Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips- och diskussionstråden (Viner rekommenderade av finewines.se) [Arkiverad]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mattias Schyberg

Administratör
Tänkte väl mest att det skulle få tråden att kännas lite mindre rörig och någon som är bara letar runt på nätet efter vintips och stöter på denna tråden behöver inte hålla på att bläddra runt en massa utan det senaste inlägget är hela tiden den aktuella listan.

Behöver ju inte radera meddelandena, utan snarare skapa en tråd för diskussion kring denna tråden och flytta dom dit.
Det behöver styras upp, helt rätt. Har inte riktigt tid just nu, men ska titta på det. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har för övrigt haft lite diskussion med @Per Stade via PM om hela rasket och han har lyft en väldigt bra idé rörande denna aktivitet som inte grundar sig på pengar, utan mer enligt följande (se nedan), dvs att istället dela in det i exempelvis tre klasser, ungefär som michelinguiden. Tanken är ju i så fall att komma ifrån det pengamässiga kring vin och istället fokusera på upplevelsen av vinet ifråga. Väldigt bra idé, men kan kanske kräva lite mer pyssel och tankearbete. Jag tycker denna tråd kan fortsätta att vara en uppsamlingsplats för tankar och idéer kring konceptet och så laminerar vi någon form av lista i en annan tråd med tydlig rubrik så fort vi har något relevant att börja med.

Vad tycker ni om detta alternativa upplägg?

  • FW * (Viner som levererar bra och är funktionella, men saknar det lilla extra)
  • FW ** (Viner som är riktigt jäkla bra och har personlighet, men som inte känns för högtidliga att öppna en helt vanlig lördag).
  • FW *** (viner som tillhör toppskiktet inom sin kategori.)
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
Min tanke med listan var att försöka locka fler gäster på forumet att komma in från kylan, genom att ta med det jag kallar "vardagsviner" och att de sedan skall lockas upp på lite högre höjder med "viner som är lite extra" och kanske så småningom svinga sig upp på parnassens höjder.
Det är alltså inte i första hand priset som skall vara avgörande utan kvaliteten.
Dessutom kan den vara intressant även för medlemmar att ha ett ställe att söka tips utanför sitt eget specialintresse.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vill bara meddela att denna idé inte är glömd. Det pågår lite tankearbete och det bästa är om vi får till det på ett sätt som inte enbart innebär fler klistrade trådar, utan att det blir lite mer genomtänkt och gediget. Jag har lite förhoppningar att vår forumsguru @Anders Landström kan få till något utöver det vanliga. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Goddagens mina vänner!

Har suttit och lurat lite mer på denna idé och har ett förslag förberett som skulle kunna testas av för att se hur väl det funkar. Det är ingen optimal lösning, men kanske är det bättre än inget i bästa fall?

Så jag har tänkt så har vi helt enkelt en klistrad tråd (trist standardlösning, jag vet) som vi håller låst för att hålla den ren från andra inlägg än vinrekommendationer. Vintips postas i denna tråd enligt en standardiserad mall och när den uppfyller de kriterier vi satt för mallen så flyttar jag (eller annan admin) hel sonika över inlägget till den låsta tråden under kategorin "Vin". Trådnamnet blir enkelt och lätt: "Viner rekommenderade av medlemmar på finewines.se".



Alla vintips skall klassas med 1-3 stjärnor enligt tidigare resonemang här i tråden. Startinlägget kommer att innehålla den information som vi bedömer vara lämplig.

Mallen skulle kunna se ut enligt följande:

Kvalitetskategori: FW *

Vin:
[Vinets hela namn, inga förkortningar eller genvägar]
Årgång: [XXXX]
Producent: [Producentens namn]
Land: [ex. Frankrike]
Region/distrikt: [ex. Bordeaux, Pauillac]
Druva: [ex. Cabernet Sauvignon 65 %, Merlot 35 %]
Vinstil: [Rött, medelfylligt och torrt]
Inköpsställe: [Länk till inköpsställe]
Pris: [XXX kr]
Omdöme: [Kort formulering kring varför du vill rekommendera just detta vin, länk till provningsanteckning kan med fördel läggas med]

Vad tror ni om det, kan det fungera på ett liknande sätt? Nackdelen som jag ser det är att det inte går att filtrera på olika kategorier och att det kommer att bli svårt på sikt att hitta de guldkorn man är ute efter. Ett annat problem är att årgångar och inköpsställen många gånger är en färskvara, vilket innebär att många viner kommer att sluta vara tillgängliga relativt fort. Inte mycket man kan göra åt detta visserligen, men som vi alla vet så kan ju årgångarna variera otroligt mycket, så en rekommendation för en specifik årgång behöver ju inte gälla vid en ny årgång alla gånger.

