Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Utredning om e-handel och hemleverans av alkoholdrycker

Liselott

Medlem
Ojdå......
Iallafall, tack mina herrar för dessa åsikter. Det är ju iallafall med skräckblandad förtjusning man följer utvecklingen av detta. Det är ju, som jag förmodar att ni också tycker, mycket svårt att förutse utvecklingen i den här frågan. Ha en trevlig fredagskväll med god mat och ett gott glas vin!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ur en global synvinkel är ju det hela fullkomligt befängt. Men, de allra flesta länder har både underliga och "dyra" regler kring alkohol. Vissa protektionistiska, andra prohibitoriska, alla skatteindrivande. Det hänvisas till allt från folkhälsa till att rädda lokala verksamheter/jobb (både inom produktion och distribution) samtidigt som dessa uttalade "kulturella" skillnader sällan följer logik och/eller vetenskaplighet då politiker, betalda tyckare och andra förståsigpåare ger sig på att med bryska ögonbryn orera enligt principen: "...som vi alla vet..."

*huh*
 

Peder

Medlem
Blir spännande att se om det är enbart kört för mig eller vad som händer under 2014 & 2015. Intelligent logistik skrev för några dagar sedan en analys:

Snart kört för hemkört via nätet:

De rödgröna partierna är ännu mer negativa än regeringen till att luckra upp den svenska restriktiva alkoholpolitiken.

Det ser alltså ut som att det är kört för hemkörd alkohol via nätet oavsett utgången av riksdagsvalet.

Själv delar jag inte riktigt deras analys av det hela, men tror att man kommer försöka försvåra framöver och som i sin tur kan slå mot vinkonsumenter på ett eller annat sätt. Men att få bort näthandeln helt och hålet kommer nog leda till att EU-domstolen tittar närmare på DDR.

Källa: http://intelligentlogistik.se/archives/4452
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Blir spännande att se om det är enbart kört för mig eller vad som händer under 2014 & 2015. Intelligent logistik skrev för några dagar sedan en analys:

Snart kört för hemkört via nätet:



Själv delar jag inte riktigt deras analys av det hela, men tror att man kommer försöka försvåra framöver och som i sin tur kan slå mot vinkonsumenter på ett eller annat sätt. Men att få bort näthandeln helt och hålet kommer nog leda till att EU-domstolen tittar närmare på DDR.

Källa: http://intelligentlogistik.se/archives/4452
Det kan finnas en paradox här. Man ska nog inte förvänta sig att några av de rödgröna är så där väldigt intresserade av att liberalisera alkoholpolitiken. Ser man på individnivå så finns det fler som vill så i M och C (och kanske SD vad gäller gårdsförsäljning). Fast inte har det gjort Alliansens alkoholpolitik mer konsumentvänlig, eftersom KD verka ha fått härja mer eller mindre fritt på Socialdepartementet och Anders Borg blivit skattehöjare.
Det är faktiskt inte lika säkert att en rödgrön regering går lika mycket i IOGT-NTOs ledband som KD och FP, om det innebär att ta risker för bakslag i EU. De kan mycket väl välja en "sitt still i båten"-princip.
Utredningsförslaget innebär ju mer förbud och regleringar, att bibehålla den nuvarande nätvinhandeln är ingen liberalisering eller avreglering utan enbart status quo.
 

Peder

Medlem
Det kan finnas en paradox här. Man ska nog inte förvänta sig att några av de rödgröna är så där väldigt intresserade av att liberalisera alkoholpolitiken. Ser man på individnivå så finns det fler som vill så i M och C (och kanske SD vad gäller gårdsförsäljning). Fast inte har det gjort Alliansens alkoholpolitik mer konsumentvänlig, eftersom KD verka ha fått härja mer eller mindre fritt på Socialdepartementet och Anders Borg blivit skattehöjare.
Det är faktiskt inte lika säkert att en rödgrön regering går lika mycket i IOGT-NTOs ledband som KD och FP, om det innebär att ta risker för bakslag i EU. De kan mycket väl välja en "sitt still i båten"-princip.
Utredningsförslaget innebär ju mer förbud och regleringar, att bibehålla den nuvarande nätvinhandeln är ingen liberalisering eller avreglering utan enbart status quo.

Det blir svårt att rösta för min del i år. Åklagaren som har förstört mitt liv finns på valsedlarna för S. KD och Folkpartiet som du säger har fått härja fritt är ju annat än liberala och Sverigedemokraterna hade varit uteslutet oavsett, men vill ju faktiskt stänga ner gränserna totalt eftersom man är EU-motståndare. Blir nog att ta ett glas vin istället och sova tidigt på valnatten. :)
 

Vino fino

Medlem
Jag hoppas verkligen att de försöker med sina döfödda initiav till regleringar. Ju fler som drabbas desto bättre. Då blir det många som gemensamt vill bekosta en rättsprocess som i slutändan kommer att visa att folkhälsoargumentet inte håller.

Tyvärr kan det bli tråkigt i det kortare perspektivet men på sikt, kanske om tre till fem år, blir det ytterligare en dom i EU-domstolen mot Monopolet och de får återigen backa. Möjligen, förhoppningsvis, blir det också hårdare tag mot Svedala eftersom det är den andra gången som fördragsrättigheter inskränks trots prejudikat.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det blir svårt att rösta för min del i år. Åklagaren som har förstört mitt liv finns på valsedlarna för S. KD och Folkpartiet som du säger har fått härja fritt är ju annat än liberala och Sverigedemokraterna hade varit uteslutet oavsett, men vill ju faktiskt stänga ner gränserna totalt eftersom man är EU-motståndare. Blir nog att ta ett glas vin istället och sova tidigt på valnatten. :)
Om du kör med uteslutningsprincipen kanske ändå Kalle Anka-partiet blir kvar? :D
 

kayaker

Cyklist
Jag är ganska säker på att Alkos monopol försvinner inom 5-10 år. Finnarna köper väldigt mycket av sin alkohol i Estland och enda sättet att få finnarna att handla mer hemma är nog att tillåta försäljning i livsmedelsbutiker.
 

Peder

Medlem
Ja måhända ha fel, men jag tror att även Sveriges monopol försvinner eller kommer vara väldigt förändrat inom 5-10 år. Ett par vändor i EU-domstolen från flera aktörer tillsammans med att Systembolaget missgynnar små producenter kommer få EU att förr eller senare titta närmare på vårt monopol. Man kommer ifrågasätta starkt även folkhälsoaspekten som inte längre finns med Systembolaget eftersom tillgängligheten är så stor och man säljer så mycket tvivelaktiga varor som man inte ens sätter så stort fokus på i övriga Europa i en butik som säljer alkohol. Detta tillsammans med alla kändisviner som Systembolaget säljer och där man får folk att dricka mer genom att locka med kända artister, tv-kockar och Hollywood-fruar.

Finnarna har börjat handla mer och mer i Estland som Kayaker säger (1/3 av all alkohol i Finland kommer från Estland, källa: HBL.fi) . Jag träffade en gammal kund i dag för övrigt som är så upprörd över vad exempelvis jag har råkat ut för så han har skaffat en skåpbil och gör sina inköp i Tyskland, Österrike och Frankrike och tycker det är ett fantastiskt sätt att få en underbar semester samtidigt. Fler och fler kommer också upptäcka att man kan handla från fantastiska utländska vinfirmor i Frankrike, Holland, Tyskland och Holland samt direkt från vingårdar och få sitt vin hemlevererat utan att ens betala alkoholskatt för det.

Så det är som jag sagt tidigare upp till oss medborgare hur länge vi vill leva under ett förtryck.
 

Liselott

Medlem
Förresten, vad gäller Rosengren-domen. Många som vill förbjuda/inskränka privatimporten av vin lutar sig på att Rosengren köpte vin från Spanien, ordnade transporten själv osv. Därför kan man tolka domen som att transporten måste ordnas av köparen (=vilket i praktiken gör hela saken nästan omöjlig). Men i domen står ju att han och hans medbeställare dels a/köpt vin från en spansk vingård och ordnade transporten själv och b/ beställt på "postorder" från en dansk återförsäljare. Domen måste ju ligga till grund för att båda. Varför nämns aldrig detta i sammanhanget?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Förresten, vad gäller Rosengren-domen. Många som vill förbjuda/inskränka privatimporten av vin lutar sig på att Rosengren köpte vin från Spanien, ordnade transporten själv osv. Därför kan man tolka domen som att transporten måste ordnas av köparen (=vilket i praktiken gör hela saken nästan omöjlig). Men i domen står ju att han och hans medbeställare dels a/köpt vin från en spansk vingård och ordnade transporten själv och b/ beställt på "postorder" från en dansk återförsäljare. Domen måste ju ligga till grund för att båda. Varför nämns aldrig detta i sammanhanget?
Därför att debatten huvusakligen sköts av IOGT-NTO och Systembolaget?
Dessutom finns det en annan, något bortglömd dom att betänka, som avkunnades strax efter Rosengrendomen. Det var Kommissionen som hade stämt Sverige för att distansförsäljning/privatimport var förbjudet. Det är från den domen som frasen "annan oberoende mellanhand" i den nuvarande lagstiftningen kommer.
Enligt min bedömning vill Systembolaget att Sverige ska bryta mot redan avkunnade domar i EU-domstolen, och kasta in Sverige i en återupptagen konflikt med Kommissionen. Till skillnad från nykterhetsrörelsen behöver ju regeringen väga in vilka risker man är beredd att ta i EU-samarbetet. Ja, i alla fall om man vill ha något inflytande i Bryssel och vet vilka frågor man prioriterar.
 

Liselott

Medlem
Systembolaget spelar ett högt spel. Kan ju bli att det faller helt istället, på sikt. Om man läser bilagan från f d EU-domaren så framgår det ju tydligt att det man vill är att göra det praktiskt omöjligt för människor i Sverige att kunna göra det som EU-domar(na) har tillåtit, dvs importera vin själv. Dvs förbjuda det indirekt genom att göra det så krångligt att det inte går.
 
Toppen