Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 13 mars 2020

Skaggs

Medlem
Apropå Susucaru Rosso och apropå att Systembolaget ibland inte anger korrekt namn på varan, eller utelämnar delar av namnet.. Är det någon som vet om det faktiskt är Susucaru Rosso (rött vin) som de säljer eller om det är rosén, som väl heter bara Susucaru? På bilden ser det ut att vara rosén, tycker jag. Eller så kanske etiketten har ändrats från år 2017.

Från Vin & Naturs nyhetsbrev:

Äntligen dags igen för Cornelissen i butik (TSE) och webbsläpp!

Tillfällig lansering i butik 20-03-13 kl. 10.00:
Susucaru Rosso 2018 - 239:- (nr 90068)
Munjebel Rosso 2018 - 381:- (nr 90347)

Webblansering 20-03-12 kl. 10.00:
Magma Rosso 2017 - 1724:- (nr 92489)

Webblansering 20-03-19 kl. 10.00:
Munjebel Rosso CS 2017 - 543:- (nr 93049)
 

Poussard

Medlem
Om man funderar lite så borde man förstå att vinet från Ruwer som har 11% alkohol, kan inte normalt ha så mycket socker i sig.
BTW. Det är ganska vanligt att bolis utelämnar valda delar av vinets namn. Det kan bero på att de har ett visst krav hur långa namn man ska använda. Hur som helst är det fakta som vi kan inte göra så mycket åt, misstänker jag.
Minst lika stort problem är att numera när det anländer nya viner nästan hela tiden, hinner de inte korrekturläsa sina egna alster och det händer ofta att jag hittar mer än ett fel i deras texter om ett och samma vin. :) Alltså felstavningar – det är inte acceptabelt, tycker jag.
Om man läser alkoholhalten (ska man behöva det?) kan man dra en del slutsatser ja, även om jag tycker 11% är lågt för ett Trocken?
 

Jonas Sand

Medlem
det verkar som om det finns ett gäng av Kaseler nu igen. Ungefär 90 i weblagret. Jag beställde tre men har ej fått någon bekräftelse ännu.
 

ben

Medlem
Ang Susucaru:
Visst är det Rosso:n som släpps nu. Förra året hade den precis bytt namn från Contadino till Susucaru Rosso och förvirringen var ett faktum. Och gamla Susucaru hade samtidigt bytt till Susucaru Rosato. Rosato:n släpptes senare mot sommaren och med ett högre pris än Rosso:n. Misstänker att Rosato:n släpps framåt sommaren i år med. Den som lever får se.
 

Bastardo

Medlem
Om man läser alkoholhalten (ska man behöva det?) kan man dra en del slutsatser ja, även om jag tycker 11% är lågt för ett Trocken?
Du har nog rätt, Poussard. Om man vill köpa en fin flaska torrt tyskt vin, så vill man gärna ha lite mer procent än vad Kabinett Trocken kan ge, men då blir priset också högre.
”Off-dry Kabinett wines have an alcohol content of around 7–8% ABV and dry Kabinett wines are usually around 10–11% ABV. These are light-bodied and refreshing wines.”
Source: https://www.everwonderwine.com/blog/2017/2/11/german-rieslings-and-the-various-categories
På bolis verkar finnas några Kabinett Trocken flaskor som har högre alkoholhalt än just 11%. Jag tycker i överlag att just tyska vinlagarna är ganska krångliga, och jag tror inte att det finns särskilt många bland oss som kan dem som rinnande vatten. :)
 

