Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Topp 7 vinregioner i din källare?

Från CT
Föredrar som synes lite mogen ålder på det jag dricker...

Välkommen till forumet och välkommen till nästa BYO-provning :)
 

vininfo.nu

Medlem
Tja, mellan tummen och pekfingret...
Rhône > Bordeaux, Loire (både rött och vitt) > Provence (Bandol) = Languedoc = Tyskland = Alsace > Bourgogne = Champagne > Övrigt...

Frankofil är liksom inte bara förnamnet... Nej, skämt och sido så gillar jag viner från hela världen, men har en franskspråkig fru, har haft tillgång till slott i Provence, och så gillar jag inte att flyga. Detta har gjort att jag (och min fru) mestadels har, köper och dricker "fransyskor"...

uvacure.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tja, mellan tummen och pekfingret...
Rhône > Bordeaux, Loire (både rött och vitt) > Provence (Bandol) = Languedoc = Tyskland = Alsace > Bourgogne = Champagne > Övrigt...

Frankofil är liksom inte bara förnamnet... Nej, skämt och sido så gillar jag viner från hela världen, men har en franskspråkig fru, har haft tillgång till slott i Provence, och så gillar jag inte att flyga. Detta har gjort att jag (och min fru) mestadels har, köper och dricker "fransyskor"...

Visa bifogad bild 675
Tycker ändå det är lite variation trots allt - inom Frankrike. :) Kommer nog att omvända dig förr eller senare (smaken har en tendens att förändras med tiden). Fransyskor är läckra, men det finns ju så mycket annat fint att titta på också...typ kulstöterskor. o_O
 
Last edited:

Doombox

Medlem
Hej hopp här kommer mitt första inlägg här på finewines
Jag har hållit mig i bakgrunden ett tag nu och sugit åt mig av andras kunskap, funderat över vad som menas med "prisvärt" när det kommer till vin, och till min fasa insett hur Krugen känns mer och mer prisvärt (inte vågat mig på denna ännu).. Klickat hem en flock viner från Bierzo då jag läst väldigt trevliga saker om dessa viner här i eran lilla gemenskap, skakat på huvudet åt folk som pratar om köpstopp tills det ordet plötsligt dök upp på min bättre hälfts läppar häromdagen och lever nu under ständig skräck för att detta ska komma på tal igen..

Men för tillfället ser min CT ut såhär
Bordeaux 31.7%
Rhône 24.4%
Castilla y León 14.6%
Piedmont 7.3%
Veneto 7.3%
Mendoza 4.9%
Champagne 2.4%
 

vininfo.nu

Medlem
Tycker ändå det är lite variation trots allt - inom Frankrike. :) Kommer nog att omvända dig förr eller senare (smaken har en tendens att förändras med tiden). Fransyskor är läckra, men det finns ju så mycket annat fint att titta på också...typ kulstöterskor. o_O

Låter som du har en passion för gamla högkvalitativa östtyska viner och dessa lär väl inte vara lätta att hitta nuförtiden? :confused:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej hopp här kommer mitt första inlägg här på finewines
Jag har hållit mig i bakgrunden ett tag nu och sugit åt mig av andras kunskap, funderat över vad som menas med "prisvärt" när det kommer till vin, och till min fasa insett hur Krugen känns mer och mer prisvärt (inte vågat mig på denna ännu).. Klickat hem en flock viner från Bierzo då jag läst väldigt trevliga saker om dessa viner här i eran lilla gemenskap, skakat på huvudet åt folk som pratar om köpstopp tills det ordet plötsligt dök upp på min bättre hälfts läppar häromdagen och lever nu under ständig skräck för att detta ska komma på tal igen..

Men för tillfället ser min CT ut såhär
Bordeaux 31.7%
Rhône 24.4%
Castilla y León 14.6%
Piedmont 7.3%
Veneto 7.3%
Mendoza 4.9%
Champagne 2.4%
Välkommen till forumet! Fin liten lista dessutom. :)
 
Toppen