Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 15 december

Trådskapare
J

Johan L

Medlem
Kanon, då skickar man 120 st till lilla nybrogatan å låter folk trängas där...

Det är inte på grund av trängsel inne i själva butiken, utan på grund av att det vid PK blir trängsel (inomhus) när folk köar utanför butiken vid öppning.
 

Johpe

Medlem
Jodå, en Macan och en Macan Clasico. Har dock aldrig testat dem förut. Lämpar dom sig för att drickas unga eller bör man vänta några år?
Macan Clasico är nog avsett att drickas nu och med 10-15 års lagringspotential. Medan deras top-vin, Macan, nog vinner mer på lagring och har uppåt 20-25 års lagringspotential. Sen tror jag nog att även Macan funkar att dricka nu, vem orkar vänta 20 år?
 

Deek

Medlem
Webben hade bara 360 st sassi å de gick åt väldigt fort. Å nu har mer än hälften av de butikerna som fick in den sålt slut så den verkar populär.
Precis som @Thirsty skriver så jämfört med förra året då det tog slut på hansa i Malmö direkt om man inte stod i kön 1 timme innan. Tror till och med 2016 var helt slutsåld på systemet vid lunch förra året om jag inte helt miss fel.
 

Trydebull

Medlem
Precis som @Thirsty skriver så jämfört med förra året då det tog slut på hansa i Malmö direkt om man inte stod i kön 1 timme innan. Tror till och med 2016 var helt slutsåld på systemet vid lunch förra året om jag inte helt miss fel.
De hade endast 42 flaskor på Hansa i fjol. Nu hade de 84. OCH - viktigast av allt - inga danskar...

Nu finns det enbart 4 flaskor kvar i hela Sverige av de 1200 som kom. Så man kan nog inte säga att de är svårsålda direkt...
Däremot önskar man sig ju priserna från tio år tillbaka - men det gör man ju alltid...
 
Last edited:

Deek

Medlem
Detsamma gäller väl egentligen Ornellaian med,
De hade endast 42 flaskor på Hansa i fjol. Nu hade de 84. OCH - viktigast av allt - inga danskar...

Nu finns det enbart 4 flaskor kvar i hela Sverige av de 1200 som kom. Så man kan nog inte säga att de är svårsålda direkt...
Däremot önskar man sig ju priserna från tio år tillbaka - men det gör man ju alltid...
Säker på att det var 84? När jag kollade innan öppning så stod räknaren på 55. Nu är där 3 kvar. Svårsålda är dom såklart inte men där är helt klart en skillnad från ijol.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
De hade endast 42 flaskor på Hansa i fjol. Nu hade de 84. OCH - viktigast av allt - inga danskar...

Nu finns det enbart 4 flaskor kvar i hela Sverige av de 1200 som kom. Så man kan nog inte säga att de är svårsålda direkt...
Däremot önskar man sig ju priserna från tio år tillbaka - men det gör man ju alltid...
Stod och höll i den sista i Umeå nyss. Men efter att själv sagt här på forumet att jag betalar inte mer för en medioker årgång vs 2016 så ställde jag tillbaka den efter 30 minuter.
 

Robbes

Medlem
Stod och höll i den sista i Umeå nyss. Men efter att själv sagt här på forumet att jag betalar inte mer för en medioker årgång vs 2016 så ställde jag tillbaka den efter 30 minuter.
Jag brukar motivera/lura mig själv med att priset på bolaget är längre än ute i Europa och att jag alltid kan sälja till ett högre pris i andra hand (har dock aldrig sålt ngt :) ) med det som grund så köpte jag 2 Sassi...
 

Bastardo

Medlem
Vi får se om det blir någonting över huvud taget. Kanske spenderar jag mina slantar på ett nyfunnet paradis på nätet som säljer fin och även ofin rom för hyfsad slant, om man vet var ska man titta. :) Det behövs lite bruksrom också … och gärna sådana sorter som inte finns hos bolis.
 
Känns som att Domaine de la Cote har kört lite väl mycket hokuspokus för att riktigt tilltala mig längre (kolsyrejästa viner och instegsvinet är väl helt osvavlat). Nu är vingårdsvinerna dessutom uppe i pris liknande Littorai och Rhys och då vet jag 99 av 100 gånger vad jag lägger pengarna på. När du säger Farrside så skulle jag fundera på om du inte skulle gilla Failla, Kutch eller Eyrie. Littorai och Hirsch är de mest Bourgognelika amerikaner jag provar så du kanske inte skall börja med dem. Om du vill leta utanför systembolaget skulle jag leta efter Liquid Farm, de är mest kända för sina vita men göra väldigt bra pinoter också. Leta också efter Ceritas men räkna inte med att hitta dem.
instämmer till hundra procent med föregående talare!
 
Toppen