Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips- och diskussionstråden (Viner rekommenderade av finewines.se) [Arkiverad]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mattias Schyberg

Administratör
Så mitt herrskap. Jag har både lyssnat till alla förslag och gjort korrigeringar enligt önskemål. Perfekt blir det först den dag vi får till en rejäl lösning, vilket säkerligen kan komma i framtiden. Tycker även tankar om att på något vis samköra CT med finewines.se är intressant, men även det får bli något för framtiden.

Gå gärna in och titta över hur det ser ut. Förhoppningsvis tycker ni att vi har fått till en bra balans?

Vill också förtydliga att tips bör skrivas som ett fullständigt inlägg utan annan text än det som skall finnas med i inlägget så att jag bara behöver flytta över inlägget utan redigeringar och kopieringar. Jag tror det blir bäst så framgent. Jag har därför redigerat @Emanuels inlägg denna gång och flyttat över det i vintipstråden, men bibehållit ursprungsinlägget här, vilket innebär dubblering av inlägg vilket jag tycker är mindre optimalt.

Viner rekommenderade av medlemmar på finewines.se
 

Mattias Schyberg

Administratör
En undran? Hur skall man göra om flera medlemmar på forumet vill rekommendera samma vin? Flera poster eller en sammanställning per vin? Då kan man kanske ange antalet medlemmar som rekommenderar vinet? o/e skall man ange vilka medlemmar som rekommenderat vinet? Hur gör man med betyget om medlemmarna inte är överens om betyget? Decimaltal kanske?
En rekommendation per vin får räcka (vi lägger inte över dubbletter som jag ser det).

Med en annan mer integrerad lösning så hade det säkert funkat, men i detta fall så blir det för krångligt, tycker jag.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Så mitt herrskap. Jag har både lyssnat till alla förslag och gjort korrigeringar enligt önskemål. Perfekt blir det först den dag vi får till en rejäl lösning, vilket säkerligen kan komma i framtiden. Tycker även tankar om att på något vis samköra CT med finewines.se är intressant, men även det får bli något för framtiden.

Gå gärna in och titta över hur det ser ut. Förhoppningsvis tycker ni att vi har fått till en bra balans?

Vill också förtydliga att tips bör skrivas som ett fullständigt inlägg utan annan text än det som skall finnas med i inlägget så att jag bara behöver flytta över inlägget utan redigeringar och kopieringar. Jag tror det blir bäst så framgent. Jag har därför redigerat @Emanuel s inlägg denna gång och flyttat över det i vintipstråden, men bibehållit ursprungsinlägget här, vilket innebär dubblering av inlägg, vilket jag tycker är mindre optimalt.

Viner rekommenderade av medlemmar på finewines.se
-Det där blev mycket bra tycker jag! (Fast jag fick skäll)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bumpar denna tråden med att lägga in ett vin till;
-Kom igen nu gott folk, har ju dykt upp en massa bra tips här tidigare så nu är det bara att köra när vi äntligen "enats" om formatet! :)

@Skumpagne , det saknas lite bubbel, jag tänkte spontant på Camille? Om den nu kommer att gå och får tag på ett tag till?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Bumpar denna tråden med att lägga in ett vin till;
-Kom igen nu gott folk, har ju dykt upp en massa bra tips här tidigare så nu är det bara att köra när vi äntligen "enats" om formatet! :)

@Skumpagne , det saknas lite bubbel, jag tänkte spontant på Camille? Om den nu kommer att gå och får tag på ett tag till?
Dom hade några 100 flaskor kvar i februari så dom kanske börjar ta slut tyvärr :-(
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dom hade några 100 flaskor kvar i februari så dom kanske börjar ta slut tyvärr :-(
Fasen, skulle vilja köpa några flaskor Camille till av den innan den tar slut men känner att budgeten inte riktigt håller... Lite för mycket på inköpslistan i mars...
-Men vad tror du kanske om Legras NV? För 275:- måste ju räknas som nästan stöld? :p
Eller Legras -08, vet inte hur mycket som finns kvar av den dock...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Fasen, skulle vilja köpa några flaskor Camille till av den innan den tar slut men känner att budgeten inte riktigt håller... Lite för mycket på inköpslistan i mars...
-Men vad tror du kanske om Legras NV? För 275:- måste ju räknas som nästan stöld? :p
Eller Legras -08, vet inte hur mycket som finns kvar av den dock...
Legras -08 gillade jag starkt. En sån champagne som jag tycker smakar bäst ung. Men som du säger så vet man inte antalet :-(
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Mina champisvänner, vad finns det att rekommendera i SB:s standardsortiment, borde inte 2004 Pol Roger Brut Vintage funka?

