Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 10 december 2021

Henrik_L

Medlem
Det senare decembersläppet är mycket större än det tidigare. Massor av bubbel från olika länder. En stort gäng spanska tungviktare. Förvånansvärt lite starkvin. Tillräckligt få viner för att jag skulle hinna prova allt. Tyvärr saknas det fynd i den lägre prisregionen. Det var å andra sidan inte så många besvikelser heller. Bästa vin var helt klart Alion 2017. Tyvärr har dock Alion...]

Stort, stort tack för noterna! Har verkligen saknat detta! :)
 
Någon som har koll på Rattis Marcenasco och om den kommer på släppet 10/12? Den stod även med på listorna i 26/11 och jag hittar den inte på bolagets hemsida. Har man missat Ratti-tåget anno 2017?
 

Molitor

Medlem
Tack. Den finns även på Philipson. Frågan är dock fortfarande om den är släppt eller ej i höst på SB? Den är med i två listor 26/11 och 10/12 men jag har inte sett den i butik. Den är heller inte sökbar på SB.

För inköp av Ratti rekommenderar jag Ålandsbåten (Viking Line) om tillfälle ges. Ligger på 230 kr/fl och över en viss summa dras ytterligare -10% om jag minns rätt. Dessutom levererat till bilen.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Provade den i lördags och tyckte den var bra, dock inte lika bra som 2020 Keller Hubacker eller 2020 Dönnhoff Herrmannshöhle som var i samma flight. Lite skal- eller kärnbitterhet, lite utanpåliggande syra men trevlig frukt.
Tack Håkan!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Provade den i lördags och tyckte den var bra, dock inte lika bra som 2020 Keller Hubacker eller 2020 Dönnhoff Herrmannshöhle som var i samma flight. Lite skal- eller kärnbitterhet, lite utanpåliggande syra men trevlig frukt.
Ärligt talat vore det ju otroligt märkligt om von der Fels - andrasortering från flera olika vingårdar - vore bättre än Hermannshöhle GG som är Dönnhoffs bästa GG!!! :eek: Frågan är om inte Dönnhoffs stil dessutom är lättare att uppskatta som ung, oavsett vilken hype det är kring Keller numera p.g.a. priset på G-Max. D.v.s. jag litar inte på att en ung Keller GG uppskattas bättre än en ung Dönnhoff GG, men så har jag också länge varit svag för Dönnhoff från torrt tlll sött.
 

jrick

Medlem
Det är ju väldigt sent som Keller vdf 2019 släpps! Jag köpte lite 2020 från Tyskland i somras (numera allokerat!) och vad man kan läsa på CT verkar 2019 ha gått in o en stängd fas vid det här laget.
 

Mexikanaren

Medlem
För den som är intresserad av Mastrojanni brunello så finns den för nästan 200kr billigare/flaska hos Xtrawine (säljstartas imorgon)
Borde redan ha kommit in men frågade kundservice och fick detta som svar (för de som undrar vad som händer);

Good morning,

Thanks for contacting us. The wine will arrive in these days, currently there is a delay.

Best

Ingen egentlig aning vad de menar med "these days" men den är iaf på G
 

Sebran

Medlem
Ärligt talat vore det ju otroligt märkligt om von der Fels - andrasortering från flera olika vingårdar - vore bättre än Hermannshöhle GG som är Dönnhoffs bästa GG!!! :eek: Frågan är om inte Dönnhoffs stil dessutom är lättare att uppskatta som ung, oavsett vilken hype det är kring Keller numera p.g.a. priset på G-Max. D.v.s. jag litar inte på att en ung Keller GG uppskattas bättre än en ung Dönnhoff GG, men så har jag också länge varit svag för Dönnhoff från torrt tlll sött.

Håller med, har inte träffat på någon annan rieslingproducent vars viner är så svårtillgängliga i ung ålder som Keller, särskilt deras GGs. Skulle kanske vara Bürklin-Wolf som också är svåra att njuta av i ung ålder.

Vad gäller Keller VdF har jag inte provat 2019 själv, men läst flera omdömen som skvallrar om att VdF 2018 var snäppet vassare. Läste att Keller sorterade druvorna särskilt noggrant för årgången 2018 för att upprätthålla kvaliteten i deras GGs, vilket medförde att stora mängder av druvorna från bl a Kirchspiel hamnade i VdF istället.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Håller med, har inte träffat på någon annan rieslingproducent vars viner är så svårtillgängliga i ung ålder som Keller, särskilt deras GGs. Skulle kanske vara Bürklin-Wolf som också är svåra att njuta av i ung ålder.
Schäfer-Fröhlich, åtminstone på GG-nivån, tycker jag också är väldigt knutna som unga och närmast Chablis-lika med rökighet och extratorr känsla. Bü-Wo har jag nog inte druckit så mycket som unga.
 

Johpe

Medlem
Ngn som vet vad som hänt med Lagavulin Destillers Edition som skulle vara med nu den 10e? Verkar ha försvunnit från bolagets hemsida...
 
Toppen