Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 27 mars 2020

MartinE

Medlem
Det blev 2 x Krug och 2 x Keller Riesling Trocken. Det kändes som en bra kompromiss mellan förnuft och känsla!

Krug-flaskorna blev för övrigt degorgerade jan-feb 2018, om någon sitter och funderar på det. Jag utgår nämligen från att de tre första siffrorna i flaskans Krug-ID (118018) fortfarande betyder just jan-feb 2018, även om Krug själva anger det något mer svävande "vintern 2017-2018" på hemsidan!

Det var verkligen ingen rusning på Hansa idag. Jag slirade in 11:20 och då fanns fortfarande hälften av de 30 Krug-flaskorna kvar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Min teknisk fråga var egentligen inte teknisk, eller en fråga. Det jag menade var egentligen: "Jag tycker att det är knasigt att de 25% av Sveriges befolkning som bor i 'de tre storstadsområdena' får bättre tillgång till så stor andel av det roliga sortimentet".
Jag ser denna gång en nål även i Uppsala, så fyra!

Hur kom du fram till siffran 25%? Enbart Storstockholm har drygt 23% av Sveriges befolkning. Räknar du möjligen bort befolkningen i alla 25 kranskommuner i Stockholms län (2,4 miljoner) och räknar enbart Stockholms stad (knappt 1 miljon) som befolkningsunderlag, även när plonket placeras i flera butiker i Storstockholm?

Min gissning är att Systembolagets överväganden mest styrs av försäljningsvolym i aktuell prisklass och produktkategori, inte någon ambition att mobba de som bor i halvstora städer. Men visst bryter den återstående påstådda (eller rentav upplevda) rättvisan ihop när det inte går att beställa utan enda möjligheten är att släpa sig till vissa butiker.
 

Wintermute

Medlem
Jag ser denna gång en nål även i Uppsala, så fyra!

Hur kom du fram till siffran 25%? Enbart Storstockholm har drygt 23% av Sveriges befolkning. Räknar du möjligen bort befolkningen i alla 25 kranskommuner i Stockholms län (2,4 miljoner) och räknar enbart Stockholms stad (knappt 1 miljon) som befolkningsunderlag, även när plonket placeras i flera butiker i Storstockholm?

Min gissning är att Systembolagets överväganden mest styrs av försäljningsvolym i aktuell prisklass och produktkategori, inte någon ambition att mobba de som bor i halvstora städer. Men visst bryter den återstående påstådda (eller rentav upplevda) rättvisan ihop när det inte går att beställa utan enda möjligheten är att släpa sig till vissa butiker.
25% var lite att skjuta från höften. Min poäng är som alltid att det finns en obalans i att många av de viner där nätsaldot tar slut på under tio sekunder ligger och dräller i tre (eller möjligen fyra--fem) riktnummerområden i upp emot en vecka.
 

Thirsty

Smygnykterist
Mycket från detta släpp finns även i andra städer än de fyra nämna ovan. :confused: Exempelvis finns Krug i metropolerna Kungsbacka och Västerås.
 

zippan

Medlem
Fick tag i de sista två Keller på det enda bolaget häromkring som fick in. Tror de endast fick in 20 stycken.
 

BallyJ

Medlem
D8225B0C-3AA3-4930-9374-EB6501EC403F.jpeg
D8225B0C-3AA3-4930-9374-EB6501EC403F.jpeg
Samlat på Felton Road i 7 år men ännu inte smakat på Block5 eller 3 som kommer i nästa släpp. Var du nöjd med den? Beklagar för övrigt sorgen.
Det låter som att du har byggt upp en trevlig samling då, tack för medlidande men i slutändan blev det en positiv upplevelse totalt eftersom vinet levererade. Aldrig druckit den så ung tidigare men det var långt över förväntan:
N: Härlig doft av jordgubbar, smultron, äppelkart och rönnbär.
M: Koncentrerad jordgubbssaft, krossade blåbär och röda körsbär.

Den var en riktigt trevlig upplevelse som gav en rysning i kroppen och gåshud på armen, samt en liten tår i ögat eftersom den andra flaskan aldrig kommer bli drucken, 96p.
 
Toppen