Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 2 februari 2021

Skrutt

Medlem
Blev en Radio-Coteau La Neblina efter all härlig info här. Vad tros om drickfönster? 2020-2024 på CT låter kort.
Markus på Grappe tror på tidig konsumption. Han satte 17.5p utan plustecken, vilket känns rätt ovanligt når det gäller de finare rödvinerna.
 

BallyJ

Medlem
Norpade åt mig 1 st Kokerboom på webben, men såg att det inte gick så snabbt som jag räknade med på Gårda. Så åkte ner och plockade de 2 st Kokerboom och 1 st Skurfberg som stod kvar på hyllan. Det var endast de två vinerna jag var ute efter, men hade kunnat tänka mig fler av båda.
 

Victorious

Medlem
Mycket slit för dessa viner - men väl värt mödan. Slår man ut omkringkostnaderna så betalade jag sannolikt mest av alla för min tilldelning. Semesterdag för att köa, körde från Uppsala till Bromma vid 07:30 och köade 1,5h före öppning. Förvisso helt själv till 09:15.

Fick tag på en av varje på grund av kvotering - men ingen på webben. Slutade alltså med 9 spännande flaskor som kommer ge mig glädje framöver!
 

Attachments

  • 1996E5AE-E123-4775-85D8-B41DD2F2040C.jpeg
    1996E5AE-E123-4775-85D8-B41DD2F2040C.jpeg
    95,4 KB · Visningar: 228
  • ADDF9406-AD81-4780-8F30-45E49C545701.jpeg
    ADDF9406-AD81-4780-8F30-45E49C545701.jpeg
    104,8 KB · Visningar: 225
  • 950FEC7A-13CF-42FC-9045-939AE628E0B5.jpeg
    950FEC7A-13CF-42FC-9045-939AE628E0B5.jpeg
    80,9 KB · Visningar: 219
  • 774CDA99-CE60-4B57-A2F5-7623F92554C3.jpeg
    774CDA99-CE60-4B57-A2F5-7623F92554C3.jpeg
    118,8 KB · Visningar: 209

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Mycket slit för dessa viner - men väl värt mödan. Slår man ut omkringkostnaderna så betalade jag sannolikt mest av alla för min tilldelning. Semesterdag för att köa, körde från Uppsala till Bromma vid 07:30 och köade 1,5h före öppning. Förvisso helt själv till 09:15.

Fick tag på en av varje på grund av kvotering - men ingen på webben. Slutade alltså med 9 spännande flaskor som kommer ge mig glädje framöver!
En sann krigare! Grattis! :D
 

Victorious

Medlem
Har lite svårt att förstå men varför detta tokspring för just Sadies viner? Anser att Mullineux vita överträffar Sadies, dessutom finns Alheit som ligger i BS plus många fler. Missförstå mig inte, jag gillar Sadies viner (iallafall de vita) men varför denna hype?

Det är väl flerdelat svar kan jag tänka mig. Dels så är det ju en ikonisk producent med fin renommé och bra viner. Just 2019 var en väldigt bra årgång.

För mig var valet enkelt då jag har några tidigare årgångar i källaren, och i sann FOMO-anda vill man inte tappa vertikalen med den bästa årgången.

På ett mer generellt plan så blev det så extremt omskrivet i och med att Skurfberg tilldelades 100p av Tim Atkins MW. Det gjorde även att mindre insatta vin-influensers hypade det ytterligare.

Sen är det enligt Eben själv så att produktionen blir mindre för varje år på grund av klimatförändringarna - så det lär inte bli lättare att få tag på det framöver. :(
 

BallyJ

Medlem
E0703875-9830-42CC-88A2-A87F0D721697.jpeg
Norpade åt mig 1 st Kokerboom på webben, men såg att det inte gick så snabbt som jag räknade med på Gårda. Så åkte ner och plockade de 2 st Kokerboom och 1 st Skurfberg som stod kvar på hyllan. Det var endast de två vinerna jag var ute efter, men hade kunnat tänka mig fler av båda.
Efter 40 minuters velande satte jag mig i bilen och plockade 4 st Skerpioen och 3 st Kokerboom.
 

Håkan

Medlem
Det är väl flerdelat svar kan jag tänka mig. Dels så är det ju en ikonisk producent med fin renommé och bra viner. Just 2019 var en väldigt bra årgång.

För mig var valet enkelt då jag har några tidigare årgångar i källaren, och i sann FOMO-anda vill man inte tappa vertikalen med den bästa årgången.

På ett mer generellt plan så blev det så extremt omskrivet i och med att Skurfberg tilldelades 100p av Tim Atkins MW. Det gjorde även att mindre insatta vin-influensers hypade det ytterligare.

Sen är det enligt Eben själv så att produktionen blir mindre för varje år på grund av klimatförändringarna - så det lär inte bli lättare att få tag på det framöver. :(
Föredrar Mullineux Granite/Quartz framför Skurfberg (eller för den sakens skull Mev Kirsten). Förvånad över att det sällan är nåt spring efter Mullineux viner.
 

Adamanko

Medlem
Dom sex Pofadder som hittat till Hansa var slut när det blev min tur. Så den sista Treinspoor, Mastroberardions Tarici och från backkatalogen det söta italienska Vino Cotto Stravecchio-02 med härligt ful etikett. Och sen efter tips från en av dom söta och trevliga ur personalen - Albino Rocca Barbaresco. Första ordet i hennes beskrivning var superelegant och då var jag såld.

Jag hade ju lite köputrymme kvar pga Pofaddern.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Föredrar Mullineux Granite/Quartz framför Skurfberg (eller för den sakens skull Mev Kirsten). Förvånad över att det sällan är nåt spring efter Mullineux viner.
Kanske för att dem helt enkelt inte anses vara lika bra, eller inte har samma hype? :) Att det inte springs mer på Alheit är dock förunderligt.
 

buteljen

Medlem
Föredrar Mullineux Granite/Quartz framför Skurfberg (eller för den sakens skull Mev Kirsten). Förvånad över att det sällan är nåt spring efter Mullineux viner.
Jag kör vertikal på Mullineux Quartz. När brukar Mullineux släppa ny årgång?
 
Toppen