Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Topp 7 vinregioner i din källare?

Martin Berggren

Bad santa
Jag kikade runt lite i min källare i Cellartracker och slogs av hur den domineras av sju vinregioner. Skulle vara kul att höra lite om hur era källare ser ut och i vilken riktning de är på väg. Enkelt om man använder CT med denna länk (Summarize by... Region -> Group by: Region -> Sort column: Quantity (desc)) http://www.cellartracker.com/list.asp?table=Pivot&S1=qd&Pivot1=Region

1. Burgundy 40,3%
2. Champagne 9,7%
3. Bordeaux 8,6%
4. Piedmont 8,6%
5. Jura 8,3%
6. Rhône 7,0%
7. Loire Valley 6,4%
Totalt 88,9%

Både Bordeaux och Champagne har minskat kraftigt senaste åren och gett plats åt mer Bourgogne, Jura och Loireviner.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Inte ofta du äter en blodig köttbit. ;) Men visst, Champagne funkar till mycket...

Själv har jag inte en enda Champagne in house. :oops:
Nja min samling är drygt 30 flaskor och äter för mycket blodigt kött så rödvinet försvinner i samma takt
 

Mats

Gone todash....
1. Rhone 15.2%
2. Bordeaux 13.4%
3. Piemont 11.3%
4. Tuscany 7.8%
5. Southwest France 7.3%
6. California 5.1%
7. Rioja 3.7%

Jämfört med era källare här ovan lyser två regioner med sin frånvaro, men källaren är inte helt tom på dessa med 0,2% Champagne och hela 1.7% Bourgogne! Framöver kommer Rhone så sakteliga sjunka och Bordeaux och Piemont och vissa andra italienska regioner öka och Rioja slås ut av Priorat.
 

magnum

Epernay, Frankrike
  1. Champagne 56%
  2. Bordeaux 36%
  3. Rhone 3%
  4. Burgundy 2%
  5. Auckland NZ 1%
  6. Tuscany 1%
  7. MIX 1%
Totalt 100%
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ur mitt Excelark kommer jag fram till:

1. Bourgogne, 19,1%
2. Champagne, 18,2%
3. Bordeaux, 14,1%
4. Rhône, 9,8%
5. Rheingau, 7,1%
6. Mosel, 4,4%
7. Alsace, 3,5%
Summa 76,1% för topp 7

Några regioner från Australien, Spanien, Portugal och Italien bubblar strax utanför topplistan och stångar sig i alla fall upp över 1%-gränsen.

Visar åter att det behövs ett Bourgogne-vinferno eller två i nära framtid.
 

Larseman

Medlem
Mina nuffror:
Piedmont 11,4%
Rhône 10,5%
Bordeaux 7,6%
Burgundy 7,1%
Loire Valley 5,2%
Veneto 5,2%
Tuscany 4,8%
Champagne kommer långt ner med enbart 1,4% (3 flaskor) men frugan dricker upp så fort jag fyller på :p
Hur det har förändrats över tid vet jag inte riktigt, jag har bara kört CT i knappa två år.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Aha, du menar så. :)

Får att få klarhet så får @Skumpagne helt enkelt meddela förhållandet mellan hans vanliga flaskor och magnumflaskor. Annars kan vi ju aldrig reda ut hur många flaskor Bordeaux han har i sin källare. ;)
Äger ingen magnum förtillfället och 30 flaskor var ett ca. ;)
 
Toppen