Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 10 december 2021

Håkan

Medlem
Ärligt talat vore det ju otroligt märkligt om von der Fels - andrasortering från flera olika vingårdar - vore bättre än Hermannshöhle GG som är Dönnhoffs bästa GG!!! :eek: Frågan är om inte Dönnhoffs stil dessutom är lättare att uppskatta som ung, oavsett vilken hype det är kring Keller numera p.g.a. priset på G-Max. D.v.s. jag litar inte på att en ung Keller GG uppskattas bättre än en ung Dönnhoff GG, men så har jag också länge varit svag för Dönnhoff från torrt tlll sött.
Egentligen inte, iallafall om man tar hänsyn till att Von der Fels bör drickas inom nåt år och de andra bör ligga länge. Nu var det egentligen för att tala om att den var bra men inte GG-bra. Herrmannshöhle 2020 var nog en av de bästa unga Riesling jag druckit, jag hade helt tänkt skippa årgången men den var så bra så den måste nog upp på inköpslistan. Släpps någon gång under nästa år i Sverige.
 

Sebran

Medlem
Egentligen inte, iallafall om man tar hänsyn till att Von der Fels bör drickas inom nåt år och de andra bör ligga länge. Nu var det egentligen för att tala om att den var bra men inte GG-bra. Herrmannshöhle 2020 var nog en av de bästa unga Riesling jag druckit, jag hade helt tänkt skippa årgången men den var så bra så den måste nog upp på inköpslistan. Släpps någon gång under nästa år i Sverige.

Tack för rapporten, verkar vara flera som hyllar Hermannshöhle 2020. Den plus eventuellt Wittmann Morstein 2020 blir nog de enda GGs jag inhandlar från årgången.
 

zippan

Medlem
Det blev lite gott och blandat idag.

Château Potensac, Félsina vin santo, C9DP Anré brunel, Keller von der fels, Grauburgunder Friedrich Becher och Orpale.
 

rs14

Medlem
6 x Orpale. Hoppas jag. Segade lite men fick bekräftelse på mejlen nyss.

Apropå varuprover så känns det som importörerna under pandemin varit lite generösare och skickat varuprover till utvalda vinskribenter. Jag har noterat att ganska många skribenter och vininfluencers på IG suttit hemma och provat i godan ro. Den som erhåller överlägset mest varuprover verkar vara Alf Tumble, härförleden hade han ett femtiotal flaskor bubbel på köksbordet och istället för att tvingas vaska en massa så hade han bjudit hem vänner som gick bordet runt och provade. Inte dumt alls, förhoppningen är väl att det ska generera en artikel i DN inom kort, där han ger sina tips på mousserande till jul och nyår.
 
Blev endast 1 simpel flaska tomtebarolo från Josetta för att behålla vertikalen intakt. Förundrades över den strykande åtgången av C9dp Andre Brunel på lokala SB. Folk var galna. Har jag missat hypen?
 

LeChat

Medlem
Har fått bekräftat 2 lådor Orpale. Trodde iofs inte att det skulle vara något större problem även om de endast hade lagt ut 174 st på webben.
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
Nej nu är man totalt vansinnig på SB. Monopolet i all ära men det funkar inte att släppa viner såhär, blir kö och panik bara pga monopol.

Jaja, köpte:
2 quinta d Crasto
2 le difese
1 guidalberto (allt annat slut och då står en mes och försöker fördela flaskorna)
1 spätburgunder
3 keller riesling samt
1 chateau latour

plus 1 ribera..
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Idag fick det bli tre flaskor vardera av Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée Domaine André Brunel, 2020,
Pertois-Moriset Les Quatre Terroirs och Chaléroux-Ghys.
 

Victorious

Medlem
Här blev det endast 3 Guidalberto och en Kracher. Får duga att stänga året med. Snart slut på pappaledighet och budgetnedskärningar :rolleyes:
 
Toppen