Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20260605

Mocr

Medlem
Obs! Ni som är riktiga sherry freaks, kika gärna på det här vinet: Bodegas Lustau Manzanilla Papirusa!
Men varför har bolis kategoriserat det till VIN, APERITIFER? Mig veterligen är det en Manzanilla-Sanlúcar de Barrameda. De är lustiga på monopolet ibland .…
Om ni har inte provat vinet förut, kanske det är dags att göra det nu.

Visa bifogad bild 36927
Bra tips och prisvärt som så ofta med sherry.
Har testat den men har noteringarna hemma. Utgår från att den var bra. :)
Ordet "papirusa" har en intressant etymologi.

Ja, bland klassar bolaget saker lite tokigt.
Valdespino Manzanilla Valdespino La Especial, 2016 blev också kallad apertif.

Bastardo

Medlem
Nere i Helsingborg finns även denna fina madeira, som vi diskuterat tidigare, kvar:

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/broadbent-verdelho-794602/
Synd bara, att man inte kan beställa längre flaskor från en annan affär till sin ’egen’ butik. Som alla vet, har det lett till att det finns en viss mängd ströflaskor kvar lite här och där, som ingen köper, och de som skulle gärna köpa, kan inte göra det på grund av att det lönar sig inte.
Jag gjorde förr ofta så, att jag beställde flaskor från andra affärer till den, som jag brukar handla i.

Vingubben

Medlem
Synd bara, att man inte kan beställa längre flaskor från en annan affär till sin ’egen’ butik. Som alla vet, har det lett till att det finns en viss mängd ströflaskor kvar lite här och där, som ingen köper, och de som skulle gärna köpa, kan inte göra det på grund av att det lönar sig inte.
Jag gjorde förr ofta så, att jag beställde flaskor från andra affärer till den, som jag brukar handla i.
Vad är maxlängden man kan beställa?

Bastardo

Medlem
Vad är maxlängden man kan beställa?
Gmail anmärkte ingenting … men jag borde ha sett det själv också och svenska är inte mitt modersmål! Så här borde det ha stått, kanske:
”Synd bara, att man inte längre kan beställa flaskor från en annan affär till sin ’egen’ butik.”
Värre fel finns det hela tiden skrivna av flera andra användare, men jag bjuder på det … ;) Det vore mycket värre, om folk började gråta för det som jag skriver.
P.S. Kom igen alla, skriv nånting på finska, så får vi se hur ni lyckas med det!! Fast några andra medlemmar borde vi ha som kan finska också, men jag har inte råkat träffa här en enda av dem. Men kom ihåg även att vi har minst tio gånger mer läsare, som är inte medlemmar! Tur i så fall, att de kan inte läsa allt innehåll.

Last edited:

Vingubben

Medlem
Gmail anmärkte ingenting … men jag borde ha sett det själv också och svenska är inte mitt modersmål! Så här borde det ha stått, kanske:
”Synd bara, att man inte längre kan beställa flaskor från en annan affär till sin ’egen’ butik.”
Värre fel finns det hela tiden skrivna av flera andra användare, men jag bjuder på det … ;) Det vore mycket värre, om folk började gråta för det som jag skriver.
P.S. Kom igen alla, skriv nånting på finska, så får vi se hur ni lyckas med det!! Fast några andra medlemmar borde vi ha som kan finska också, men jag har inte råkat träffa här en enda av dem. Men kom ihåg även att vi har minst tio gånger mer läsare, som är inte medlemmar! Tur i så fall, att de kan inte läsa allt innehåll.
Sorry men efter ett par glas vin flög fan i mig, och när någon lägger upp en sådan straffspark är det svårt att inte ta den.;)

Bastardo

Medlem
Sorry men efter ett par glas vin flög fan i mig, och när någon lägger upp en sådan straffspark är det svårt att inte ta den.;)
Det är lugnt, jag tänkte precis innan redigera lite min text, men hann inte … Vi har inte så mycket kul här på sidan, så allting som gynnar den saken är av godo. :)

Mocr

Medlem
92167 Valdespino Manzanilla Valdespino La Especial 2016 279 kr :

Någon verkar ha ångrat sig ang denna lansering. Mejlade SB och fick beskedet att det ser ut som om den kommer släppas i början av juni istället.
Nu har vi nytt datum på:
Manzanilla En Rama La Especial, 2016

Datum: 2026-07-03

Bastardo

Medlem
Nu har vi nytt datum på:
Manzanilla En Rama La Especial, 2016

Datum: 2026-07-03
Förra årgång fick 16p av Munkis! Men priset har gått upp lite. Jag får se, om jag köper den, för jag har lite sherry hemma och har köpstopp just nu … :)

Vera Wind

In vini veritas?
Nån som vill sälja in en på Tio Pepe Fino En Rama annat än med fomo? Är det gott, eller är det mer en kul grej, som typ Bojo noveau? Färsk jästdricka?
Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Tio Pepe Fino 'En Rama' 2021

Light yellow colour.
On the nose newly cut grass, birch leaves, unripe plums and that distinctive sherry note underneath.
On the palate it's light, fresh, low acidity but the green freshness compensates for that. Birch, unripe strawberries, and grass.
This is a very unique experience.