Vad tror ni, skall vi göra ett försök och se hur det funkar?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Man skulle också kunna göra listan ännu enklare och skriva årgång+vin+område som en länk till CT och sedan bara skriva pris och sist butik som länk.

2001 Faustino I Gran Reserva, Rioja. 159 kr på Systembolaget.

Då ser man på CT alla data man vill veta och får fler omdömen. Nackdel är att man inte får FW-medlemens omdöme, men man vinner på att få en enkel, överskådlig och utskrivbar lista.
En god idé, men jag tycker det är synd om vi skickar iväg våra besökare till alternativa sajter och andras omdömen istället för att stå upp för vinet själva, vilket är lite av syftet.

Väl värt att fundera på dock...

Kan också tycka att det skall krävas lite engagemang vid tips, dvs att motivera sitt val på ett bra sätt. Inte bara hänvisa till "pöbeln" på CT.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En god idé, men jag tycker det är synd om vi skickar iväg våra besökare till alternativa sajter och andras omdömen istället för att stå upp för vinet själva, vilket är lite av syftet.

Väl värt att fundera på dock...

Kan också tycka att det skall krävas lite engagemang vid tips, dvs att motivera sitt val på ett bra sätt. Inte bara hänvisa till "pöbeln" på CT.
Jag är nog benägen att hålla med där, tycker nog vi kan hålla detta som forumets egna lilla projekt.
De initierade hamnar ju på CT förr eller senare ändå...

Men kan kanske eventuellt korta ner antalet parametrar något?
Slå ihop vinets namn och årtal "1978 Morbergs nästan äkta franska kontrastvätska"
Och kanske region och Land "Frankrike, Bordeaux"

Bara en tanke, men visst ska man föra in det i en riktig databas en vacker dag är det ju kul med så många parametrar som möjligt för sökbarhetens skull...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag är nog benägen att hålla med där, tycker nog vi kan hålla detta som forumets egna lilla projekt.
De initierade hamnar ju på CT förr eller senare ändå...

Men kan kanske eventuellt korta ner antalet parametrar något?
Slå ihop vinets namn och årtal "1978 Morbergs nästan äkta franska kontrastvätska"
Och kanske region och Land "Frankrike, Bordeaux"

Bara en tanke, men visst ska man föra in det i en riktig databas en vacker dag är det ju kul med så många parametrar som möjligt för sökbarhetens skull...
Korta ner antalet parametrar är inga problem, men det är pedagogiskt för de mindre insatta att göra det så tydligt som möjligt tror jag. Det kostar ju inte många sekunder att fylla i heller. :)
 

Mats

Gone todash....
En god idé, men jag tycker det är synd om vi skickar iväg våra besökare till alternativa sajter och andras omdömen istället för att stå upp för vinet själva, vilket är lite av syftet.

Väl värt att fundera på dock...

Kan också tycka att det skall krävas lite engagemang vid tips, dvs att motivera sitt val på ett bra sätt. Inte bara hänvisa till "pöbeln" på CT.
Sant, men tanken var att få ner allt till en överskådlig lista och inte sida upp och sida ner med långa beskrivningar och data om vinerna. Blir lite svårt att få grepp om allt då, tror man ska försöka få in varje vin på en rad eller två. Alternativt skrivs allt två gånger, överst en lista och nedanför fullständig lista med smaknoter osv.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sant, men tanken var att få ner allt till en överskådlig lista och inte sida upp och sida ner med långa beskrivningar och data om vinerna. Blir lite svårt att få grepp om allt då, tror man ska försöka få in varje vin på en rad eller två. Alternativt skrivs allt två gånger, överst en lista och nedanför fullständig lista med smaknoter osv.
Jag ser en poäng med att folk blir lockade till köp av inlägget i sig. Lite säljande omdömen är ju det som jag kommer att gå efter. Rena rekommendationer utan motivering ger mig inte så mycket. Ditt förslag med en listning är bra, det går ju utmärkt att lösa i takt med att antalet vin börjar nå oöverskådliga antal. Vid detta tillfälle så har jag dock en förhoppning om att vi har fått till ett bra sätt att filtrera via någon form av databashantering eller liknande. @Anders Landström kan i bästa fall ha lite goda idéer när han kommer tillbaka och blir lite mer aktiv. :)
 

