Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Top 10 producenter i din källare

Silex

Medlem
ähh, alla flashar sina skumpasamlingar. Jag kontrar med en lista där det endast finns en skumpa med, bara för att jämna ut lite.

1) Domaine Jean-Claude Marsanne
2) Arianna Occhipinti
3) Capezzana
4) Weingut Keller
5) Willi Schaefer
6) Patrick Piuze
7) Penfolds
8) Pierre Gonon
9) Renato Ratti
10) Alfred Gratien

Det är intressant att reflektera över hur andras topp 10 listor faller en i smaken, i alla fall om man räknar bort sådant som för mig är orimligt prismässigt. Måste säga att @thunberg - listan är en lista jag gärna skulle haft själv. Jag listade bara topp 5, men faktum är att Piuze, Ratti och Keller låg på plats 5-10. Occhipinti och Marsanne lyckas jag tyvärr aldrig spara trots att de ligger nästan högst på inköp - de är för goda även som unga.
 

MartinE

Medlem
Kul tråd!

Så här ser det ut för mig:

1. Louis Roederer
2. David Léclapart
3. Vilmart
4. Pol Roger
5. Agrapart
6. Moët & Chandon (inkl DP)
7. Cédric Bouchard
8. Deutz
9. Diebolt-Vallois
10. Paul Bara
10. Philipponnat
10. Vouette & Sorbée

(bubblare: Taittinger, Jacques Selosse, Jacquesson, Krug och Laherte Frères)

Den här tråden var ganska kul och jag tycker den förtjänar en renässans! Så här ser min topplista ut idag, ett år senare:

(placering för ett år sedan inom parentes)

1. Louis Roederer (1)
2. David Léclapart (2)
3. Moët & Chandon (inkl DP) (6)
4. Pol Roger (4)
5. Agrapart (5)
5. Cédric Bouchard (7)
5. Jacques Selosse (14)
8. Vilmart (3)
9. Deutz (8)
10. Jacquesson (14)

(bubblare: Diebolt-Vallois, Paul Bara, Philipponnat, Krug, Vouette & Sorbée och Egly-Ouriet)

Inga jättestora förändringar med andra ord, trots att det både handlats och druckits en hel del det senaste året. Man är fast förankrad i sina hjulspår! :)
 

Adamanko

Medlem
Hakar på. Här är det stora förändringar dock.

1. Santa Duc 5
2. Crystallum NY
3. Chateau Musar 3
4. Sadie Family NY
5. Bodegas Alejandro Fernandez NY
6. G.D. Vajra 4
7. Faustino 6
8. Bodegas Muga NY
9. Perse NY
10. K Vintners 9

Men hade det här varit efter aprilsläppen så hade både Tahbilk och Vinedos Bernabeleva kravlat sig upp på listan.

Förra året såg det ut så här:
Kir-Yianni
Org de Rac
Chateau Musar
GD Vajra
Santa Duc
Faustino
Palmer
Vinedos Bernabeleva
K Vintners
Chateau Bouscassé
 

MartinE

Medlem
Men hade det här varit efter aprilsläppen så hade både Tahbilk och Vinedos Bernabeleva kravlat sig upp på listan.
Tidsresor är en underskattad företeelse. Om du har tid över får du gärna åka fram till 2030 också och se hur mycket en flaska Salon kostar och om folk fortfarande har kvar toapapper från 2020! :D
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Inte ngn jätteskillnad. En Champagne har klamrat sig in och placerat sig 2:a:eek:
1 Domaine Santa Duc
2 Charles Heidsieck
3 Bodegas Alto Moncayo
4 E. Guigal
5 Domaine de Marcoux
6 Markus Molitor
7 Willi Schaefer
8 Wittmann
9 Penfolds
10 Raul Pérez
10 Domaine Bernard Baudry
 

sunqan

Vinös
Tidsresor är en underskattad företeelse. Om du har tid över får du gärna åka fram till 2030 också och se hur mycket en flaska Salon kostar och om folk fortfarande har kvar toapapper från 2020! :D
ah, det här coronaracet lär väl sluta med att folk samlas på gustav adolfs torg och sprutar Salon 2008 på varandra och kastar lambirullar i strömmen och sjunger och är glada!
 

jrick

Medlem
Envinate
Ganevat
Julien Labet
Giuseppe Rinaldi
Jean Foillard
Le Grappin
Elio Sandri
Dard et Ribo
G.D. Vajra
Produttori del Barbaresco

Men ärligt talat är det extremt spritt, det är bara topp tre jag har mycket av egentligen. Hela topp 10 utgör 24,6% av källaren varav mer än hälften är topp tre-gänget.

Små förändringar, ingen skillnad i topp tre förutom att Labet gått om Ganevat vilket har med tillgänglighet och pris att göra snarare än preferenser. Utanför listan hamnade Vajra och Dard & Ribo och ersattes av Caparsa och Burlotto. Topp tios andel av totalen och topp tres andel av topp tio ungefär samma. Antalet flaskor i källaren totalt tror jag ökat med i runda slängar en tredjedel.

Envinate
Julien Labet
J-F Ganevat
Le Grappin
Elio Sandri
Jean Foillard
Giuseppe Rinaldi
Produttori del Barbaresco
Caparsa
G.B. Burlotto
 

matage

Medlem
Heidsieck och Lopez de Heredia som bubblare senaste året i producentspåret och Rioja som region.
Tre årgångar Vina Tondonia plus en låda kvartsmagnum NV Heidsieck ligger väl bakom det hela eftersom jag i övrigt är ganska spretig i producentspåret.
Vilmart är dock fortsatt ohotad på tronen även om jag druckit mer än jag köpt av dem på sistone.

Jag har ingen aning om varför mina tabeller hamnar så långt ned under texten. Nån BBCode-guru som vet?
(edit - tabellplaceringen fixad)

Mars 2019Mars 2020
1 - Vilmart & Cie 7,4%
2 - Pierre Péters 3,5%
3 - Château Gruaud Larose 3,1%
4 - Weingut Keller 3,0%
5 - Château Talbot 2,8%
6 - Domaine du Pégau 2,8%
7 - Taittinger 2,6%
8 - Perrier-Jouët 2,6%
9 - Ridge 2,4%
10 - Krug 2,2%
11 - Château Belair 1,8%
1 - Vilmart & Cie 5,0%
2 - Charles Heidsieck 4,5%
3 - R. López de Heredia 4,1%
4 - Pierre Péters 3,3%
5 - Weingut Keller 3,3%
6 - Domaine du Pégau 2,8%
7 - Château Gruaud Larose 2,7%
8 - Château Talbot 2,4%
9 - Taittinger 2,2%
10 - Perrier-Jouët 2,2%
11 - Krug 1,9%
1 - Champagne 38,7%
2 - Bordeaux 17,9%
3 - Rhône 9,8%
4 - Piedmont 3,7%
5 - Loire Valley 3,7%
6 - Burgundy 3,0%
1 - Champagne 34,6%
2 - Bordeaux 13,9%
3 - Rhône 9,6%
4 - La Rioja 4,2%
5 - Burgundy 3,8%
6 - Piedmont 3,8%
 
Last edited:

kimnyblom

Medlem
....

1. Damien Hugot 5.5%
2. Pol Roger 5.1%
3. Storm Wines 3.5%
4. Legras & Haas 3.1%
T5. Elemental Bob och Paul Bara 2.7%
T7. Larmandier Bernier, M. Chapoutier och (oväntat) Chateau de Sales. 2.3%
T10. Jacques Selosse, Pierre Peters, Gaston Chiquet och Mullineux. 2.0%

Ett år senare

1. Damien Hugot (1)
2. Domaine du Coulet Matthieu Barret (Ny)
3. Pol Roger (2)
4. Storm Wines (3)
5. Kanonkop (Ny)
6. Mullineux (T10)
7. Dom Perignon (Ny)
8. Legras & Haas (4)
9.. Pierre Peters (T10)
10. R. López de Heredia (Ny)
 
Toppen