Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets försäljningsstatistik 2023

Wintermute

Medlem
Tjoho! Nya siffror!

1707830239223.png

Minskning i totalvolym för tredje året på raken. Men totalvolymen är större än före pandemin.

1707830253389.png

Här kan vi se ökningen under pandemiåret 2020 tydligt. Och att alla kategorier utom mousserande minskar 2023.

1707830263994.png

Zoomar vi in ser man att Rött vin minskar mest (både i volym och i procent).

Jag återkommer med fler observationer.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Två intressanta observationer/funderingar:
- Är den långvariga rosévågen nu slut? Eller ska man skylla på att sommaren -23 var ganska medioker och rosé är väldigt säsongsberoende.
- Vitt har utvecklats lite bättre än rött alla år 2018-2023. Undrar om det beror på att "naturvinsträsket" har ganska stora inslag av vita viner (och hur klassas orangea viner i försäljningsstatistiken - övrigt)? Många konsumenter har länge varit mer betalningsvilliga för röda viner än för vita, åtminstone vita viner utan bubblor. Börjar det jämna ut sig måntro?
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Två intressanta observationer/funderingar:
- Är den långvariga rosévågen nu slut? Eller ska man skylla på att sommaren -23 var ganska medioker och rosé är väldigt säsongsberoende.
- Vitt har utvecklats lite bättre än rött alla år 2018-2023. Undrar om det beror på att "naturvinsträsket" har ganska stora inslag av vita viner (och hur klassas orangea viner i försäljningsstatistiken - övrigt)? Många konsumenter har länge varit mer betalningsvilliga för röda viner än för vita, åtminstone vita viner utan bubblor. Börjar det jämna ut sig måntro?
Bra frågor! Roséfrågan kommer jag att spekulera vidare i under våren (tror jag). Orangea viner verkar klassas som vita (vilket känns lite yxigt, speciellt med tanke på att de under en period hade en egen etikettering för Blåa viner). Vad gäller medelprisutvecklingen har jag gjort ett litet försök nedan. Men först försäljningsvolymer. Varning: Jag har i en del diagram klippt y-axeln.

Picture1.png

Först mousserande. Volymen för 2022 var 24 507 154 liter. Till 2023 ökade helbutelj med 116 388 liter. Halvbutelj minskade med 84 913 liter osv. Den största volymökningen stod burkar för.

Picture2.png

Rosé: Box har ökat mest. Helbutelj har minskat mest.

Picture3.png

Rött: Både box och helbutelj har minskat. PET har ökat.

Picture4.png

Vitt: Box, PET och Hellitersbutelj ökar. Helbutelj minskar. Det ger en viss indikation om vilken sorts viner det är som ökar...

Picture5.png

Mousserande, men nedbrutet per land. Jag läser det som att Prosecco-vågen har ersatts av en Cava-våg.

Picture6.png

Prisutveckling (priser i kronor per halvmagnum, %-siffran är den årliga medelförändringen under 2021--2023). Intressant att burk dyker.

Picture7.png

Rosé. Av en konstig slump är prisläget för hela segmentet ungefär samma som för Hellitersbutelj.

Picture8.png

Rött vin. Jag tolkar det som att huvuduppgiften för Box-vin är att vara billigt. Det håller ned prisutvecklingen.

Picture9.png

Vitt vin.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Gällande Orange-vin. Vita viner med textsträngen "orange" eller "Orange" i titeln. Volymen har onekligen ökat kraftigt. Medelpriset har däremot minskat från lite över 200 kr/liter 2021 till knappt 170 kr/liter 2023. I grafen syns det som att kurvan över pengar ökar långsammare än kurvan över volym.

Picture10.png
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Boxarnas medelpris ökade mellan 2 och lite mer än 3 procent förra året. I andra ändan av spektrumet har vi dyrviner. Totalt 18 viner har:
  • Ett pris högre än 700 kr/halvmagnum 2023
  • En såld volym större än 1 000 flaskor
  • Försäljning under 2021, 2022 och 23.
I allmänhet kan vi säga att de här vinerna har ökat mer än 2--3% per år. I listan saknas bl annat Krug GC, eftersom den får nytt artikelnummer varje år.


Picture13.png
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
  • 15 900 artiklar
  • 2 500 mousserande
  • 700 rosé
  • 8 100 röda
  • 4 700 vita.
Uppe till vänster finns två rektanglar.
  • Den större av dem innehåller 26% av den totala volymen (1 mousserande, 4 rosé, 16 röda, 17 vita)
    De har alla sålt mer än 1 000 kubikmeter
  • Den mindre av dem innehåller 6% av den totala volymen (2 röda, 3 vita)
    De har alla sålt mer än 2 000 kubikmeter
Nere till höger finns också två rektanglar.
  • Den större av dem innehåller 27% av den totala volymen (2 400 mousserande, 600 rosé, 7 500 röda, 4 300 vita)
    De kostar alla mer än 130 kr per liter (97,5 kr/halvmagnum)
  • Den lite mindre av dem innehåller 6% av den totala volymen (2 000 mousserande, 300 rosé, 6 400 röda, 3 500 vita)
    De kostar alla mer än 200 kr per liter (150 kr/halvmagnum)

Slutsatser:
  • Det finns ganska många artiklar, men några tiotal av dem säljer en stor andel av totalen
  • En helflaska för 150 kr tillhör de dyraste 6 procenten.

Picture1.png
 
Vissa viner (t.ex Tignanello) köps till stor del av danskar. Jag talade med en anställd på Hansakompaniet och han beskrev att danskarna dammsög butiken på just Tignanello vid varje sändning.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Jag har delat upp de viner som sålts under både 2022 och 2023 i tio ungefär lika stora högar. [Priser i 2023-nivån och per halvmagnum]
Picture1.png

För rött är det de 20% som ligger mellan 49 och 58 kr/halvmagnum som har ökat i volym. Trenden är att ju dyrare, desto mer har det minskat.

Picture2.png

För vitt är det de 20% som ligger mellan 42 och 52 kr/halvmagnum som har ökat i volym.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Tvåhundratolvtusen kubikmeter delat i 77 högar. Målet var att få dem ungefär lika stora. Det gick sådär. Den minsta är knappt 800 kubikmeter (vitt, amerikanskt box-vin). Den största är drygt 5 400 kubik (Vitt, sydafrikanskt boxvin, dyrare än 200 kr.). Använd gärna som bingobricka!
Picture2.png
 

Attachments

  • Box.pdf
    223,2 KB · Visningar: 25
Last edited:
Toppen