Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 16 februari 2021

BallyJ

Medlem
Tack för tipset, bra pris för att vara en GC Corton Charlemagne!
Jepp, jag har köpt på mig några flaskor och har även testat en. Skrev såhär på CT: So fresh and balanced, surprisingly available already now. Will of course benefit from years of cellaring. Three bottles left and will forget about them for at least five years.
Verkar som att Domaine Denis generellt stiger i pris varje år, detta utifrån ökad efterfrågan och en relativt liten produktion. Deras PN är ju galet bra för 600:- från en liten GC plätt på 0,25 hektar.
 

BallyJ

Medlem
Inte riktigt nivå med Le Moine C-C men så kostar den knappt en tredjedel heller, riktigt trevlig. Har nån 2017 som jag köpte för under 600 och de är riktigt jäkla bra för pengen.
Jag håller inte riktigt med, jag tror som det brukar vara oftast att priset ibland påverkar synen på ett vin, man vill ju inte att ett vin som kostar många slantar ska bli slaget av ett vin som kostar mindre pengar. Jag vet att Domaine Denis brukar hamna på de övre 20% i GC blind-provningar. För mig handlar det snarare om att de inte kan ta betalt för varumärke och/eller renommé ännu.
 

Jos

Medlem
Jag håller inte riktigt med, jag tror som det brukar vara oftast att priset ibland påverkar synen på ett vin, man vill ju inte att ett vin som kostar många slantar ska bli slaget av ett vin som kostar mindre pengar. Jag vet att Domaine Denis brukar hamna på de övre 20% i GC blind-provningar. För mig handlar det snarare om att de inte kan ta betalt för varumärke och/eller renommé ännu.
Helt ok att inte hålla med, jag tror däremot som det brukar vara för mig att jag litar på min egen smak. Har iofs bara druckit -17 och -18 av Denis C-C men för mig är de inte alls på samma nivå som Le Moine även om jag inte prövat just de årgångarna av Le Moine ännu. Däremot flera andra årgångar.

Men vilka GC blind-provningar är det du hänvisar till? Delge gärna.
 

BallyJ

Medlem
Helt ok att inte hålla med, jag tror däremot som det brukar vara för mig att jag litar på min egen smak. Har iofs bara druckit -17 och -18 av Denis C-C men för mig är de inte alls på samma nivå som Le Moine även om jag inte prövat just de årgångarna av Le Moine ännu. Däremot flera andra årgångar.

Men vilka GC blind-provningar är det du hänvisar till? Delge gärna.
Intressant, jag skulle inte framhålla mig själv som kunnig inom vit bourgogne. Vilka är de mest tydliga skillnaderna enligt dig?
Gällande provningar så googlade jag runt en del i höstas och sprang på noteringar om det, jag ska se om jag kan hitta källorna. Förstår att det är en värdelös kommentar annars.
 

BallyJ

Medlem
Ringer du mottagande butik eller kundtjänst?
Jag ringer butiken jag vill beställa till, och sedan löser de allt med butiken som har det aktuella vinet i lager samt leverans. Information sköts via sms om när flaskorna finns att hämta. Jag har dock lärt mig att det lönar sig att testa flera butiker om de ligger hyfsat nära hemmet eller jobbet då det kan vara ganska stor skillnad i servicenivå. Jag använder numer uteslutande den butik som ligger närmast mitt arbete, där är de superbra att ha och göra med.
 

Jos

Medlem
Intressant, jag skulle inte framhålla mig själv som kunnig inom vit bourgogne. Vilka är de mest tydliga skillnaderna enligt dig?
Ja det är ju superenkelt, - mycket dyrare fat! :cool:

Men såklart hanteringen av faten och det är enligt mig ett mycket större vin på alla plan. Framhåller inte mig själv heller som kunnig inom vit Bourgogne men vet vad jag tycker om det jag druckit och har erfarenhet av.
 

Jos

Medlem
Höll mig NÄSTAN till planen. Blev 2 flaskor Lucien Le Blanc. Men också en son, 2 timmar efter detta släpp. :D
Jaha nu trillade polletten ner :D Stort grattis! Gör inte om mitt misstag och glöm att lägga till ett vinrelaterat mellannamn i alla fall!
 
Toppen