Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 13 mars 2020

Sebran

Medlem
Öppnade en igår och tyckte den var väldigt stum. Nu kan det ha en koppling till lätt nedsatta smaklökar å feber men jag tog bara ett glas igår och sparade resten till idag så får vi se om det blivit nån skillnad. Såg några notiser på CT om att vinet öppnade upp dag 2 så fingers crossed..

Jag köpte 4 och har druckit 2. I båda fallen har korken varit helt OK. Det jag har märkt är att vinet inte är särskilt trevligt dag 1, men däremot betydligt roligare dag 2. Då kommer lite mer exotiska smaker fram, särskilt passionsfrukt.
 

Esko

Medlem
Öppnade en Kaseler igår, vilken besvikelse. Doften var försiktig men inte fel. Däremot smaken, blä. Tunn, fadd, trött. Korken på flaskan var snustorr, föll i bitar när jag öppnade den. Flaskvariation? Efter att ha läst andra recensioner verkar det inte bättre. Lämnar tillbaka till SB.

Även korken på min första kassler var kass, men innehållet i flaskan var de inget fel på.
 

Kolsyra

Kolsyra
Fudoh Purple Label sake
va extremt god. Hur 17% kan smaka så lite alkohol är fantastiskt. Börjat gilla sake mer än vitt vin. Så behaglig syra sötma.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Fudoh Purple Label sake
va extremt god. Hur 17% kan smaka så lite alkohol är fantastiskt. Börjat gilla sake mer än vitt vin. Så behaglig syra sötma.
Har aldrig druckit en enda droppe sake, än så länge. Och jag förstår mycket väl att där har jag luckor i civilisationen. Ska försöka prova ändå först i lite mer beskedlig prisklass, för man kan få en hyfsad flaska rom eller cognac för samma literpris och jag kan inte vara ändå säker om jag kommer att gilla den. Så jag skulle ta emot oerhört gärna tips om någon hyfsad god sake för lite mindre slant. :)
 

Poussard

Medlem
Har aldrig druckit en enda droppe sake, än så länge. Och jag förstår mycket väl att där har jag luckor i civilisationen. Ska försöka prova ändå först i lite mer beskedlig prisklass, för man kan få en hyfsad flaska rom eller cognac för samma literpris och jag kan inte vara ändå säker om jag kommer att gilla den. Så jag skulle ta emot oerhört gärna tips om någon hyfsad god sake för lite mindre slant. :)
Kolla på Akebono på Instagram, deras senaste post (i skrivande stund) är en blandlåda (417kr) med lite prova på.
 

Kolsyra

Kolsyra
Har aldrig druckit en enda droppe sake, än så länge. Och jag förstår mycket väl att där har jag luckor i civilisationen. Ska försöka prova ändå först i lite mer beskedlig prisklass, för man kan få en hyfsad flaska rom eller cognac för samma literpris och jag kan inte vara ändå säker om jag kommer att gilla den. Så jag skulle ta emot oerhört gärna tips om någon hyfsad god sake för lite mindre slant. :)

Testa halvflaska på bolaget.
Matsukura är bra att börja med för 98kr. Viktig är temperaturen. Jag gillar runt 10-12 grader. Tycker inte varm sake smakar lika mycket som kall.
 

Bastardo

Medlem
Testa halvflaska på bolaget.
Matsukura är bra att börja med för 98kr. Viktig är temperaturen. Jag gillar runt 10-12 grader. Tycker inte varm sake smakar lika mycket som kall.
Tack så mycket, Kolsyra! :) Hur länge ska flaskan vara i kylskåp på ett ungefär för att det blir cirka 10 grader kallt? Gissar på någonstans mellan en halvtimme och en timme. Annars har jag ett litet skafferi också, där det är lite kyligt så här på våren.
 

Kolsyra

Kolsyra
Tack så mycket, Kolsyra! :) Hur länge ska flaskan vara i kylskåp på ett ungefär för att det blir cirka 10 grader kallt? Gissar på någonstans mellan en halvtimme och en timme. Annars har jag ett litet skafferi också, där det är lite kyligt så här på våren.

Om du inte har värsta feta kylen för 50 lök som sprider kylan perfekt kan du ha flaskan i dörren 24/7 och dricka efter 5 min i rumstemp glas. Har mätt upp mitt kylskåp och längst ner håller det 9 grader fast kylen står på 4 grader.
 

Sarco

Medlem
Jag köpte 4 och har druckit 2. I båda fallen har korken varit helt OK. Det jag har märkt är att vinet inte är särskilt trevligt dag 1, men däremot betydligt roligare dag 2. Då kommer lite mer exotiska smaker fram, särskilt passionsfrukt.

Gratulerar, lämnade i förra veckan in 4 oöppnade och 1 defekt reklamation efter att ha öppnat 3 totalt där en var oxiderad, en bra och en (den som sedan reklamerades) halvoxiderad. För många fel helt enkelt. Hade sett fram mot det här vinet men ack nej.
 

Bastardo

Medlem
Gratulerar, lämnade i förra veckan in 4 oöppnade och 1 defekt reklamation efter att ha öppnat 3 totalt där en var oxiderad, en bra och en (den som sedan reklamerades) halvoxiderad. För många fel helt enkelt. Hade sett fram mot det här vinet men ack nej.
Hur kan det hända hos en så renommerad producent? Det kan inte vara så vanligt, vad jag har läst. Vad tror ni, som är kunniga i ämnet? Man borde kontakta både producenten och importören och markera att det här är inte okej och fråga varför sånt händer!
 

Bastardo

Medlem
Öppnade upp en Kaseler och wow. Helt dött vin.
Blir att lämna tillbaka de få flaskor jag har. Vilken besvikelse.
Det är mycket märkligt. Bischöfliche Weingüter Trier ska vara en hyfsad bra producent, vad jag kan förstå. Man borde gå i botten med det här, det är inte okej att så många har fått hem odrickbara viner. Alla ni som har blivit drabbade, kontakta omedelbart importören. Så här får det inte gå till, oavsett vad som har skett. Mig veterligen är det ytterst sällsynt med odrickbara flaskor från tyska kvalitetsproducenter. Kanske det finns någon här, som vet mer om ämnet. Alltså vad kan ha gått fel när detta sker och hur ovanligt det är IRL.
 
Toppen