Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 9 mars 2021

Kul att du fick tag på en. Den är egentligen säljstoppad...:oops:

Det fick jag inte . La en beställning och då det var +100 kvar så räknande jag med att jag fått de jag köpte (då det fanns i de flesta butiker). Intressant nog räknades saldot på on-line ner så efter jag såg dig post kollade jag ock då fanns det 92 kvar. Idag ligger beställningen som hanteras men då vinet finns inte längre i sortimentet.

Vad var problemet? För hög alkoholhalt eller?

Edit: Var tydligen problem med streckkoden. Barolo Chinato: finns ju från så många producenter på SB så säkert lätt att förväxla för personalen i kassan :)
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kanske svetsar'n har drämt till med pandemilagen efter att ha lyssnat på IOGT-NTO, som verkar hävda att covid-19-spridningen (till stor del?) beror på alkoholintag? ;)

https://accentmagasin.se/alkohol/1678327/

Verdandi var de som kom med den briljanta idéen. Togs nog emot med öppna armar av regeringen.

Debattartikel https://www.aftonbladet.se/debatt/a/399KPP/stoppa-forsaljningen-av-alkohol-efter-2200

Som följs av beslut https://www.regeringen.se/pressmedd...60887d8d34f71e857deec2d7f52a6805eb35fe5e2daa2

För de som inte hört talas om Verdandi så är det arbetarnas socialpolitiska organisation, har väl ungefär lika många medlemmar som deras snittålder, 80 eller så, Förbundssekreterare Lars Ohly.
 

Adamanko

Medlem
För de som inte hört talas om Verdandi så är det arbetarnas socialpolitiska organisation, har väl ungefär lika många medlemmar som deras snittålder, 80 eller så, Förbundssekreterare Lars Ohly.
Dom har 5000 enskilda medlemmar plus ett femtiotal föreningar. Kan inte hitta någon uppgift om snittåldern på medlemmarna men skulle förvåna mig om den var 5000 eller högre.

Men allvarligt talat så undrar jag vad detta har med släppet den 9:e mars att göra. Om det här ska vara en sida för alla vinälskare hade det varit skönt om sunkiga fördomar på den politiska skalan modererats bort. Eller har sidan en politisk färg också? Då hade det varit bra om man var öppen med det. Just nu känns den inte så inbjudande längre.
 

Vingubben

Medlem
Dom har 5000 enskilda medlemmar plus ett femtiotal föreningar. Kan inte hitta någon uppgift om snittåldern på medlemmarna men skulle förvåna mig om den var 5000 eller högre.

Men allvarligt talat så undrar jag vad detta har med släppet den 9:e mars att göra. Om det här ska vara en sida för alla vinälskare hade det varit skönt om sunkiga fördomar på den politiska skalan modererats bort. Eller har sidan en politisk färg också? Då hade det varit bra om man var öppen med det. Just nu känns den inte så inbjudande längre.
Det är en politiskt obunden organisation, så den borde väl kunna kritiseras utan att det blir politik?
 
Dom har 5000 enskilda medlemmar plus ett femtiotal föreningar. Kan inte hitta någon uppgift om snittåldern på medlemmarna men skulle förvåna mig om den var 5000 eller högre.

Men allvarligt talat så undrar jag vad detta har med släppet den 9:e mars att göra. Om det här ska vara en sida för alla vinälskare hade det varit skönt om sunkiga fördomar på den politiska skalan modererats bort. Eller har sidan en politisk färg också? Då hade det varit bra om man var öppen med det. Just nu känns den inte så inbjudande längre.

Ja herregud, ironi är svårt i skrift.

Sedan var mitt inlägg ett svar på vintomas kommentar. På ett forum där diskussioner kan gå fram och tillbaka.

Edit: Skrev först en kommentar om sunkighet men beslöt att det inte var värt det med tanke på nivån på ditt påhopp.
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Det är en politiskt obunden organisation, så den borde väl kunna kritiseras utan att det blir politik?
Det är en partipolitiskt obunden organisation. Den är däremot mycket politiskt. Så nej. Sen kan väl det knappast kallas kritik det som framfördes utan helt osakliga fördomar. Och om man vill diskutera Verdandis utspel, vilket kan vara relevant, så kan man ju starta en tråd om det så slipper vi som inte har det intresset.
 
Det är en partipolitiskt obunden organisation. Den är däremot mycket politiskt. Så nej. Sen kan väl det knappast kallas kritik det som framfördes utan helt osakliga fördomar. Och om man vill diskutera Verdandis utspel, vilket kan vara relevant, så kan man ju starta en tråd om det så slipper vi som inte har det intresset.

En kan reflektera över att den som brinner för principen själv fortsätter att diskutera i samma tråd.

PS: Admin kan ta bort detta och andra sunkiga inlägg.
 
Last edited:

Emvima

Medlem
Beställde Dönnhoff och lite weissbier. Fick sms i förmiddags att de fanns att hämta. Det är nog den snabbaste leveransen jag fått ifrån SB genom åren.
 

MB2014

Medlem
Köpte bland annat en Ridge Lytton Spring och konstaterar att inte denna gången heller lyckas zinfandel övertyga mig. Efter ett halv glas så sneglar jag mot kylskåpet och undrar om jag inte ska ta ett glas Bravo apelsinjuice istället.
Undrar om det är värt att hoppas att det smakar bättre efter att varit öppnat en dag eller två eller om jag ska koka sås på allt redan ikväll?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Köpte bland annat en Ridge Lytton Spring och konstaterar att inte denna gången heller lyckas zinfandel övertyga mig. Efter ett halv glas så sneglar jag mot kylskåpet och undrar om jag inte ska ta ett glas Bravo apelsinjuice istället.
Undrar om det är värt att hoppas att det smakar bättre efter att varit öppnat en dag eller två eller om jag ska koka sås på allt redan ikväll?
Eller ge Ridge ett par år...... :rolleyes:
Från Ridge hemsida "While approachable as a young wine, this full, rich zinfandel will age beautifully for at least ten years."
 

MB2014

Medlem
Eller ge Ridge ett par år...... :rolleyes:
Från Ridge hemsida "While approachable as a young wine, this full, rich zinfandel will age beautifully for at least ten years."
Ja nu är det väl iofs ingen kioskvältare att en producent skriver att deras viner kommer åldras väl. Det ger jag inte mycket för som källa för om jag kommer uppskatta det om 10 år heller. Får se om det kanske blir drickbart med nån dags luft men tveksamt i min bok.
 

Pontus

Medlem
Köpte bland annat en Ridge Lytton Spring och konstaterar att inte denna gången heller lyckas zinfandel övertyga mig. Efter ett halv glas så sneglar jag mot kylskåpet och undrar om jag inte ska ta ett glas Bravo apelsinjuice istället.
Undrar om det är värt att hoppas att det smakar bättre efter att varit öppnat en dag eller två eller om jag ska koka sås på allt redan ikväll?
Den är klart bättre efter 10 år i källaren. Dock är den ett par pinnhål ner från Geyserville i min smak. Har druckit Geyserville som varit på gränsen till magiska, typiskt med 8-12 år i källaren.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja nu är det väl iofs ingen kioskvältare att en producent skriver att deras viner kommer åldras väl. Det ger jag inte mycket för som källa för om jag kommer uppskatta det om 10 år heller. Får se om det kanske blir drickbart med nån dags luft men tveksamt i min bok.
Ridge är inte direkt kända för att vara de röda som är tillgängliga direkt från släpp. Oavsett prislapp.
Men jag kan hålla med dig om att Zinfandel inte direkt är min bana heller. Alldeles för fruktigt.
 

buteljen

Medlem
Den är klart bättre efter 10 år i källaren. Dock är den ett par pinnhål ner från Geyserville i min smak. Har druckit Geyserville som varit på gränsen till magiska, typiskt med 8-12 år i källaren.
Hur länge skall man spara dem? Minst 10 eller mer? Har 2013 av både Lytton Spring och Geyserville. Har även 2013 Petit Sirah Lytton Estate - hur är den?
 
Toppen