Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 2 mars 2021

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Instegspost på forumet som jag konsumerat ett tag..

Tack för detta - sitter även jag och sneglar på vad jag kan fylla upp korgen med på weinfurore - tackar ödmjukt för era resonemang. Tar rygg på dig här. Sitter ni på några andra tips? Riktat mot såväl Vera och Johan som resterande forumister. Någon som har koll på om det finns rabattkod?

Vänligen,
Kalle
Jag tycker det finns lite producenter från Österrike också som du kan snegla på.
Tack vare köpfokus så får jag inte inhandla dessa, men 2019 skall ju vara lika fantastisk som tyskarnas viner.
 

buteljen

Medlem
Ingen som köpte den vita bx'n (Clos Floridene)?
Mycket välgjort vin och får 90-92 av Galloni o Neal Martin + 93 p av Jane Anson :)
Fick bli några flaskor av det.
 

MarkusJ

Medlem
Haha nej har ju privatimporterat 10+ flaskor senaste tiden så tänkte beta av dem först och sen tyckte jag den var lite ung :)
Hehe ah, tänkte nog köpa och glömma. Eller hittade du något bra ställe att köpa äldre? Importören verkade bara ha aktuell årgång iaf.
 

Victorious

Medlem
Blev en flaska Vin jeaune för mig bara! Har inte testat någon tidigare, så ser fram emot att testa det! Hur länge bör dessa vila i källaren innan man korkar upp? Förstår att de vinner på lagring, men är det bortkastat att testa dessa unga? Det känns ju alltid surt att köpa på sig en stor laddning för att 15 år senare upptäcka att det inte alls faller i smaken. Dito är väl om man endast köper en flaska för att om 15 år inse att man måste vänta 15 till på grund av att man inte fyllt tillräckligt :stendumt:
 

Daniel A

Administratör
Blev en flaska Vin jeaune för mig bara! Har inte testat någon tidigare, så ser fram emot att testa det! Hur länge bör dessa vila i källaren innan man korkar upp? Förstår att de vinner på lagring, men är det bortkastat att testa dessa unga? Det känns ju alltid surt att köpa på sig en stor laddning för att 15 år senare upptäcka att det inte alls faller i smaken. Dito är väl om man endast köper en flaska för att om 15 år inse att man måste vänta 15 till på grund av att man inte fyllt tillräckligt :stendumt:

Det går alldeles utmärkt att dricka vin jaune ungt. Jag har själv köpt en flaska ämnad för tidig konsumtion.

Kan dock ge stor utdelning om flaskan dricks långsamt, helst över en vecka (ett glas varannan kväll, t.ex).
 

Victorious

Medlem
Det går alldeles utmärkt att dricka vin jaune ungt. Jag har själv köpt en flaska ämnad för tidig konsumtion.

Kan dock ge stor utdelning om flaskan dricks långsamt, helst över en vecka (ett glas varannan kväll, t.ex).

Tack för värdefull input! Ska nog ge mig på att öppna den under året och utvärdera vinstilen innan man laddar på mer!

det blir ju helt klart en kombo med Comtéost. Vad är annars klassiska eller bra kombinationer till Vin Jaune? Jag tänker mig nötter/marconamandlar och oliver? Om man ändå ska dricka det över en veckas tid så hinner man ju beta av några kombos!
 

buteljen

Medlem
Blev en flaska Vin jeaune för mig bara! Har inte testat någon tidigare, så ser fram emot att testa det! Hur länge bör dessa vila i källaren innan man korkar upp? Förstår att de vinner på lagring, men är det bortkastat att testa dessa unga? Det känns ju alltid surt att köpa på sig en stor laddning för att 15 år senare upptäcka att det inte alls faller i smaken. Dito är väl om man endast köper en flaska för att om 15 år inse att man måste vänta 15 till på grund av att man inte fyllt tillräckligt :stendumt:
Jag har läst någonstans att det bästa är att vänta två år efter bottling med att öppna dem. För 2013 innebär det att den är buteljerad slutet av 2019/början av 2020. Således skulle det enligt denna teori vara bäst att vänta till slutet av 2021 med att dricka den som släpptes idag . Hittar dock inte referensen till detta :D.
 

Victorious

Medlem
Jag har läst någonstans att det bästa är att vänta två år efter bottling med att öppna dem. För 2013 innebär det att den är buteljerad slutet av 2019/början av 2020. Således skulle det enligt denna teori vara bäst att vänta till slutet av 2021 med att dricka den som släpptes idag . Hittar dock inte referensen till detta :D.

Det låter ju suveränt! 1 år kan jag nog hålla mig från avsmak, men där omkring börjar man bli lite otålig! ;)
Det känns ändå som ett vin som gör sig bra även vintertid!
 
Det känns ju alltid surt att köpa på sig en stor laddning för att 15 år senare upptäcka att det inte alls faller i smaken. Dito är väl om man endast köper en flaska för att om 15 år inse att man måste vänta 15 till på grund av att man inte fyllt tillräckligt :stendumt:
Detta eviga dilemma. Samt att vinstilar en tycker om idag kanske en inte alls tycker är lika spännande om 15 år.
 

Foodcoma

Medlem
Tack för värdefull input! Ska nog ge mig på att öppna den under året och utvärdera vinstilen innan man laddar på mer!

det blir ju helt klart en kombo med Comtéost. Vad är annars klassiska eller bra kombinationer till Vin Jaune? Jag tänker mig nötter/marconamandlar och oliver? Om man ändå ska dricka det över en veckas tid så hinner man ju beta av några kombos!

Kycklinggryta med murklor, vin jaune och grädde serveras med ris är magiskt gott och en riktig klassiker från jura. Rekommenderas varmt.

461FD125-6B61-4E3B-948A-1E09BF7F991E.jpeg
 
Jag gillar verkligen Mullineux - men deras problem är att deras "enklare" viner, för mig, är obalanserade, och i några fall inte ens värda att släpa hem. Deras lite dyrare flaskor är ruggigt bra! Men, jämför man de prisklasserna, ffa för de vita, så har Sadie också bra viner, som för mig är snäppet bättre!

Alheit har ju den, i sammanhanget, "goda smaken" att ha väldigt ödmjuka prissättningar även för deras "bättre" viner - så om man tar det förhatliga adjektivet i munnen (vi vet alla vilket) så ligger de ju bra till...
Tycker att Cartology är ett ypperligt budgetvin till grillad fisk på sommarhalvåret - har alltid fått "wow - shit vad gott - kan man köpa detta i Sverige?" när jag serverat Cartology till vänner som inte är så vin-vana. Dock behöver man låta dem ligga 3-5 år för "full" utdelning.

Vet att en del tycker tvärt om, men jag håller fortfarande Sadie högre - men ffa på vita sidan är Alheit en god tvåa i SA för min del.
instämmer med allt du säger där. Själv tycker jag att Broom Ridge (Fire by Night) är litet mer Swartland än Nautical Dawn som kändes mer yppig Stellenbosch. Kanske för att det också är så :rolleyes: Så blev en Broom Ridge-beställning igår i stället för att ligga på efter Nautical Dawn idag.
 
Toppen