Poussard

Medlem
Du har nog rätt, Poussard. Om man vill köpa en fin flaska torrt tyskt vin, så vill man gärna ha lite mer procent än vad Kabinett Trocken kan ge, men då blir priset också högre.
”Off-dry Kabinett wines have an alcohol content of around 7–8% ABV and dry Kabinett wines are usually around 10–11% ABV. These are light-bodied and refreshing wines.”
Source: https://www.everwonderwine.com/blog/2017/2/11/german-rieslings-and-the-various-categories
På bolis verkar finnas några flaskor som har högre alkoholhalt än just 11%.
Om jag kollar ett par viner jag har hemma (Günther Steinmetz) så är den Kabinett jag har 9% med uppskattningsvis ~50 g/l socker. Sen har jag en feinherb på uppskattningsvis ~25 g/l socker. Detta vin har 11% alkohol. Blir därför förvånad att en trocken har 11, borde de inte ligga runt 13 eftersom de (givet att de är kabinett) baseras på samma oechsle? Nu kanske förklaringen är att oechsle (för en given klassificering) kan variera från X till Y och 2018 som mina flaskor i exemplet är ifrån, var en varm årgång i Mosel och 2008 var en sval?
 

Bastardo

Medlem
Om jag kollar ett par viner jag har hemma (Günther Steinmetz) så är den Kabinett jag har 9% med uppskattningsvis ~50 g/l socker. Sen har jag en feinherb på uppskattningsvis ~25 g/l socker. Detta vin har 11% alkohol. Blir därför förvånad att en trocken har 11, borde de inte ligga runt 13 eftersom de (givet att de är kabinett) baseras på samma oechsle? Nu kanske förklaringen är att oechsle (för en given klassificering) kan variera från X till Y och 2018 som mina flaskor i exemplet är ifrån, var en varm årgång i Mosel och 2008 var en sval?
Det finns folk här som kan sånt på riktigt, jag är inte en av de, tyvärr. Kanske vintomas kan berätta hur det ligger till? :)
 

Skrutt

Medlem
2016 är klart bättre och går att köpa billigare hos Lobenberg
Tyvärr inte lika billigt längre. Farbror Lobenberg har höjt priset från 36 EUR till 46 EUR. Den hagalne Skrutt vet det, för hen grunnade länge på att köpa och grämer sig en aning. Den mer sansade Skrutt vet att hen inte är en grenache-människa och ler åt sin hagalne granne. Skrutt förstår inte dyrkandet av Domaine du Pegaus Cuvée Reservée, till exempel.
 
Ang Susucaru:
Visst är det Rosso:n som släpps nu. Förra året hade den precis bytt namn från Contadino till Susucaru Rosso och förvirringen var ett faktum. Och gamla Susucaru hade samtidigt bytt till Susucaru Rosato. Rosato:n släpptes senare mot sommaren och med ett högre pris än Rosso:n. Misstänker att Rosato:n släpps framåt sommaren i år med. Den som lever får se.

Tack för klargörandet! Jag drack Susucaru Rosso 2017 nyligen och varken färgen på etiketten eller färgen på vinet överensstämmer särskilt väl med färgerna i bilden på Susucaru Rosso 2018 som Systembolaget har. Nu har jag beställt en flaska så när jag hämtat ut den får vi väl se om det är en missvisande bild eller inte.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Öppnade en Kaseler igår, vilken besvikelse. Doften var försiktig men inte fel. Däremot smaken, blä. Tunn, fadd, trött. Korken på flaskan var snustorr, föll i bitar när jag öppnade den. Flaskvariation? Efter att ha läst andra recensioner verkar det inte bättre. Lämnar tillbaka till SB.
 

Bastardo

Medlem
Öppnade en Kaseler igår, vilken besvikelse. Doften var försiktig men inte fel. Däremot smaken, blä. Tunn, fadd, trött. Korken på flaskan var snustorr, föll i bitar när jag öppnade den. Flaskvariation? Efter att ha läst andra recensioner verkar det inte bättre. Lämnar tillbaka till SB.
Har man full rätt att lämna tillbaka även flaskor som man har köpt från beställningssortimentet, om man inte tycker de är tillräckligt goda? Jag kommer ihåg alla fall, att personalen skulle inte bli så glad om så skedde.
 

