Tack för svar, värdet ligger ju i att få tips och hitta sånt man kanske inte annars hittat. Även om allting alltid är en tävling. Jämnt.

Att stora producenter (från EU bulkvin till GCC som Mouton-Rotschild) lyckas hålla så jämn kvalitet är inte så konstigt:
Dels sprider de sin risk (många lotter, flera vingårdslägen, många leverantörer), dels olika blends + systematisk provning och standardiserade processer som bl a vinifikation, hygien, temperatur, analys osv - även om kvalitetsproducenterna såklart är skickligare hantverkare på alla plan.
Utöver det skapar stor volym stor sample size av vilket följer att man statistiskt minskar variansen i normalutfallet samt minskar tailrisk genom urval och kontroll.
Håller med om att
upplevelsen blir större om man ansträngt sig för att komma över en ovanlig flaska. Särskilt tillsammans med vinintresserade som fattar grejen. Den finansiella risken att köpa för små/okända/random/odlar flaskor på chans är större även om flaskan har lägre pris än ett dyrare kvalitetsvin. Men det är att kanske att överanalysera det hela och teoretisera ett steg för långt.
Sydafrika är verkligen inte min hemmaplan men en liten (tror jag?) kvalitetsproducent jag själv verkligen gillar är Kershaw MW. Så mycket att jag tvekade inför att att outa det här. Men antar att hans namn och viner redan är välkända här bland konnässörerna...