Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 2 februari 2021

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
är inte Skurfberg Chenin blanc?
Jo, my bad. Tänkte bara på mina Leeu Passant som är Chardonnay. Även om Mullineux är mkt bra så tycker jag att Skurfberg är "strået" vassare samt, inte att förglömma, även billigare än Quartz och Granite.
 
Gick in på mitt lokala systembolag som faktiskt sedan reformen för något år sen - liksom många andra vanliga kvarters-bolag - har en hylla med tillfälligt sortiment. Kanske kunde man hitta något roligt från tisdagens släpp?

Så här såg det ut:


fTNDMVYSRsev9RvVSSRiqw.jpg
dWKHeFYyS8yP4XOxLat%9g.jpg


å andra sidan fanns det 30-40 olika ölsorter av de mest obskyra sorters hipsterchokladbärs/altbier/barley wine/lambic etc etc. Känns som om de har kraftiga fördomar om oss södermalmsbor i Stockholm? Förmodligen ligger det något i dessa fördomar också...

Det var bara att ge sig ut i snöstormen inspirerad av vår Uppsalabo @Victorious

Vägen ledde till det nya finewines-mecka i Stockholmstrakten - Haninge Söderby. Där kunde jag i lugn och ro och i trevlig gamman med exceptionellt kunnig personal plocka på mig en hel fredagsranson av feinschmäckerviner. Soldaat, Treinspoor, Kokerboom, Palladius, Columella, La Neblina (vänta gärna två år, men tro inte att den inte klarar 7-8 år i källaren, a propos frågan om möjligt drinking window på denna), Vasse Felix Heytesbury chard, clos windbuhl och eftersom jag fick feeling - en av många flaskor överprissatt negociant-ganevat som stod och väntade på att något frankofont naturvinsfreak i länets södra delar skulle respondera mot den nuförtiden trots allt betydligt mer subtila etiketten på J'en veux encore.

Heja Haninge!
 

mackan92

Medlem
Vägen ledde till det nya finewines-mecka i Stockholmstrakten - Haninge Söderby. Där kunde jag i lugn och ro och i trevlig gamman med exceptionellt kunnig personal plocka på mig en hel fredagsranson av feinschmäckerviner. Soldaat, Treinspoor, Kokerboom, Palladius, Columella, La Neblina (vänta gärna två år, men tro inte att den inte klarar 7-8 år i källaren, a propos frågan om möjligt drinking window på denna), Vasse Felix Heytesbury chard, clos windbuhl och eftersom jag fick feeling - en av många flaskor överprissatt negociant-ganevat som stod och väntade på att något frankofont naturvinsfreak i länets södra delar skulle respondera mot den nuförtiden trots allt betydligt mer subtila etiketten på J'en veux encore.

Heja Haninge!

Vilken dag var detta?
 

Victorious

Medlem
Gick in på mitt lokala systembolag som faktiskt sedan reformen för något år sen - liksom många andra vanliga kvarters-bolag - har en hylla med tillfälligt sortiment. Kanske kunde man hitta något roligt från tisdagens släpp?

Så här såg det ut:


Visa bifogad bild 22154 Visa bifogad bild 22155

å andra sidan fanns det 30-40 olika ölsorter av de mest obskyra sorters hipsterchokladbärs/altbier/barley wine/lambic etc etc. Känns som om de har kraftiga fördomar om oss södermalmsbor i Stockholm? Förmodligen ligger det något i dessa fördomar också...

Det var bara att ge sig ut i snöstormen inspirerad av vår Uppsalabo @Victorious

Vägen ledde till det nya finewines-mecka i Stockholmstrakten - Haninge Söderby. Där kunde jag i lugn och ro och i trevlig gamman med exceptionellt kunnig personal plocka på mig en hel fredagsranson av feinschmäckerviner. Soldaat, Treinspoor, Kokerboom, Palladius, Columella, La Neblina (vänta gärna två år, men tro inte att den inte klarar 7-8 år i källaren, a propos frågan om möjligt drinking window på denna), Vasse Felix Heytesbury chard, clos windbuhl och eftersom jag fick feeling - en av många flaskor överprissatt negociant-ganevat som stod och väntade på att något frankofont naturvinsfreak i länets södra delar skulle respondera mot den nuförtiden trots allt betydligt mer subtila etiketten på J'en veux encore.

Heja Haninge!

Lite lustigt att det är så med södermalm. Är inte inne i hipstersvängen, men det känns som obskyra öltyper faller mer in på dåtidens hipsters á la 2010-talet. 2020-talets hipsters känns mer som de faller mot att dricka allt från TS/TSE så länge restsötman är under 3g/l. Självklart faller naturviner in och tickar alla boxar, men så länge det är begränsad tillgång så tilltalar det nutidens välbärgade hipsters runt knivsöder i synnerhet ;)

Grattis till ett bra initiativ med bra utdelning! Kollade efter kookerboom senast igår, men då var saldot 0 i hela Sverige. :(
 
Lite lustigt att det är så med södermalm. Är inte inne i hipstersvängen, men det känns som obskyra öltyper faller mer in på dåtidens hipsters á la 2010-talet. 2020-talets hipsters känns mer som de faller mot att dricka allt från TS/TSE så länge restsötman är under 3g/l. Självklart faller naturviner in och tickar alla boxar, men så länge det är begränsad tillgång så tilltalar det nutidens välbärgade hipsters runt knivsöder i synnerhet ;)

Grattis till ett bra initiativ med bra utdelning! Kollade efter kookerboom senast igår, men då var saldot 0 i hela Sverige. :(
jamen precis så - bolaget ligger helt klart ett decennium efter i hipstertrenderna på södermalm!
 
Varit förbi Söderby några gånger under Den Nya Tiden™ – då de ofta får in mycket, och i något större mängder. Inte sällan har jag fått gå därifrån tomhänt, då de "inte hittar lådorna" och "vi kan skicka ett sms när vi gör det". Skönt att höra att de verkar ha fått ordning på torpet där ute!
leta upp den person som är ansvarig för dryckesprovningar (står på namnbrickan på tröjan) där så får du förstklassig service, garanterat.
 
Toppen