Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Top 10 producenter i din källare

Stefan J

Medlem
Välkommen in i värmen!

Fin lista för övrigt!

Tack & tack !
Skoj att just du svarade då jag vill passa på att tacka för din fantastiska blogg som jag såklart har järnkoll på :) Jag har gått från att vara ointresserad 2015 till att nu ägna ohälsosamt mycket tid och pengar på detta, som många andra. Din blogg har varit en stor inspirations och kunskaps källa under resan för min del ! Stort tack för att du så generöst delar med dig av dina kunskaper och erfarenheter på ett föredömligt sätt !

Jag håller på med travhästar på fritiden och hade ett fölsto som heter Champagne (hon hade två syskon Bollinger och Taittinger) men äger tyvärr ej henne längre. Det blev tradition att fira framgångar med en flaska champagne. Kommer ihåg att jag lämnade SB en gång efter att köpt en Bollinger NV Rose för runt 600 efter en seger och sagt till mig själv på vägen ut att "hur kan man vara så knäpp så man köper en flaska vin för 600 ? " och känt mig lite ångerfull. Det var då mitt dyraste köp. Idag är referens ramarna helt annorlunda ;)

Har jobbat målmedvetet med att bygga upp en samling av god kvalité och kommit en bra bit på vägen känns det som.
 

Håkan

Medlem
En lite annorlunda producentlista, men så många amaronenördar huserar väl inte här.

1 Brunelli
2 Roccolo Grassi
3 Paul Déthune
4 Masi
5 Viviani
6 Roagna
7 Le Vieux Donjon
7 La Pèira
9 Occhipinti
10 Stefano Accordini
Så värst mycket Amarone tycker jag inte det var. Många är nog inte så öppna ned attxdet slinker ner en Amarone eller två då och då.
 

JonasBo

Medlem
Fratelli Revello 8,5%
Giovanni Corino 6,5%
Château Malescot St. Exupéry 6,0%
Château Labégorce 6,0%
Azelia 3,5%
Joseph Drouhin 3,0%
Luigi Pira 2,5%
Elio Sandri 2,5%
Gianfranco Bovio 2,5%
Burzi 2,0%

Bordeaux och Bourgogne ligger högt upp men det är fake news De är de fakto Pending.
Sammanfattat, svinmycket piemonte
 

Elvis

Medlem
Sådär, nu har den här tråden insprirerat en inventering av hela källaren. Jag är klar med champagnerna och inget stilla vin lär ta sig in på tio-i-topp. Så här blev det:

1. Vilmart
2. Louis Roederer
3. Pol Roger
4. Charles Heidsieck
5. Krug
6. Gosset
7. André Jacquart
8. Pierre Péters
9. Dom Pérignon
10. Legras & Haas
 

LeChat

Medlem
Kände att jag ville undersöka saken lite närmare jag med och här ser ni resultatet:
  1. Damien Hugot
  2. Louis Roederer
  3. Cantemerle / Poujeaux
  4. Charles Heidsieck
  5. Ridge
  6. Pol Roger
  7. Beaucastel
  8. Vilmart
  9. Savart / Grand Puy Lacoste
  10. Henriot / Belle Epoque
Men jag är ju en Bordeauxkille! :eek: :D
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Kul tråd!
Hade faktiskt ingen aning innan jag började kolla.
Just för tillfallet ser det ut så här.

1) Selosse: Kanske inte så chockerande.
2) Krug: Ganska skönt.
3) Montrose: Här blev jag riktigt överraskad att jag hade så många.
4) Dom Perignon: inköpen på 08:a flyttade upp den här rejält.
5) Rousseau: Dom här är man glad för med tanke på prisutvecklingen.
6) Pol Roger: Mestadels Churchill men lite vintage och rosé.
7) Gruaud Larose: Gammal favorit som hängt med från början.
8) Keller: Tackar mig själv att jag upptäckte dom någorlunda tidigt.
9) Domaine de la Cote: Kul att lite jänkare orkade sig in på listan.
10) DRC: Se där, ganska skönt också.

Resultat: 8 stycken fransmän, 1 tysk och 1 jänkare.
Det var ungefär som jag trodde iallafall.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Anmärkningsvärt med så mycket Damien Hugot bland de som postat här - det är ju ändå en pytteliten producent som gör 25 000 flaskor om året...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
ähh, alla flashar sina skumpasamlingar. Jag kontrar med en lista där det endast finns en skumpa med, bara för att jämna ut lite.

1) Domaine Jean-Claude Marsanne
2) Arianna Occhipinti
3) Capezzana
4) Weingut Keller
5) Willi Schaefer
6) Patrick Piuze
7) Penfolds
8) Pierre Gonon
9) Renato Ratti
10) Alfred Gratien
 
Toppen