Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Topp 7 vinregioner i din källare?

Mattias Schyberg

Administratör
Veneto 15,5%
Burgundy 14,1%
Piedmont 10,6%
Southwest France 10,6%
Bordeaux 9,4%
Tuscany 5,9%
South Eastern 5,9%
Denna lista var lite kul. South Eastern - är det Australien du menar då? Annars har du Veneto i topp, det är vågat med tanke på att alla verkar hata Amarone nuförtiden, i alla fall bland vinnördarna. Nu finns det ju annat från regionen också, men ändå. :)
 

sunqan

Vinös
sunqan: 56892 skrev:
Bordeaux 17, 9%
Rhone 13, 8
Piemonte 11, 8
Bourgonge 9,9
Californien 5, 9
Nahe 5, 3
Södra australien 4, 9
Kör man på färg blir det:
Red 68,2%
Rhône 13,5%
Bordeaux 13,2%
Piedmont 11,6%
California 5,1%
South Australia 4,9%
Tuscany 4,7%
Burgundy 3,8%

White 31,4%
Burgundy 6,3%
Nahe 5,2%
Bordeaux 5,1%
Champagne 3,2%
Mendoza 2,8%
Alsace 2,6%
Veneto 1,7%

Rosé 0,4%
Provence 0,3%
Champagne 0,1%
 
Hej hopp här kommer mitt första inlägg här på finewines
Jag har hållit mig i bakgrunden ett tag nu och sugit åt mig av andras kunskap, funderat över vad som menas med "prisvärt" när det kommer till vin, och till min fasa insett hur Krugen känns mer och mer prisvärt (inte vågat mig på denna ännu).. Klickat hem en flock viner från Bierzo då jag läst väldigt trevliga saker om dessa viner här i eran lilla gemenskap, skakat på huvudet åt folk som pratar om köpstopp tills det ordet plötsligt dök upp på min bättre hälfts läppar häromdagen och lever nu under ständig skräck för att detta ska komma på tal igen..

Men för tillfället ser min CT ut såhär
Bordeaux 31.7%
Rhône 24.4%
Castilla y León 14.6%
Piedmont 7.3%
Veneto 7.3%
Mendoza 4.9%
Champagne 2.4%

Ja, välkommen. Det är kul att se alla listorna. Forumets fokus på champagne är inte så dominerande som alla tror. Många nya områden som tar plats i listorna. Tack @Martin Berggren för att du startade tråden. Riktigt kul läsning.
 
halloj - här kommer ytterligare ett 'premiär inlägg'. så här ser min cirka fördelning ut;

bordeaux: 28,8%
rhone: 13%
californien: 10,6%
toskana: 9,7%
piemonte: 9,1%
katalonien: 5,5%
castilla y leon: 4,8%
rioja: 4,8%
veneto: 3,9%
australien: 2,7%
..och sedan massa mindre poster :O

Det jag tycker är kul är att se kontrasten vad man har i källaren ..och vad man faktiskt konsumerat historiskt. finns också att plocka fram på cellartracker.

California: 17,6%
toskana: 12,9%
bordeaux: 8,8%
castilla y leon: 8,8%

Summerar man alla poster på landsnivå så leder Spanien med 25,6% ..tätt följt av italien på 21,8 och frankrike på 20,6.

ja, champagne lyser med sin frånvaro och likaså bougogne - det sistnämnda är något jag hoppas ändra på :D
 

Mats

Gone todash....
halloj - här kommer ytterligare ett 'premiär inlägg'. så här ser min cirka fördelning ut;

bordeaux: 28,8%
rhone: 13%
californien: 10,6%
toskana: 9,7%
piemonte: 9,1%
katalonien: 5,5%
castilla y leon: 4,8%
rioja: 4,8%
veneto: 3,9%
australien: 2,7%
..och sedan massa mindre poster :O

Det jag tycker är kul är att se kontrasten vad man har i källaren ..och vad man faktiskt konsumerat historiskt. finns också att plocka fram på cellartracker.

California: 17,6%
toskana: 12,9%
bordeaux: 8,8%
castilla y leon: 8,8%

Summerar man alla poster på landsnivå så leder Spanien med 25,6% ..tätt följt av italien på 21,8 och frankrike på 20,6.

ja, champagne lyser med sin frånvaro och likaså bougogne - det sistnämnda är något jag hoppas ändra på :D

Välkommen! Intressant omvänd analys, jag var tvungen och gå in och kolla på mig själv och såg en helt annan bild än hur källaren ser ut. Hoppas källaren speglar min nuvarande smak bättre annars blir det till att ordna många fester framöver......
 

kayaker

Cyklist
Det jag tycker är kul är att se kontrasten vad man har i källaren ..och vad man faktiskt konsumerat historiskt. finns också att plocka fram på cellartracker.

