Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 1 september 2020

Bastardo

Medlem
Suckling har väl en tendens att sätta lite väl höga poäng känns det som. Verkar dessutom jobba med en rejält ihoptryckt poängskala där knappt ett enda vin får under 90.
Jag skulle inte heller lita på så mycket på just hans recensioner. De som jag har högst respekt av utländska bedömare är Wine Enthusiast – Kerin O’Keefe, speciellt vad gäller italienska viner. Sen kommer Vinous, Jancis Robinson, Wine Spectator, Parker och några till. Inte att glömma CellarTracker där folk får själv skriva sina poäng.
Men man ska nog inte heller ta ett genomsnitt, utan man måste lita på någon som har ungefär samma smak som du själv, vilket jag inte ännu har dock upptäckt. ;)
P.S. Munskänken är känd att ge nästan alltid hellre underbetyg än tvärtom, så de kan man inte heller lita på. I överlag kan sägas att just sådana som vi jagar oftast viner mellan 89p till 95p. Det är ytterst sällan man hittar högre poäng för något så när vettiga slantar.
P.S.S. Glöm inte heller att just Parker är känd för att ge höga poäng för mycket extraktrika viner och de kan ändra karaktär genom årets lopp.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Suckling har väl en tendens att sätta lite väl höga poäng känns det som. Verkar dessutom jobba med en rejält ihoptryckt poängskala där knappt ett enda vin får under 90.
Det beror i o f s på att han inte publicerar ratings som ligger under 90 - de tycks inte intressera honom. I övrigt håller jag med.
 

Vingubben

Medlem
Jag ville bara svara på din fråga om tips på viner som fått snarlika poäng och var billigare :rolleyes:.
Tycker själv Coyam var bra, men har svårt att förstå hur man kan ge den 96 p :eek:

P.S. Kan inte förstå hysterin omkring G.D. Vajra Bricco delle Viole. Det finns många viner med likartade poäng för betydligt billigare!

Min fråga till @Bastardo, och givetvis till alla andra på forumet, var var jag kan hitta viner med likartade poäng, dvs i rangen 97-98p, från en relativt enad kritikerkår, betydligt billigare. Jag är beredd att beställa omgående.
 

lukastollig

Pudelfantast
Jag ville bara svara på din fråga om tips på viner som fått snarlika poäng och var billigare :rolleyes:.
Tycker själv Coyam var bra, men har svårt att förstå hur man kan ge den 96 p :eek:
Sucklings poäng är som att kasta pil på en tavla numrerad från 90-100 där 80% av träffytan har 95 poäng eller högre. Har helt slutat bry mig om hans omdömen.

Neal Martin, William Kelley och Jancis Robinsson är bättre. Allan Meadows brukade vara pålitlig men på senare år verkar han mer eller mindre kopiera föregående års poäng, med justering ett hack eller två för årgångens generella kvalité. Galloni dra åt det Sucklingeska hållet, om än inte riktigt lika illa. Oavsett kan man aldrig lita fullt ut på betygen. Har betydligt större tilltro till Cellartracker, i alla fall om det finns 10+ noter.
 

lukastollig

Pudelfantast
Mycket sakligt och bra skrivet, MacX! Starkt gjort av dig. :)
Nu vet vi alla fall att de kommer öppna snart möjligheten att beställa även från tillfälliga sortimentet. Det gäller en stor skara människor även här.
P.S. Kan inte förstå hysterin omkring G.D. Vajra Bricco delle Viole. Det finns många viner med likartade poäng för betydligt billigare! Och glöm inte heller, hur länge måste ni lagra vinet för att det ska vara på topp.

Vajra har länge levererat bra Barolo till vettiga priser. Medan många andra producenter rusat i pris har de varit relativt sett modesta i prishöjningen. Säkert gör de höga poängen för 2016 sitt till, men åtminstone jag köper Bricco delle Viole nästan varje årgång. Svårt att hitta lika bra Barolo för samma peng, och det ryktet har väl börjat spridas lite väl mycket. Köpt sedan årgång 2007 och fram till 2010 var det inga problem att få tag på en låda eller två men det har blivit svårare år från år sedan dess.
 

Bastardo

Medlem
Min fråga till @Bastardo, och givetvis till alla andra på forumet, var var jag kan hitta viner med likartade poäng, dvs i rangen 97-98p, från en relativt enad kritikerkår, betydligt billigare. Jag är beredd att beställa omgående.
I det här fallet är det nog bara Wine Advocate som har gett vinet så höga poäng. Inga andra större vinbedömare som man kan lita på, så jag tar det betyget med en aning nypa salt. Men alla gör precis som de vill.
Det är märkligt att det finns så många anhängare som svär på just de poängen som ’Parker’ ger, fast han har slutat om jag är rätt informerad! Det har varit mycket diskussioner hit och dit om just deras bedömningar om viner, som ofta särskiljer sig från andra bedömare. Jag har inget större förtroende för deras betygsättning. Litar mer på andra bedömare. Men ni som är Parker-frälsta köper nog allting som han höjer upp till skyarna. :) Inget större fel med det heller, bara man inte går till överdrift. ;)
 

