Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 1 september 2020

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag ber om ursäkt men jag råkade radera @Skrutt's tidigare inlägg med listan. Eventuella inlägg rök då med.
Ny lista:
[container]
NummerNamnLandUrsprungKategoriInköptPris
90244-01Louis Roederer Blanc de BlancsFrankrikeChampagneÖVRIGT VIN840779
97551-01Baud Crémant du Jura Brut Sauvage FrankrikeCrémant du JuraÖVRIGT VIN1200199
92142-01Domaine d'Henri 821 Blanc de Blancs de Ch 18Frankrike-ÖVRIGT VIN480189
95790-01Pop up 18 K VintnersUSAWashington StateÖVRIGT VIN1000189
90477-01Ak Bastau Prima 15 Arba WineKazakstan-VITT VIN1200199
95605-01Pouilly-Fuissé Solutré 18 AuvigueFrankrikePouilly-FuisséVITT VIN1200279
90693-01Grolleau 19 Domaine Catherine et Pierre BretonFrankrikeIGP de LoireVITT VIN2400189
90346-01Meursault Clos du Cromin 17 Domaine Génot-BoulangerFrankrikeMeursaultVITT VIN300499
90151-01Le Cornillard 17 Domaine Patrick Baudoin FrankrikeAnjouVITT VIN300399
90308-01Rijck Côt du Jura Vigne des 18FrankrikeCôtes du JuraVITT VIN600219
92515-01Gewurztr Clos Windsbuhl 15 Zind HumbrechtFrankrikeAlsaceVITT VIN1200329
90041-01Elephant Hill Re Chard 17Nya ZeelandHawke's BayVITT VIN360299
93122-01Savage White 18SydafrikaWestern CapeVITT VIN150299
90623-01Loimer Gumpoldkirchner 17 ÖsterrikeNiederösterreichVITT VIN1800179
95123-01Alfiero Boffa La Riva NizzaItalienBarbera d'Asti NizzaRÖTT VIN2400199
91295-01Selvarella 17 Podere Sante MarieItalienToscanaRÖTT VIN276349
90240-01Barolo Bricco delle Viole 16 VajraItalienBaroloRÖTT VIN480549
95964-01Carmenère Viñedo Escorial 18 AntiyalChileMaipoRÖTT VIN150489
95965-01Pura Fe Garnacha Syrah 18 AntiyalChileMaipoRÖTT VIN1200179
92255-01Las Quebradas 16 Bodegas E. MendozaSpanienAlicanteRÖTT VIN1200229
95194-06Ch d Jacq Morgon Côte du Py 18 1,5LFrankrikeMorgonRÖTT VIN120559
95198-01Ch d Jacq Morgon Côte du Py 18FrankrikeMorgonRÖTT VIN600279
90390-01Dom du Vieux Télég La Crau 2017FrankrikeChâteauneuf-du-PapeRÖTT VIN180899
92218-01Côtes du Jura Les Clous 18 L'Aigle à Deux TêtesFrankrikeCôtes du JuraRÖTT VIN600329
90109-01Grenache de Bek 16 750mlFrankrikeCostières de NîmesRÖTT VIN120599
90325-01Daniel Dug Arbois Les Trias 18 Domaine GassierFrankrikeArboisRÖTT VIN840189
90368-01Chinon Le Puy 18 Jean-Maurice RaffaultFrankrikeChinonRÖTT VIN480259
95861-01The Creator 16 K VintnersUSAWalla Walla ValleyRÖTT VIN680595
93121-01Savage Red 17 750mlSydafrikaCoastal RegionRÖTT VIN360299
90490-01Schuster Rotburger 18 750mlÖsterrikeBurgenlandRÖTT VIN1200159
11394-01Tomintoul 21y 40% 700ml Angus Dundee DistillersStorbritannienSpeysideSPRIT6601379
40795-01Tomintoul 15Y 1st Fill 55,7% 700ml Angus Dundee DistillersStorbritannienSpeysideSPRIT6421599
11113-01Big Sound Scotch Ale 8,5% 650ml Cigar City BreweryUSA-ÖL MM1680134.9
11899-03Casamentos & Baptizados 10% 330ml Dois Corvos CervejeiraPortugal-ÖL MM151249.9
11831-03Firest Walker Napa Parab 11,3% 355ml Firestone Walker BrewingUSA-ÖL MM2004129
[/container]
 
mina bubblare (cellartracker betyg sist i varje rad):
  • The Creator, 2016 595 kr 92,4
  • Morgon Côte du Py, Château des Jacques, 2018 279 kr NR
  • G.D. Vajra, Barolo, Bricco delle Viole, 2016 549 kr 95
  • Louis Roederer, Blanc de Blancs, 2013 779 kr NR
  • Gewurztraminer Clos Windsbuhl, 2015 329 kr 93,6
  • Château de Santenay Mercurey 1er Cru Les Puillets 229 kr NR
  • J.Lohr Estates South Ridge, Syrah, 2017 170 kr 88,8
  • Podere Sante Marie, Selvarella, 2017 349 kr 90
tror det blir vajra och mercurey som får följa med hem.
Om jag inte minns fel så är det släpp på ordinarie soriment också samma dag, några av vinerna på min lista kan komma därifrån
 

MacX

Medlem
Undrar hur länge som SB skall hålla på att gallra bort oss vinälskare som inte bor i Sthlm? Släpper de exklusiva vinerna i 6:mad:!!! ....6 butiker i Sthlm och 3 i :eek:övriga Sverige utan möjlighet till att beställa. Nu kan man verkligen snacka om monopol! Riktigt, riktigt dålig av Systembolaget. Men det skiter väl de i ....för de har ju som sagt monopol och framförallt i Sthlm.
 

The Wall

Medlem
Undrar hur länge som SB skall hålla på att gallra bort oss vinälskare som inte bor i Sthlm? Släpper de exklusiva vinerna i 6:mad:!!! ....6 butiker i Sthlm och 3 i :eek:övriga Sverige utan möjlighet till att beställa. Nu kan man verkligen snacka om monopol! Riktigt, riktigt dålig av Systembolaget. Men det skiter väl de i ....för de har ju som sagt monopol och framförallt i Sthlm.
Du får testa med att skicka fru/man/bror/syster/övrig att efterfråga ett vin i den lokala butiken och sedan gå dit själv och efterfråga samma vin och fråga om "det kan omöjligt vara bara jag som vill köpa det här vinet".
 

MacX

Medlem
Skrev följande till Systembolagets kundtjänst:

"Hej!
Hur motiverar System. bolaget följande?
Att viner ur det lite exklusivare sortimentet och som bara finns i väldigt begränsad upplaga säljs i 6 butiker i Stockholmsområdet och i bara 3 butiker i övriga Sverige?

Vad ger Systembolaget rätt att förfördela resten av Sveriges vinintresserad kunder till förmån för kunder boende i Stockholmsområdet?"

Och fick följande svar:

" Hej!
Jag förstår din frustration över att inte kunna beställa det tillfälliga sortimentet som tidigare!

Våra bedömningar av vilka butiker som valts ut är gjorda på kundefterfrågan och det är framförallt i storstäderna denna är störst. Men alla butiker har möjlighet att själva ta in varor ur det tillfälliga sortimentet om det finns en lokal efterfrågan.

Vi kommer att öppna upp möjligheten att beställa från det tillfälliga sortimentet under hösten, jag kan inte ge något exakt datum ännu.

Tack för att du hör av dig, och givetvis tar vi till oss det. Med facit i hand efter detta kommer vi utvärdera vad som kunde gjorts annorlunda och hur vi kan förbereda oss på ett annat sätt inför liknande utmaningar. "

Givetvis så kunde jag inte stanna där utan skrev tillbaka:

" Hej,
Nu bor jag bara i Sveriges nionde största stad så jag vet inte riktigt om det kan klassificeras som storstad.

Enligt Systembolaget i denna stad så har de inte möjlighet att ta hem ur tillfälliga sortimentet när tillgången är begränsad.

Det är enbart utvalda butiker som får tillgång till dessa och av dessa utvalda butiker ligger 6st i Stockholm och 3st i övriga Sverige.

Jag hävdar ändå att Systembolagets övriga kunder i Sverige får stå tillbaka för att man skall tillgodose kunderna i Stockholm och att detta inte är förenligt med Systembolagets monopolställning.

Systembolaget har en skyldighet att förse samtliga medborgare med samma möjlighet för att det skall vara förenligt med er monopolställning."

.... och fick då följande svar:

" Hej.
Under en tid så har vi varit tvungna att begränsa för att kunna hinna med både med personal samt utrymme då vi fick ökad leveranser till ombud samt hemleverans. Så våra lager hann inte med.
Men som min kollega skrev så kommer vi släppa på det här med tillfälligt sortiment, har dock inget datum ännu.

Men även jag förstår hur du tänker och vi tar det med oss och kommer även ta det vidare till berörda kollegor."

Nu har jag fått uttryck mitt missnöje och låter det stanna här. Hoppas verkligen att poängen framgick!
 

lukastollig

Pudelfantast
Skrev följande till Systembolagets kundtjänst:

"Hej!
Hur motiverar System. bolaget följande?
Att viner ur det lite exklusivare sortimentet och som bara finns i väldigt begränsad upplaga säljs i 6 butiker i Stockholmsområdet och i bara 3 butiker i övriga Sverige?

Vad ger Systembolaget rätt att förfördela resten av Sveriges vinintresserad kunder till förmån för kunder boende i Stockholmsområdet?"

Och fick följande svar:

" Hej!
Jag förstår din frustration över att inte kunna beställa det tillfälliga sortimentet som tidigare!

Våra bedömningar av vilka butiker som valts ut är gjorda på kundefterfrågan och det är framförallt i storstäderna denna är störst. Men alla butiker har möjlighet att själva ta in varor ur det tillfälliga sortimentet om det finns en lokal efterfrågan.

Vi kommer att öppna upp möjligheten att beställa från det tillfälliga sortimentet under hösten, jag kan inte ge något exakt datum ännu.

Tack för att du hör av dig, och givetvis tar vi till oss det. Med facit i hand efter detta kommer vi utvärdera vad som kunde gjorts annorlunda och hur vi kan förbereda oss på ett annat sätt inför liknande utmaningar. "

Givetvis så kunde jag inte stanna där utan skrev tillbaka:

" Hej,
Nu bor jag bara i Sveriges nionde största stad så jag vet inte riktigt om det kan klassificeras som storstad.

Enligt Systembolaget i denna stad så har de inte möjlighet att ta hem ur tillfälliga sortimentet när tillgången är begränsad.

Det är enbart utvalda butiker som får tillgång till dessa och av dessa utvalda butiker ligger 6st i Stockholm och 3st i övriga Sverige.

Jag hävdar ändå att Systembolagets övriga kunder i Sverige får stå tillbaka för att man skall tillgodose kunderna i Stockholm och att detta inte är förenligt med Systembolagets monopolställning.

Systembolaget har en skyldighet att förse samtliga medborgare med samma möjlighet för att det skall vara förenligt med er monopolställning."

.... och fick då följande svar:

" Hej.
Under en tid så har vi varit tvungna att begränsa för att kunna hinna med både med personal samt utrymme då vi fick ökad leveranser till ombud samt hemleverans. Så våra lager hann inte med.
Men som min kollega skrev så kommer vi släppa på det här med tillfälligt sortiment, har dock inget datum ännu.

Men även jag förstår hur du tänker och vi tar det med oss och kommer även ta det vidare till berörda kollegor."

Nu har jag fått uttryck mitt missnöje och låter det stanna här. Hoppas verkligen att poängen framgick!


På dom bara!
 

Skrutt

Medlem
Skrev följande till Systembolagets kundtjänst:

"Hej!
Hur motiverar System. bolaget följande?
Att viner ur det lite exklusivare sortimentet och som bara finns i väldigt begränsad upplaga säljs i 6 butiker i Stockholmsområdet och i bara 3 butiker i övriga Sverige?

Vad ger Systembolaget rätt att förfördela resten av Sveriges vinintresserad kunder till förmån för kunder boende i Stockholmsområdet?"

Och fick följande svar:

" Hej!
Jag förstår din frustration över att inte kunna beställa det tillfälliga sortimentet som tidigare!

Våra bedömningar av vilka butiker som valts ut är gjorda på kundefterfrågan och det är framförallt i storstäderna denna är störst. Men alla butiker har möjlighet att själva ta in varor ur det tillfälliga sortimentet om det finns en lokal efterfrågan.

Vi kommer att öppna upp möjligheten att beställa från det tillfälliga sortimentet under hösten, jag kan inte ge något exakt datum ännu.

Tack för att du hör av dig, och givetvis tar vi till oss det. Med facit i hand efter detta kommer vi utvärdera vad som kunde gjorts annorlunda och hur vi kan förbereda oss på ett annat sätt inför liknande utmaningar. "

Givetvis så kunde jag inte stanna där utan skrev tillbaka:

" Hej,
Nu bor jag bara i Sveriges nionde största stad så jag vet inte riktigt om det kan klassificeras som storstad.

Enligt Systembolaget i denna stad så har de inte möjlighet att ta hem ur tillfälliga sortimentet när tillgången är begränsad.

Det är enbart utvalda butiker som får tillgång till dessa och av dessa utvalda butiker ligger 6st i Stockholm och 3st i övriga Sverige.

Jag hävdar ändå att Systembolagets övriga kunder i Sverige får stå tillbaka för att man skall tillgodose kunderna i Stockholm och att detta inte är förenligt med Systembolagets monopolställning.

Systembolaget har en skyldighet att förse samtliga medborgare med samma möjlighet för att det skall vara förenligt med er monopolställning."

.... och fick då följande svar:

" Hej.
Under en tid så har vi varit tvungna att begränsa för att kunna hinna med både med personal samt utrymme då vi fick ökad leveranser till ombud samt hemleverans. Så våra lager hann inte med.
Men som min kollega skrev så kommer vi släppa på det här med tillfälligt sortiment, har dock inget datum ännu.

Men även jag förstår hur du tänker och vi tar det med oss och kommer även ta det vidare till berörda kollegor."

Nu har jag fått uttryck mitt missnöje och låter det stanna här. Hoppas verkligen att poängen framgick!
Aktuellt butiksaldo för GD Vajras Bricco delle Viole:
Göteborg: 84
Malmö: 36
Stockholm med förorter: 276
Resten av Sverige: 0

276!? :mad:
(Obs: har alltså ej börjat säljas än)
 

Håkan

Medlem
Skrattar du åt andras olycka? Ja, gör det. Frakt och utsläpp minskar. Vänl. Skrutt2.0
Ironi gör sig sällan bra i skrift. Tycker ärligt talat att Systembolaget borde kunnat anställa några extra för att kunna göra något åt webbeställningar på såpass lång tid. Men så är det ju med icke vinstdrivande icke konkurrensutsatta verksamheter. Och med 396 flaskor borde ju faktiskt några kunna hamna i Sveriges 4e-10e kommuner. När inte ens Uppsala får några är det rätt skevt. Men de kanske tänker att Uppsalaborna kan ju åka till Storbyn, något som självklart Lidingöborna aldrig skulle kunna tänka sig att göra. Och 276 flaskor kommer det vara krig om, minns de gamla Graillotsläppen då det var handgemäng. 84 flaskor osynliga, kanske kan några leta sig till andra städer?
 

Wintermute

Medlem
Aktuellt butiksaldo för GD Vajras Bricco delle Viole:
Göteborg: 84
Malmö: 36
Stockholm med förorter: 276
Resten av Sverige: 0

276!? :mad:
(Obs: har alltså ej börjat säljas än)
Stockholms län: 23% av Sveriges befolkning 70% av de utdelade flaskorna
Västra götalands län: 17% av Sveriges befolkning 21% av de utdelade flaskorna (men alla i det sydvästra hörnet)
Skåne län: 14% av Sveriges befolkning 9% av de utdelade flaskorna
 

MacX

Medlem
Aktuellt butiksaldo för GD Vajras Bricco delle Viole:
Göteborg: 84
Malmö: 36
Stockholm med förorter: 276
Resten av Sverige: 0

276!? :mad:
(Obs: har alltså ej börjat säljas än)
Det är skamligt och ett stort hån emot Sverige övriga 8 miljoner medborgare! :mad:... Ett monopol som så tydligt lägger handelshinder inom landets gränser borde väcka EU's intresse kan man ju hoppas.
 

Fredrik L

Medlem
Det är märkligt att ingen vinskribent granskar det här ordentligt. Är de rädda för att stöta sig med bolaget?

Jag har aldrig haft problem med att Systembolaget är ett monopol tidigare, men att de påstår sig inte kunna skicka tillfälliga släpp pga covid gör mig helt rasande. Så får inte ett monopol bete sig!
 

Adamanko

Medlem
Vajras Barolo var slut när jag kom in på Hansa en kvart över tio. Så det blev tre Savage istället för en som var planerat. Sparade ju en liten slant på köpet. ;)
 
Toppen