Bastardo

Medlem
Tack, zippan!
Jag trodde mig att ha hittat ett fynd när jag köpte det här: Il Serafino Vino di Visciole 2009 för bara 79 kr halvliter, men den var inte alls i min smak, trots att vinet hade fått hyfsad bra kritik i Sverige. Visserligen kan jag prova det tillsammans med något bakverk, borde funka bättre. Nu hade jag bara lite choklad till och de gifte sig inte precis smakmässigt. :)
Vinet var prissänkt från 119 kr och då tänkte jag, att det måste alla fall vara prisvärt, men icke. Bara några ströflaskor kvar i hela landet och det är bra det. Det är ett fruktvin, alltså inte gjort enbart av vindruvor. Kan inte rekommendera det för någon här, om man inte vet vad det är för vin smakmässigt. Sökordet för ”fyndet” var aleatico. Alltså en italiensk vindruva som man använder i söta rödviner och som brukar kunna vara högklassig; dock inte just i den här skepnaden, naturligtvis bara efter mina egna smaklökar.
 
Last edited:
Tack för klargörandet! Jag drack Susucaru Rosso 2017 nyligen och varken färgen på etiketten eller färgen på vinet överensstämmer särskilt väl med färgerna i bilden på Susucaru Rosso 2018 som Systembolaget har. Nu har jag beställt en flaska så när jag hämtat ut den får vi väl se om det är en missvisande bild eller inte.
Nu har jag hämtat ut min Susucaru Rosso 2018. Vätskan är helt klart en ljusare nyans av röd än årgång 2017. Och etiketten är också något uppdaterad.
 
  • Like
Reactions: ben

ben

Medlem
Nu har jag hämtat ut min Susucaru Rosso 2018. Vätskan är helt klart en ljusare nyans av röd än årgång 2017. Och etiketten är också något uppdaterad.
Kul med lite variation! Har ett par flaskor kvar av 2017 i källaren så man kan jämföra lite. Hämtar ut mina idag också.
 
Öppnade en Kaseler igår, vilken besvikelse. Doften var försiktig men inte fel. Däremot smaken, blä. Tunn, fadd, trött. Korken på flaskan var snustorr, föll i bitar när jag öppnade den. Flaskvariation? Efter att ha läst andra recensioner verkar det inte bättre. Lämnar tillbaka till SB.
Trist. Det kan nog ha varit en dålig flaska. Jag öppnade min flaska nu i helgen och det var inget fel på den. Tyckte den var pigg och fräsch precis som Patrik beskrev det i sina provningsnoter.
 

matage

Medlem
Samma här. Toppenvin för den lilla slanten. Härliga mognadstoner.
Öppnade en igår och tyckte den var väldigt stum. Nu kan det ha en koppling till lätt nedsatta smaklökar å feber men jag tog bara ett glas igår och sparade resten till idag så får vi se om det blivit nån skillnad. Såg några notiser på CT om att vinet öppnade upp dag 2 så fingers crossed..
 

Mats Petri

Österlen
Öppnade en Kaseler igår, vilken besvikelse. Doften var försiktig men inte fel. Däremot smaken, blä. Tunn, fadd, trött. Korken på flaskan var snustorr, föll i bitar när jag öppnade den. Flaskvariation?
Köpte 3 st, öppnade den första, korken smulades sönder och föll samman fullständigt. Smaken var klart oxiderad, men eftersom jag gillar gamla viner och inte har något emot lite ox så drack vi ur den och bedömde den som "inte korrekt men intressant". :rolleyes:
Några dagar senar öppnade jag #2, korken i perfekt skick, och vinet hade tydliga mognadstoner men var korrekt med bra syra och frukt.
Så flaskvariation? Ja! Uppenbarligen relaterat till korkens kvalité.
#3 kommer jag att skänka till dottern, som är min förlängda arm på Hansakompaniet och släppen där. ;)
Men hade gärna köpt på mig fler korrekta flaskor, men dels är de väl slutsålda och dels känns det lite osäkert. Tänker absolut testa producenten igen!
 
Last edited:
Toppen