Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 21 januari 2022

Anders Å

Vinnörd. Dario Argento-nörd. Nörd.
Ni pratar här om Sadie family. Har bara provat ett par Sydafrikanska viner (och tyckte om dem väldigt mycket), men är dessa något man bör satsa på med så liten vinkällare, utan att ha ens provat dem?
Om jag vore du skulle jag inte börja med Sadie. I min mening är deras (hans) viner klart för högt prissatta, det finns lika bra (och bättre) viner för lägre pris från andra producenter, både i Sydafrika och i andra länder.
Tänk på Sadie Family mer som en hypad kultproducent och att priset går upp x antal kronor enbart beroende på det faktumet.
Hoppas jag inte trampar någon på tårna.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Om jag vore du skulle jag inte börja med Sadie. I min mening är deras (hans) viner klart för högt prissatta, det finns lika bra (och bättre) viner för lägre pris från andra producenter, både i Sydafrika och i andra länder.
Tänk på Sadie Family mer som en hypad kultproducent och att priset går upp x antal kronor enbart beroende på det faktumet.
Hoppas jag inte trampar någon på tårna.
Tvärt om så har priserna har varit väldigt stabila de senaste åren, och med tanke på hypen skulle dom nog kunna ta betydligt bättre betalt. För några av vinerna, tex Skurfberg, har jag svårt att se var du kan hitta mer ”bang for the buck”
 

Anders Å

Vinnörd. Dario Argento-nörd. Nörd.
Jag menar att om han precis har börjat upptäcka (nya) Sydafrika och börjat att bygga upp en vinkällare från scratch så skulle jag i alla fall inte börja med Sadie. Åtminstone inte innan jag provat någon av de billigare vinerna (om du mot all förmodan lyckas få tag på en flaska) och se vad du tycker.
Sen är det väl väldigt smak och tycke. Gillar man stramare viner, mer fylliga och yppiga viner osv.?
Skurfberg, bra värde, jovisst. Palladiuis, nja. Men återigen, det beror väldigt mycket på vilken typ av viner man gillar. Och vad man är villig att betala.
Ett tips @albinekstrom är att läsa på om The Swartland Revolution så att du får ett hum om vilka de är är och deras filosofi.
Kan också vara intressant att kolla in The Zoo Biscuits som har en lite mer avslappnad attityd, plus många bra och intressanta producenter.
 
Last edited:

Anders Å

Vinnörd. Dario Argento-nörd. Nörd.
Tvärt om så har priserna har varit väldigt stabila de senaste åren, och med tanke på hypen skulle dom nog kunna ta betydligt bättre betalt. För några av vinerna, tex Skurfberg, har jag svårt att se var du kan hitta mer ”bang for the buck”
Jag menade att inte att prisstegningen påverkats, utan att man redan från början betalar premium price pga statusen.
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Jag menade att inte att prisstegningen påverkats, utan att man redan från början betalar premium price pga statusen.
Spännande diskussion! Det finns många relativt okända viner som snittar runt 95p på Parker-skalan. Några blir ryktbara/kult och priset sticker iväg några hundralappar. Ifall det är en liten produktion kan priset springa iväg många tusenlappar. När man en dag skall dricka vinet så kan det vara roligare att bjuda på ett ryktbart vin. Sadie Family verkar dessutom fått till en bra årgång. Tycker i detta fall att ryktbarheten inte kostar oskäligt och att man väl kan köpa några flaskor. Dock finns det precis som Anders Å säger en hel värld av nya artister (vinmakare) som ännu inte hunnit bli ryktbara för en bredare publik och kan ge mer för pengarna samt sann upptäckarglädje.

Detta kan vara en dåres försvarstal då jag älskar Bourgogne och nu inte längre kännar att de är värda sitt pris.
 

Wintermute

Medlem
Jag menade att inte att prisstegningen påverkats, utan att man redan från början betalar premium price pga statusen.
Picture2.png

Prisutveckling. Per halvmagnum. Notera att det inte såldes något under 2014--16.
 

Nyllet

Medlem
Om jag vore du skulle jag inte börja med Sadie. I min mening är deras (hans) viner klart för högt prissatta, det finns lika bra (och bättre) viner för lägre pris från andra producenter, både i Sydafrika och i andra länder.
Tänk på Sadie Family mer som en hypad kultproducent och att priset går upp x antal kronor enbart beroende på det faktumet.
Hoppas jag inte trampar någon på tårna.

Jag har ingen åsikt i sakfrågan, men det skulle vara intressant att höra vilka sydafrikanska producenter som enligt din mening producerar bättre viner?:)
 

Martin F

Medlem
Druckit 2017. Rätt modern stil med påtagliga fat och tanniner. Härlig, smaskig frukt. God men inte tokkomplex. Är väl en smakfråga om vilken slags syrah man gillar. 2018 kommer ju inte vara mer elegant om det är vad man vill åt.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Synd att listorna halkar efter nu och Systembolaget.se är snabbare på att uppdatera nya släppen. Man kände ju att man hade en "edge" mot vanliga pöbeln :(
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det finns listor hos SB som man kan kika på själv fram till 4 feb.
Trist att Jacquart experience gått upp så mycket i pris.
Japp men kommer ihåg att vi nästan såg till Mars förut.
Skönt att jag inte behöver tänka på Jacquart. Ej i min cup of tea ;)
 

IsKr

Medlem
Japp men kommer ihåg att vi nästan såg till Mars förut.
Skönt att jag inte behöver tänka på Jacquart. Ej i min cup of tea ;)
Då kanske jag hinner knipa en flaska eller två.
Det finns listor hos SB som man kan kika på själv fram till 4 feb.
Trist att Jacquart experience gått upp så mycket i pris.
Håller med. 2009 kostade 549 enligt mina anteckningar, så 250 mer är en saftig höjning.
 

mackan92

Medlem
Intressant att Sickla tycks ha fått nästintill 50% av hela inköpet. Sägs ha 30 falskor inventerade hos sig när jag kollar på hemsidan.
Chattade med deras Kunddservice idag om detta, och är tydligen en person som bestämmer hur det ska tilldelas.

"När det gäller din andra fråga så har jag ärligt talat inget bra svar. Det finns en ansvarig person på inköpsavdelningen som bestämmer detta. Han har antagligen utgått från olika parametrar med historisk försäljning med mera som de arbetar utifrån."

Låter helt otroligt att de förlägger 30 flaskor i min värld i Sickla och endast 6 i "inner"-Stockholm.
 
Last edited:
Toppen