Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 1 september 2020

jeps

Medlem
Och jag åkte hela vägen till Lidingö med tron om att det fanns 10st kvar, men när jag kom dit så gick det ut en kille med 10fl i påsarna...

Det var högt tryck även i Sickla-butiken. Max 2 per kund var beskedet från butikspersonalen, 36 flaskor ändå slut på runt 15 minuter.
 

jrick

Medlem
Hela kön med medelålders gubbar vid Torsplan skulle också ha Vajra. Fyra per person räckte det ändå till (alla skulle väl inte ha fyra heller).
 

JonasBo

Medlem
Ingen kvotering på Torpavallen i Göteborg; personalen blev något förskräckta när det frågades efter lådor ;)
Jag gick därifrån med 6fl.
Enligt rapporter från Gårda var det kvotering på 4fl per person.
En ytterligare rapport från Stockholmsområdet gick en bekant därifrån med 6fl.
 
Ingen kvotering på Torpavallen i Göteborg; personalen blev något förskräckta när det frågades efter lådor ;)
Jag gick därifrån med 6fl.
Enligt rapporter från Gårda var det kvotering på 4fl per person.
En ytterligare rapport från Stockholmsområdet gick en bekant därifrån med 6fl.
>Tror att många av de nya bolagen inte har riktigt samma vana vid kvotering och efterfrågan som på t ex PK-huset
 

Boletus

Medlem
Det var som tidigare påpekats 2 fl i Sickla men vi som ville ha fler fick ställa oss sist i kön igen och gå in en andra gång. Jag fick de 4 fl jag siktat på. Bra hanterat där tyckte jag, men det här godtycket med allokering och kvotering är ju vansinnigt.
 
Nä, eller i Gårda. Tänker att de mer nichade SB-butikerna har bättre rutin på det dära.
Föredrar faktsikt en vettig kvotering (typ 2 flaskor) så att det räcker till flera och om jag vill ha fler så kan jag ställa mig i kön igen, vilket har hänt. Brukar i och för sig vara tidig och långt fram i kön så jag skulle oftast kunna tömma hyllorna om plånboken och källaren fixade det.
 

lukastollig

Pudelfantast
Det var som tidigare påpekats 2 fl i Sickla men vi som ville ha fler fick ställa oss sist i kön igen och gå in en andra gång. Jag fick de 4 fl jag siktat på. Bra hanterat där tyckte jag, men det här godtycket med allokering och kvotering är ju vansinnigt.

Helt klart! Fram för mer webblanseringar!
 

Bastardo

Medlem
Skrev följande till Systembolagets kundtjänst:

"Hej!
Hur motiverar System. bolaget följande?
Att viner ur det lite exklusivare sortimentet och som bara finns i väldigt begränsad upplaga säljs i 6 butiker i Stockholmsområdet och i bara 3 butiker i övriga Sverige?

Vad ger Systembolaget rätt att förfördela resten av Sveriges vinintresserad kunder till förmån för kunder boende i Stockholmsområdet?"

Och fick följande svar:

" Hej!
Jag förstår din frustration över att inte kunna beställa det tillfälliga sortimentet som tidigare!

Våra bedömningar av vilka butiker som valts ut är gjorda på kundefterfrågan och det är framförallt i storstäderna denna är störst. Men alla butiker har möjlighet att själva ta in varor ur det tillfälliga sortimentet om det finns en lokal efterfrågan.

Vi kommer att öppna upp möjligheten att beställa från det tillfälliga sortimentet under hösten, jag kan inte ge något exakt datum ännu.

Tack för att du hör av dig, och givetvis tar vi till oss det. Med facit i hand efter detta kommer vi utvärdera vad som kunde gjorts annorlunda och hur vi kan förbereda oss på ett annat sätt inför liknande utmaningar. "

Givetvis så kunde jag inte stanna där utan skrev tillbaka:

" Hej,
Nu bor jag bara i Sveriges nionde största stad så jag vet inte riktigt om det kan klassificeras som storstad.

Enligt Systembolaget i denna stad så har de inte möjlighet att ta hem ur tillfälliga sortimentet när tillgången är begränsad.

Det är enbart utvalda butiker som får tillgång till dessa och av dessa utvalda butiker ligger 6st i Stockholm och 3st i övriga Sverige.

Jag hävdar ändå att Systembolagets övriga kunder i Sverige får stå tillbaka för att man skall tillgodose kunderna i Stockholm och att detta inte är förenligt med Systembolagets monopolställning.

Systembolaget har en skyldighet att förse samtliga medborgare med samma möjlighet för att det skall vara förenligt med er monopolställning."

.... och fick då följande svar:

" Hej.
Under en tid så har vi varit tvungna att begränsa för att kunna hinna med både med personal samt utrymme då vi fick ökad leveranser till ombud samt hemleverans. Så våra lager hann inte med.
Men som min kollega skrev så kommer vi släppa på det här med tillfälligt sortiment, har dock inget datum ännu.

Men även jag förstår hur du tänker och vi tar det med oss och kommer även ta det vidare till berörda kollegor."

Nu har jag fått uttryck mitt missnöje och låter det stanna här. Hoppas verkligen att poängen framgick!

Mycket sakligt och bra skrivet, MacX! Starkt gjort av dig. :)
Nu vet vi alla fall att de kommer öppna snart möjligheten att beställa även från tillfälliga sortimentet. Det gäller en stor skara människor även här.
P.S. Kan inte förstå hysterin omkring G.D. Vajra Bricco delle Viole. Det finns många viner med likartade poäng för betydligt billigare! Och glöm inte heller, hur länge måste ni lagra vinet för att det ska vara på topp.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Mycket sakligt och bra skrivet, MacX! Starkt gjort av dig. :)
Nu vet vi alla fall att de kommer öppna snart möjligheten att beställa även från tillfälliga sortimentet. Det gäller en stor skara människor även här.
P.S. Kan inte förstå hysterin omkring G.D. Vajra Bricco delle Viole. Det finns många viner med likartade poäng för betydligt billigare! Och glöm inte heller, hur länge måste ni lagra vinet för att det ska vara på topp.
Parker 98p, Suckling 97p. Ser fram emot tips på likartade viner till lägre pris som går att få tag på just nu. Tack på förhand.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Coyam 2017 (månadens pava i maj) har fått 96 poäng av Suckling ;)... kostar 199 riksdaler på systemet
Vajran har genomgående fått höga betyg av de namnkunniga (Parker, Galloni, Suckling mfl.) skribenterna. 97-98p. Svårt att se att det går att hitta något billigare med samma poäng. Coyamen är absolut ett bra vin, gav den själv 91p när vi hade den som månadens pava, men här är det en skribent som gett den 96p.
 

buteljen

Medlem
Vajran har genomgående fått höga betyg av de namnkunniga (Parker, Galloni, Suckling mfl.) skribenterna. 97-98p. Svårt att se att det går att hitta något billigare med samma poäng. Coyamen är absolut ett bra vin, gav den själv 91p när vi hade den som månadens pava, men här är det en skribent som gett den 96p.
Jag ville bara svara på din fråga om tips på viner som fått snarlika poäng och var billigare :rolleyes:.
Tycker själv Coyam var bra, men har svårt att förstå hur man kan ge den 96 p :eek:
 
Toppen