California: 17,6%
toskana: 12,9%
bordeaux: 8,8%
castilla y leon: 8,8%
Intressant! Om jag tittar på konsumtionen så ser det annorlunda ut, även om i princip samma regioner återkommer i topp 7:

 

TEGE

Medlem
Denna lista var lite kul. South Eastern - är det Australien du menar då? Annars har du Veneto i topp, det är vågat med tanke på att alla verkar hata Amarone nuförtiden, i alla fall bland vinnördarna. Nu finns det ju annat från regionen också, men ändå. :)
Ja, Australien. Har ingen Amarone i källaren, däremot lite annat rött, och även lite Soave.
 

gece

Man vänjer sig.
1-2: Champagne, South Island NZ 20.0%
3: Bordeaux 17.1%
4: Povardarie 10.0%
5: Douro 7.1%
6: La Rioja 5.7%
7-8: Bourgogne och Alentejano 2.9%

∑ 85.7%. Innehav och omsättning är definitivt inte desamma...
... fast inte helt olikt heller. Konsumerat (under det knappa år jag varit på CT):

1: South Island 19.1%
2: Champagne 17.0%
3: Bordeaux 14.9%
4-6: Burgundy, Catalunya, La Rioja 6.4%
7-8: Jura, Rhône 4.3%

∑ 78.8%. För er som, liksom jag, tyckte det verkade jobba att lista ut hur man får den här listan, länken är https://www.cellartracker.com/list.asp?table=PivotConsumed&Pivot1=Region
Har för avsikt att ändra lite på sammansättningen, varför dricker jag inte mer Barolo?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Min ytterst ödmjuka lista är högst präglad av vin som köpts i närtid och som skall förtäras inom en nära framtid. Har ju ingen regelrätt vinförvaring ännu, vilket gör att det för tillfället är lite mer Frankrike än normalt. Har dessutom fått tomt på en del favoriter. Ni får listan i antal flaskor och per land snarare än region.

  1. Frankrike 13 st (mycket Bandol och Loire, därefter blandat)
  2. Tyskland 5 st (mestadels Mosel, men även en röding från Nahe)
  3. USA 4 st (50/50 WS och CA)
  4. Spanien 4 st (Rioja och Priorato)
  5. Nya Zeeland 4 st (både röda och vita från blandade regioner)
  6. Sydafrika 4 st (mest röda och coastal region)
  7. Australien 3 st (SA enbart)
Lite besviken på att Sydamerika och Italien inte klarar kvalgränsen överhuvudtaget, men listan speglar mer dagsläget än preferens...
 

Patjanga

Medlem
Min källare säger en hel del hur jag snöat in de senaste året... Har totalt ca 32 flaskor
1. Bourgogne 84%
Vit 19% (1:er Cru 80% & Village 20%)
Röd 81% (Grand Cru 55% & 1:er Cru 45%)

2. Champagne 10%
MV 100% (Grand Cru 100%)

3. Mosel 3%
Riesling 100% (Spätlese 100%)

4. Rioja 3%
Röd 100% (Gran Reserva 100%)
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Min förbrukningstopp blir då (390 flaskor sedan 2011-08, ser direkt att det tog ett tag innan jag övergav mitt excelark :) de 0,3% rosé är 1 flaska, vi drack i alla fall 4 stycken (varav en champagne) 2012 t.ex.
Burgundy 20,0%
Piedmont 10,8%

Bordeaux 8,5%
Nahe 7,4%
California 7,2%
Veneto 6,9%
Rhône 6,4%

eller
Red 50,3%
White 49,5%
Rosé 0,3%

Sen kan man vränga det såhär också (En del av oregelbundenheten beror på slarv i bokföringen :))
2014 12,1%
  • Q1 12,1%
2013 36,9%

2012 41,5%
2011 9,5%
 

Elvis

Medlem
98% Champagne
2% Övrigt

Men så snart jag flyttat till Los Angeles kan jag lova att andelen amerikanska stilla viner kommer att öka kraftigt. :)
 

chambertin

Medlem
Stämmer bra. :) Och lite vit Bourgogne. Ett par supertoscanare. Någon port. Kanske någon österrikare också. Ligger ett par blandlådor i mitt förråd i Sverige som jag inte har riktig koll på.
Så lite snabb överslagsräkning ger att du har en sisådär 1500-2000 flaskor champagne i din (dina) källare då ?
 

Elvis

Medlem
Så lite snabb överslagsräkning ger att du har en sisådär 1500-2000 flaskor champagne i din (dina) källare då ?

Nej men kanske 700. Och kanske 15 stilla viner. När jag sa ett par blandlådor menade jag sådana där små sexlådor.
 
Toppen