(Graham Beck har jag inte vågat lägga in ännu. ;))
För 1 år sedan så gav ja Pol Roger -04 86 poäng. men pol roger vintage brukar vara säkra kort. Rostade toner med äpple citrus och grape skrev jag då. Borde ju gottat på sig på ett år.
 

Mattias Schyberg

Administratör
För 1 år sedan så gav ja Pol Roger -04 86 poäng. men pol roger vintage brukar vara säkra kort. Rostade toner med äpple citrus och grape skrev jag då. Borde ju gottat på sig på ett år.
Bäst är om någon som är beredd att stå för det skriver ett inlägg. Grundtanken är ju att vi skall vara borgenärer för vintipset. Själv gillar jag ju Sir Winston -00 men den finns ju tyvärr inte längre (och med tanke på pris så hade jag inte varit en lämplig borgenär ändå), men kanske är Pol Roger Brut Vintage -04 något liknande?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Bäst är om någon som är beredd att stå för det skriver ett inlägg. Grundtanken är ju att vi skall vara borgenärer för vintipset. Själv gillar jag ju Sir Winston -00 men den finns ju tyvärr inte längre (och med tanke på pris så hade jag inte varit en lämplig borgenär ändå), men kanske är Pol Roger Brut Vintage -04 något liknande?
Har inte druckit den på 58 veckor som sagt men kanske får ge den ett till försök om du tvingar mig ;-)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Bäst är om någon som är beredd att stå för det skriver ett inlägg. Grundtanken är ju att vi skall vara borgenärer för vintipset. Själv gillar jag ju Sir Winston -00 men den finns ju tyvärr inte längre (och med tanke på pris så hade jag inte varit en lämplig borgenär ändå), men kanske är Pol Roger Brut Vintage -04 något liknande?
Såg nu att den kostade över 500kr på SB. Tror vi kan hitta något mer "prisvärt" att rekommendera.
 
Jag har en svårartad skada som medför att då fort jag läser " snart slut" kan jag bara inte hejda mig från att beställa. Hoppas Camille Saves är bra..Hitintills måste jag säga att all champagne jag druckit från 2008 varit mycket bra och välbalanserad syramässigt. Drickfärdig redan nu vilket jag tror gör den mer tillgänglig för de som under vissa förutsättningar kan tycka att champagne är lite väl syrastark. Drack cuvee st vincent 96 häromdan och min sambo kunde inte ens pressa i sig ett halvt glas. Lanuios tycker jag redan nu utveclats över de flaskor jag druckit och de jag bjudit har uppskattat den så en sådan rekomendation kan även jag ställa mig bakom.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har en svårartad skada som medför att då fort jag läser " snart slut" kan jag bara inte hejda mig från att beställa.
Jag vet vad du menar, händer mig också :)
-Tror inte du blir besviken, och om du missat det så var ju Camille -08 även månadens vin i januari så där kan du läsa mer om var folk tyckte.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kvalitetskategori: FW***

Vin:
Domaine Rossignol-Trapet, Chambertin, 2009
Land/region: Frankrike, Bourgogne, Côte de Nuits
Druva: Pinot Noir
Vinstil: Rött, medelfylligt, torrt
Inköpsställe: www.pinard-de-picard.de
Pris: 165 EUR

Omdöme: Ett storartat vin med strålande intensitet och djup. Såklart ännu mycket ungt, men inte plågat av några tunneltendenser eller pubertal obalans. Tanniner finns det gott om, men de är för tillfället nästan helt inlindade i röd och mörk frukt. Syran är förvisso inte hög, men den är klart godkänd och vinet undviker den syltighet som årgången ibland medför. Alla bitar är m.a.o. på plats och balansen mycket bra. Det kan knappast kallas billigt, men det får ändå sägas vara en "köpbar" Chambertin som presterar efter appellation. Kan såklart lagras i en herrans massa år för den som önskar.
En fråga, hur köper man det?

Är det bara att klicka hem det till Sverige?
 
Trådskapare
Per Stade

Per Stade

Lege artis
Bäst är om någon som är beredd att stå för det skriver ett inlägg. Grundtanken är ju att vi skall vara borgenärer för vintipset. Själv gillar jag ju Sir Winston -00 men den finns ju tyvärr inte längre (och med tanke på pris så hade jag inte varit en lämplig borgenär ändå), men kanske är Pol Roger Brut Vintage -04 något liknande?

Pol Roger Vintage är klart bättre än deras NV, som enligt min uppfattning har för hög dosage. Tidigare var prisskillnaden inte heller så stor, de måste ha höjt priset en hel del, tyvärr. Har som tur är ett lager av både -02 och -04.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen