Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips- och diskussionstråden (Viner rekommenderade av finewines.se) [Arkiverad]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mattias Schyberg

Administratör
Pol Roger Vintage är klart bättre än deras NV, som enligt min uppfattning har för hög dosage. Tidigare var prisskillnaden inte heller så stor, de måste ha höjt priset en hel del, tyvärr. Har som tur är ett lager av både -02 och -04.
Skapa en post du som har koll på det. :)
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
Skapa en post du som har koll på det. :)

Det var ett tag sedan jag drack den och skriver aldrig noter. Och som sagt, den har blivit så pass dyr att jag idag hellre köper andra champagner. Det tråkiga är väl att alla småodlares prestiger har skjutit i höjden, tidigare var det nog de som gav mest "bang for the buck".
Jag borde kanske prova Camille Saves -08?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det var ett tag sedan jag drack den och skriver aldrig noter. Och som sagt, den har blivit så pass dyr att jag idag hellre köper andra champagner. Det tråkiga är väl att alla småodlares prestiger har skjutit i höjden, tidigare var det nog de som gav mest "bang for the buck".
Jag borde kanske prova Camille Saves -08?
Klart du ska! och även Legras Haas -08 om du inte har det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
är det ett bra pris?
Nä, jag tror man kan hitta det för 6000 kr eller liknande utomlands, men det är ett trestjärnigt vin! ;)

Säger de som vet i alla fall...

Jag hade aldrig ansett 6000 kr hade varit värt ett köp ändå visserligen, dessutom så har jag inget omdöme att komma med då jag inte har druckit det. :D
 

Gurto

Medlem
Nä, jag tror man kan hitta det för 6000 kr eller liknande utomlands, men det är ett trestjärnigt vin! ;)

Säger de som vet i alla fall...

Jag hade aldrig ansett 6000 kr hade varit värt ett köp ändå visserligen, dessutom så har jag inget omdöme att komma med då jag inte har druckit det. :D

Som uttalad Cab Franc-fantast tycker jag det ligger på dig att köpa en flaska och testa :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Klart du ska! och även Legras Haas -08 om du inte har det.
-Skit i köpstoppet, jag kunde inte låta bli att beställa två flaskor Camille till, då har jag åtminstone fyra stackare i källaren.

Legras -08 har jag redan en låda av och räknar kallt med att Franska kommer ha den tillgänglig en stund till om jag känner att jag behöver fylla på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Angående köpstopp: När vårt kontor var överfyllt med vin så tyckte frun att det fick vara nog. Lösningen: Drick dina raringar och peka på det tomma vinstället med stora blöta hundögon. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sant, men tanken var att få ner allt till en överskådlig lista och inte sida upp och sida ner med långa beskrivningar och data om vinerna. Blir lite svårt att få grepp om allt då, tror man ska försöka få in varje vin på en rad eller två. Alternativt skrivs allt två gånger, överst en lista och nedanför fullständig lista med smaknoter osv.
Hur tycker du utfallet blev?
 

Mats

Gone todash....
Hur tycker du utfallet blev?
Mycket bra! Blev bra med listan först och all data med motiveringen nedanför. Det första inlägget är bara lite långt att behöva scrolla sig förbi innan man kommer till the good stuff, men med tiden och listan fylls på kan det inlägget kortas ner till några rader om stjärnorna och en referens till diskussionstråden där vi lämnar förslagen så kan instruktionerna finnas i den tråden och inte ta plats i början av den här. Kanske borde du startar du en tredje tråd som du länkar till överst i FW-vinlistan och som bara är för inlämning av förslag och som bara innehåller ett inlägg med reglerna och som du som nu flyttar förslagen från allt efter som de kommer in? På så sätt behöver inte reglerna ta plats överst på sidan med FW-viner samtidigt som man får den precis ovanför sig när man skriver in ett vin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket bra! Blev bra med listan först och all data med motiveringen nedanför. Det första inlägget är bara lite långt att behöva scrolla sig förbi innan man kommer till the good stuff, men med tiden och listan fylls på kan det inlägget kortas ner till några rader om stjärnorna och en referens till diskussionstråden där vi lämnar förslagen så kan instruktionerna finnas i den tråden och inte ta plats i början av den här. Kanske borde du startar du en tredje tråd som du länkar till överst i FW-vinlistan och som bara är för inlämning av förslag och som bara innehåller ett inlägg med reglerna och som du som nu flyttar förslagen från allt efter som de kommer in? På så sätt behöver inte reglerna ta plats överst på sidan med FW-viner samtidigt som man får den precis ovanför sig när man skriver in ett vin.
Det är goda idéer. Det är lite övertydligt skrivet i startinlägget just nu för att det skall framgå tydligt vad som gäller. Kan absolut friseras så som du föreslår, men möjligen blir tre trådar om samma aktivitet lite overkill. Men samtidigt är det ju snarare denna tråd som borde avvecklas och en ny fräsch tråd med tydliga regler som borde aktiveras. Jag suger lite på detta, men något åt det hållet låter rimligt. Tack!
 

Mats

Gone todash....
-Det borde ju firas med att bjuda på ett vintips till nya tråden? ;)
Working on it. Problemet är bara att mycket man dricker är lagrat några år och finns inte på bolaget längre. Går ju att söka upp ett annat ställe som säljer det men då vet man ju inte hur det är med frakt osv.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket bra! Blev bra med listan först och all data med motiveringen nedanför. Det första inlägget är bara lite långt att behöva scrolla sig förbi innan man kommer till the good stuff, men med tiden och listan fylls på kan det inlägget kortas ner till några rader om stjärnorna och en referens till diskussionstråden där vi lämnar förslagen så kan instruktionerna finnas i den tråden och inte ta plats i början av den här. Kanske borde du startar du en tredje tråd som du länkar till överst i FW-vinlistan och som bara är för inlämning av förslag och som bara innehåller ett inlägg med reglerna och som du som nu flyttar förslagen från allt efter som de kommer in? På så sätt behöver inte reglerna ta plats överst på sidan med FW-viner samtidigt som man får den precis ovanför sig när man skriver in ett vin.
[Så, nu har jag pillat lite och skapat lite mer tydlighet genom att renodla en tråd för vintipsförslag och renskrivit den klistrade tråden. Låser härmed denna tråd och låter den falla i glömska.]

Förslag på vintips- och diskussionstråden (Vin rekommenderade av finewines.se
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen