Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tråden om Riesling

Sebran

Medlem
Jag uppfattar Kabinett som lite för tunna i de flesta fall. De helsöta vinerna fråm mosel är bäst i regel. Sydtyskland är bäst för torr riisling oftast. Christmann smaragd (från bra årgångar) är det första vinet jag brukar nämna om någon är ute efter torr riesling. Vet ingen kabinett oavsett prisklass som kan jämföras.
Vad är Christmann Smaragd?

Magikern

Medlem
Vad är Christmann Smaragd?

Av någon anledning kan jag inte hitta det specifika viner nu men det det är ett mycket prisvärt vin som kostade ca. 400 pix för några år sedan. Producenten har ju ett bra rykte så jag tror att du kan välja valfri torr riesling för över 400 rix om det handlar om en toppårgång för regionen. Det är kanske någon på forumet som inte håller med dock och det är bara att prova sig fram.

chambertin

Medlem
Av någon anledning kan jag inte hitta det specifika viner nu men det det är ett mycket prisvärt vin som kostade ca. 400 pix för några år sedan. Producenten har ju ett bra rykte så jag tror att du kan välja valfri torr riesling för över 400 rix om det handlar om en toppårgång för regionen. Det är kanske någon på forumet som inte håller med dock och det är bara att prova sig fram.
Men Christmann är ju från Pfalz och använder väl knappast en Österrikisk beteckning på sin Riesling ????

Magikern

Medlem
Termen Smaragd är ett varumärkesskyddat namn som ägs av den österrikiska föreningen Vinea Wachau Nobilis Districtus. Endast medlemmar som odlar druvor i regionen Wachau i Österrike får använda namnet. Det är skyddat sedan 80-talet.

Det är lite störigt att jag inte kan hitta vilket vin jag provade just nu men hur som helst så tror jag på producenten och jag hade gärna provat deras bästa viner (med lite ålder)

Bastardo

Medlem
Termen Smaragd är ett varumärkesskyddat namn som ägs av den österrikiska föreningen Vinea Wachau Nobilis Districtus. Endast medlemmar som odlar druvor i regionen Wachau i Österrike får använda namnet. Det är skyddat sedan 80-talet.
Precis. Så här står det i The Oxford Companion To Wine:
”Smaragd, kategori av vita viner tillverkade av de mest mogna druvorna i Wachau i Österrike. Alkoholhalten i de icke-sötade Grüner Veltliners och Rieslings som uppfyller kraven måste vara över 12,5 % och är vanligtvis 13–14,5 %.” Källa: jancisrobinson.com/ocw/
Översatt med DeepL/

Magikern

Medlem
Precis. Så här står det i The Oxford Companion To Wine:
”Smaragd, kategori av vita viner tillverkade av de mest mogna druvorna i Wachau i Österrike. Alkoholhalten i de icke-sötade Grüner Veltliners och Rieslings som uppfyller kraven måste vara över 12,5 % och är vanligtvis 13–14,5 %.” Källa: jancisrobinson.com/ocw/
Översatt med DeepL/

Det skedde en minnesförfalskning hos mig av den enkla anledningen att jag provade vinet mot ett Smaragdvin från Österrike. Jag hade en rielsingperiod när det begav sig och jag plöjde nog igenom allt från Österrike som kostade över 300 spänn på Bolis. Värt att göra om budgeten tillåter. :)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Christmann smaragd (från bra årgångar) är det första vinet jag brukar nämna om någon är ute efter torr riesling. Vet ingen kabinett oavsett prisklass som kan jämföras.
Det skedde en minnesförfalskning hos mig av den enkla anledningen att jag provade vinet mot ett Smaragdvin från Österrike. Jag hade en rielsingperiod när det begav sig och jag plöjde nog igenom allt från Österrike som kostade över 300 spänn på Bolis. Värt att göra om budgeten tillåter. :)
Eftersom du nu kommit fram till att du förväxlat något vin från Christmann, fortfarande oklart vilket (en GG?), med en icke namngiven Smaragd - vilket av dessa viner var det då som du tyckte var bättre, om du kallar det för "Christmann Smaragd"? Och är det Christmann-vinet eller Smaragden du provat flera gånger, eftersom du skriver "från bra årgångar"?

Magikern

Medlem
Eftersom du nu kommit fram till att du förväxlat något vin från Christmann, fortfarande oklart vilket (en GG?), med en icke namngiven Smaragd - vilket av dessa viner var det då som du tyckte var bättre, om du kallar det för "Christmann Smaragd"? Och är det Christmann-vinet eller Smaragden du provat flera gånger, eftersom du skriver "från bra årgångar"?

Jag tyckte att Christmann vinet var bättre och jag är rätt säker på att det var Konigsbacher Idig Riesling Grosses Gewachs. Det andra vinet minns jag inte så noga mer än att det var ett Smaragdvin från Österrike . Jag provade även andra smaragsviner vid ett senare tillfälle som jag tyckte bräckte Christmannvinet dock. F.X. Pichler Durnsteiner Kellerberg Riesling Smaragd var ett av dessa (provade flera årgångar vid olika tillfälle).

chambertin

Medlem
Vore jätteintressant att se vad du kom fram till vg Österrike >300kr då det ju bör innehålla en hel del kvalitetsvin.

Toppen