Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 2 mars 2021

Daniel A

Administratör
Jag har läst någonstans att det bästa är att vänta två år efter bottling med att öppna dem. För 2013 innebär det att den är buteljerad slutet av 2019/början av 2020. Således skulle det enligt denna teori vara bäst att vänta till slutet av 2021 med att dricka den som släpptes idag . Hittar dock inte referensen till detta :D.

Tycker 2 år låter som ett bra riktmärke! Jag har fått ut stor njutning av ung vin jaune, men när jag tänker efter så dricker jag sällan direkt efter att de släpps. Enligt CT har de unga jag druckit de senaste två åren varit 2007or till 2011or, vilket borde betyda att de legat på sin kork ett tag i alla fall.

Det låter ju suveränt! 1 år kan jag nog hålla mig från avsmak, men där omkring börjar man bli lite otålig! ;)
Det känns ändå som ett vin som gör sig bra även vintertid!

Köp två istället, och testa en direkt. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har läst någonstans att det bästa är att vänta två år efter bottling med att öppna dem. För 2013 innebär det att den är buteljerad slutet av 2019/början av 2020. Således skulle det enligt denna teori vara bäst att vänta till slutet av 2021 med att dricka den som släpptes idag . Hittar dock inte referensen till detta :D.
Jag har aldrig märkt något problem med vinerna när producenter erbjuder senast tillgängliga vin jaune-årgång till provning på mässor (Jura har jag mest provat hos Vignerons independantes), och har aldrig hört detta påstående. Det är ju en oxiderad stil, så den är rätt färdig när den släpps, men de har koncentrationen och syran för att lagras och då utveckla andra aromer. Normala tumregler om "låta vinet lugna ner sig i flaskan" vad gäller vita viner brukar handla om månader snarare än år. Så korka upp direkt om du är nyfiken!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag plockade också så många jag orkade bära - men för säkerhets skulle beställde jag en låda var av ND och Cartology i förrgår också som jag hoppas jag får. Tycker att Cartology är ett ypperligt budgetvin till grillad fisk på sommarhalvåret - har alltid fått "wow - shit vad gott - kan man köpa detta i Sverige?" när jag serverat Cartology till vänner som inte är så vin-vana. Dock behöver man låta dem ligga 3-5 år för "full" utdelning.

Vet att en del tycker tvärt om, men jag håller fortfarande Sadie högre - men ffa på vita sidan är Alheit en god tvåa i SA för min del.
Köpte också en låda Cartology. Vill ha flaskor som kan drickas före de -19 som kommer senare i vår (enligt uppgift)
 
Toppen