buteljen

Medlem
I det här fallet är det nog bara Wine Advocate som har gett vinet så höga poäng. Inga andra större vinbedömare som man kan lita på, så jag tar det betyget med en aning nypa salt. Men alla gör precis som de vill.
Det är märkligt att det finns så många anhängare som svär på just de poängen som ’Parker’ ger, fast han har slutat om jag är rätt informerad! Det har varit mycket diskussioner hit och dit om just deras bedömningar om viner, som ofta särskiljer sig från andra bedömare. Jag har inget större förtroende för deras betygsättning. Litar mer på andra bedömare. Men ni som är Parker-frälsta köper nog allting som han höjer upp till skyarna. :) Inget större fel med det heller, bara man inte går i överdrift. ;)
Nu får du svara på frågan som ställts flera gånger efter att du skrev "Kan inte förstå hysterin omkring G.D. Vajra Bricco delle Viole. Det finns många viner med likartade poäng för betydligt billigare!" ;) Vilka är dessa viner du pekar på?
 

Bastardo

Medlem
Nu får du svara på frågan som ställts flera gånger efter att du skrev "Kan inte förstå hysterin omkring G.D. Vajra Bricco delle Viole. Det finns många viner med likartade poäng för betydligt billigare!" ;) Vilka är dessa viner du pekar på?
Jag ska INTE ge några handfasta tips, det får ni själva upptäcka. Men jag vet att det finns flera exempel på sådana viner.
Inte sådana som har fått just 98 poäng som hos WA, men källor som anses vara minst lika pålitliga som ’Parker’. Om bara en enda källa ger vinet 98 poäng, är det inte det samma som att vinet skulle verkligen vara av så hög kvalitet! Det är ju absurt!
T.ex. har WE med Kerin O’Keefe, gett Viole bara en enda poäng högre betyg än för deras standard-Barolo, och hon har skrivit flera böcker om italienska viner. Jag har mycket höga tankar om hennes recensioner gentemot de flesta andras. :)
 
Last edited:

Sebran

Medlem
Tillfälligt sortiment online 22 september
Efter tidigare paus av onlinebeställningar från vårt tillfälliga sortiment kommer det från och med 22 september vara möjligt att beställa online av tillfälliga varor som finns i vårt centrallager. Detta gäller även nyheter från i Tillfälligt sortiment.

  • Samtliga systembolagsbutiker har också möjlighet att ta hem drycker ur sortimentet om det finns en lokal efterfrågan. Det gör att drycker i Tillfälligt sortiment kan finnas i fler butiker än i vanliga fall.
 

Bastardo

Medlem
Tillfälligt sortiment online 22 september
Efter tidigare paus av onlinebeställningar från vårt tillfälliga sortiment kommer det från och med 22 september vara möjligt att beställa online av tillfälliga varor som finns i vårt centrallager. Detta gäller även nyheter från i Tillfälligt sortiment.

  • Samtliga systembolagsbutiker har också möjlighet att ta hem drycker ur sortimentet om det finns en lokal efterfrågan. Det gör att drycker i Tillfälligt sortiment kan finnas i fler butiker än i vanliga fall.
Wow! You’ve made my day, Sebran! Det här var den bästa nyheten på väldigt lång tid. :)
Nu har vi som bor utanför storstäderna också liten chans att få ta del av de åtråvärda dropparna.
 

Skrutt

Medlem
Jag ska INTE ge några handfasta tips, det får ni själva upptäcka. Men jag vet att det finns flera exempel på sådana viner.
Inte sådana som har fått just 98 poäng som hos WA, men källor som anses vara minst lika pålitliga som ’Parker’. Om bara en enda källa ger vinet 98 poäng, är det inte det samma som att vinet skulle verkligen vara av så hög kvalitet! Det är ju absurt!
T.ex. har WE med Kerin O’Keefe, gett Viole bara en enda poäng högre betyg än för deras standard-Barolo, och hon har skrivit flera böcker om italienska viner. Jag har mycket höga tankar om hennes recensioner gentemot de flesta andras. :)
Vad som tappas bort här är nog att många av oss Vajra-hetsare verkligen älskar just barolo och är beredda att slänga fram en svidande slant, men inte så mkt som man skulle behöva lägga på ”single vineyard” från t ex Bruno Giacosa eller Vietti. Av den anledningen träffar du heller inte helt i prick när du tar in Parker i diskussionen. Parker favoriserar ju maffiga cabbar, kraftiga sydrhonare och kanske syrah. Du bör kanske analysera Galloni istället, som till för några år sedan var WAs Piemonte-ansvariga, innan han bröt sig ur (med visst rabalder kring rättigheterna till hans gamla noter hos WA) och skapade Vinous. Parkers personliga bedömningar tillför mig absolut ingenting i sammanhanget.
 

Robbes

Medlem
Tusan, andra ggr på lika många dagar då killen innan mig butiken tar de sista flaskorna Bricco.... Är nog inte menat, lägger pengarna på en Dujac Gevrey-Chambertin på krogen ikväll ist :)
 

Ruotal

Medlem
Missade helt att komma över Viole -16 så till min lycka hämtar jag idag ut en av de ”magnum”-flaskor som släpptes förra veckan. Är väl bara att gömma långt in i katakomberna. Skiljer det mycket på hur vin utvecklas i 75 cl jmf med 1,5 l?
 
Toppen