Mats

Gone todash....
Jag ser en poäng med att folk blir lockade till köp av inlägget i sig. Lite säljande omdömen är ju det som jag kommer att gå efter. Rena rekommendationer utan motivering ger mig inte så mycket. Ditt förslag med en listning är bra, det går ju utmärkt att lösa i takt med att antalet vin börjar nå oöverskådliga antal. Vid detta tillfälle så har jag dock en förhoppning om att vi har fått till ett bra sätt att filtrera via någon form av databashantering eller liknande. @Anders Landström kan i bästa fall ha lite goda idéer när han kommer tillbaka och blir lite mer aktiv. :)
Går det att ha en lista i början, som när vi har månadsvinernas poäng eller olika omröstningar, där alla viner ligger som en rad vardera med minimal info och sedan nedanför kommer inlägg efter inlägg på sida efter sida med våra beskrivningar mm?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Går det att ha en lista i början, som när vi har månadsvinernas poäng eller olika omröstningar, där alla viner ligger som en rad vardera med minimal info och sedan nedanför kommer inlägg efter inlägg på sida efter sida med våra beskrivningar mm?
Jo, men jag vet inte hur man infogar ett inlägg ovanför ett tidigare inlägg så jag måste nog göra om det lite i vilket fall som helst, vilket får bli vid ett senare tillfälle. Det är ju fredag nu och dags att äta lite och dricka vin. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag tar bort den klistrade tråden så länge så får vi diskutera och fundera vidare. Idén var nog inte färdigruvad. :)
Nej, ge inte upp nu och smit iväg och pimpla vin din fegis, kan vi inte köra igång enligt din mall så får vi se hur det utvecklas?
Blir det tal om att bygga en riktig databas någon gång så måste ju ändå informationen läggas in på nytt så då spelar det ingen roll hur vi presenterar det för stunden.

Här kommer jag med ett vin, och från leverantör utanför SB för jämnlikhetens skull:

Kvalitetskategori: FW *

Vin:
[Marabino Noto]
Årgång: [2011]
Producent: [Marabino Wines]
Land: [Italien]
Region/distrikt: [Sicilien, Noto]
Druva: [100% Nero´d Avola]
Vinstil: [Rött, fylligt och torrt]
Inköpsställe: www.franskavinlistan.com
Pris:
[142 kr]
Omdöme: [Ett kraftigt och robust vin som sitter som en keps till det italienska långkoket, carbonaran eller den hemgjorda pizzan toppad med tryffelsalami och Prociutto Crudo.]
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nej, ge inte upp nu och smit iväg och pimpla vin din fegis, kan vi inte köra igång enligt din mall så får vi se hur det utvecklas?
Blir det tal om att bygga en riktig databas någon gång så måste ju ändå informationen läggas in på nytt så då spelar det ingen roll hur vi presenterar det för stunden.

Här kommer jag med ett vin, och från leverantör utanför SB för jämnlikhetens skull:

Kvalitetskategori: FW *

Vin:
[Marabino Noto]
Årgång: [2011]
Producent: [Marabino Wines]
Land: [Italien]
Region/distrikt: [Sicilien, Noto]
Druva: [100% Nero´d Avola]
Vinstil: [Rött, fylligt och torrt]
Inköpsställe: [www.franskavinlistan.com]
Pris: [142 kr]
Omdöme: [Ett kraftigt och robust vin som sitter som en keps till det italienska långkoket, Carbonaran eller den hemgjorda pizzan toppad med tryffelsalami och Prociutto Crudo.]

Bara så att du vet; det blev fel med länken till franska vinlistan. Det blev ett "]" för mycket.

Iaf när jag försökte klicka på länken via mobilen..
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
En undran? Hur skall man göra om flera medlemmar på forumet vill rekommendera samma vin? Flera poster eller en sammanställning per vin? Då kan man kanske ange antalet medlemmar som rekommenderar vinet? o/e skall man ange vilka medlemmar som rekommenderat vinet? Hur gör man med betyget om medlemmarna inte är överens om betyget? Decimaltal kanske?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
När man funderar, så blir inte denna tråd (om man sammaställer per vin) som CT fast för viner som gillas av Fine Wines medlemmar. Då kan man ju fundera hur detta skall göras enkelt. Integration med CT (eller import av data) eller att man blir CT Sverige... Vore väl kul om de som vill delar med sig av sina källare och TN enkelt. Då skulle man kunna sammanställa Fines Wines totala källare och per användare inkl TN... många utvecklingsmöjligheter. Kanske för komplicerat dock:)
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Hur gör man med betyget om medlemmarna inte är överens om betyget? Decimaltal kanske?
Bra fråga men jag tror inte det blir ett problem eftersom poängen är FW*, FW** eller FW***. Är ju inte 100-skalepoäng direkt, och eftersom vi är Fine Wines så skulle lägre * vinna om flera rekommendera samma vin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen