom man igång med att dricka de viner som man köpt in också.
Doft av svarta vinbär, fat och en svag doft av thinner
Smak av svarta vinbär, syrliga körsbär och nyanser av viol och fat.
Jag dekanterade vinet i cirka 4 timmar innan vi drack det. Det finns både syra och tanniner som gör vinet intressant. Vinet är helt klart gott och jag kan tänka mig att dricka det igen. Vinet borde vinna på lagring så att förhoppningsvis fatsmaken integreras bättre. Så betyget blir ett bra kvalitativt vin som smakar bra (fast lite för mycket fatkaraktär i eftersmaken). Det är inget vin som jag kommer att ha hemma.
 
Toppen