79 p.

Jag är alltså inte övertygad.. Det jag minns idag, utan att gå tillbaka till mina noter, är att det smakade nyklippt gräs.

Mocr

Medlem
Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Tio Pepe Fino 'En Rama' 2021

Light yellow colour.
On the nose newly cut grass, birch leaves, unripe plums and that distinctive sherry note underneath.
On the palate it's light, fresh, low acidity but the green freshness compensates for that. Birch, unripe strawberries, and grass.
This is a very unique experience.

79 p.

Jag är alltså inte övertygad.. Det jag minns idag, utan att gå tillbaka till mina noter, är att det smakade nyklippt gräs.
Det är en speciell dryck, helt klart.

Min tradition är att jag tillsammans med vänner jämför årets Tio Pepe En Rama med fjolårets.
Jag tror inte att mina vänner tycker att det är det godaste de druckit men det är en trevlig tradition, och tillsammans med god mat så verkar de ha överseende med mitt intresse för torr sherry. :)

Jag är spänd på vad den prissänkta australiensiska "finon" kommer att smaka:
Den ska vara bra.

PinotGringo

Medlem
Tack för noterna, alla! Smaklöst sandpapper, nyklippt gräs, drickbart under vissa omständigheter på 15:e försöket...

Tror jag siktar in mig på den där Manzanillan istället. Alternativt någon mer bärnstensfärgad sherryskepnad. (Palo Cortado låter lovande!)

Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tack för noterna, alla! Smaklöst sandpapper, nyklippt gräs, drickbart under vissa omständigheter på 15:e försöket...

Tror jag siktar in mig på den där Manzanillan istället. Alternativt någon mer bärnstensfärgad sherryskepnad. (Palo Cortado låter lovande!)
Jag tror att det är så att gillar man inte Fino 'En Rama' så gillar man inte Manzanillan heller.

Soignerad

Medlem
Fino är ganska knepig vattendelare. Men om man gillar den speciella bittra stilen är det oslagbart som matmatch, sardiner, mandlar, gazpacho, kallskuren chark, pizza med iberico och karamelliserad lök… Gillar man inte fino är det bara välja en skumpa istället, jag tycker ofta fino är ett mer raffinerat val… men har jag middag ser jag alltid till ha något annat än Fino i reserv om det inte faller gästerna på läppen.

PinotGringo

Medlem
Jag tror att det är så att gillar man inte Fino 'En Rama' så gillar man inte Manzanillan heller.
Hmm, då kanske jag ska gå direkt på att katalogisera i mörkare sherry. Vad jag jagar är något som smakar ungefär som kinesisk huangjiu ("gult vin"), som kan var allt från torrt till supersött och påminner mig om halvtorr sherry. Köpte denna Manzanilla som substitut när jag skulle laga kinesisk mat, smakade lite och minns att jag inte fick mersmak: https://www.systembolaget.se/produkt/vin/la-guita-820102/

Botri

Medlem
IMG_1783.jpeg

Nu blev man törstig av allt sherrysnack… förra årets variant smakar fortfarande mycket fint.

Mocr

Medlem
Visa bifogad bild 36967
Nu blev man törstig av allt sherrysnack… förra årets variant smakar fortfarande mycket fint.
Håller med. Drack den igår, parallellt med Barbadillo Manzanilla Pasada en Rama Pastora. Jag tror att jag gillade Pepe mest.

Ibland blir man lite stressad av pratet om hur fino och speciellt "en rama" bör avnjutas färsk, men Tio Pepe En Rama 2025 smakar väldigt bra än. En kompis till mig hade till och med köpt en när den släpptes förra våren, öppnat den tämligen omgående, och konstaterat att den inte var alls vad han hade tänkt sig. Sedan hade den fått stå öppnad i rumstemperatur fram till kanske maj i år. Jag fick flaskan och befarade att den skulle smaka ganska illa, men den smakade helt ok. Men mina smaklökar är nog ganska okänsliga. :)

Toppen