Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad blir trendigt 2017!

Mattias Schyberg

Administratör
Är det inte delvis så att praxis, eller vad vi ska kalla det, för Spätlese har ändrats i riktning 90 Oe snarare än 76? Jag har en begränsad erfarenhet av att upplevd sötma mellan 76 och 90 är i ett stort spann. 90 upplevs som mycket sötare än 76, naturligtvis också beroende på andra saker, till exempel syrahalt.
Har också för mig att man får överstiga mustvikten och klassa ner vinets prädikat om man vill, medan den nedre gränsen är fast. Men, nu resonerar jag fritt från minnet och vad jag tror mig ha hört. :)
 

Pontus

Medlem
Och därmed alkoholsvagare också eller...? Borde vara så eftersom Spätlese i princip är ett mått på sockerhalten i druvmusten och där har ingen ändring skett de senaste 20 åren vad jag vet. Spätlese innebär en mustvikt på 76-90 Oe även om det sen är olika krav på minsta nivå i Mosel och Rheingau (om man ska tro på Wikipedia).
Något säger mig att jag snart får en tillrättavisning av de på forumet som har bättre koll än jag :rolleyes:
Jag har inte bättre koll, men skulle det inte kunna vara så att man numera skördar med något större druvmognad och därmed högre sockerinnehåll? Alltså inte nödvändigtvis alkoholsvagare trots eventuell ökad sockerhalt? "Sockerspannet" är ju relativt stort, nästan 20%.

Edit: Jag var för långsam :)
 

vininfo.nu

Medlem
Har också för mig att man får överstiga mustvikten och klassa ner vinets prädikat om man vill, medan den nedre gränsen är fast. Men, nu resonerar jag fritt från minnet och vad jag tror mig ha hört. :)

Lite vad jag också förstått och lyckats läsa mig till. Har för mig att man förr hade gränser, typ att Spätlese var mellan två oechlsegrader, men det är rätt så tydligt att man numera (om man inte alltid har gjort det) bara har en minimumgräns. Deutches Weininstitut (som exempel) listar mustvikterna under "Mindestmostgewichte in °Oechsle für Qualitätswein und Prädikatswein".
 

Poussard

Medlem
Ok köpa fin-Bojo för 275 kr när en Volnay 1er cru från bra producent kostar 875 kr, men inte ok betala mer än 80 % av priset på en fin puligny för ett juravin?
Vad menar du? Att Jura-viner i förhållande till Bourgogne är dyra om man jämför med Beaujolais i förhållande till Bourgogne? Och därför inte lika trendigt som Bojo?
 
Vad menar du? Att Jura-viner i förhållande till Bourgogne är dyra om man jämför med Beaujolais i förhållande till Bourgogne? Och därför inte lika trendigt som Bojo?
Nej nej, sorry, jag uttryckte mig oklart: försökte bara likställa de två relationerna vit Jura-puligny och Beaujolais-Volnay. Jag gillar själv både Jura och bojo, men om de bästa (och därmed ofta rätt så dyra) vinerna från (t ex) Volnay resp Puligny-Montrachet kostade lika litet som de billigare kusinerna, kanske jag skulle köpa litet mer av de förstnämnda än vad jag gör idag...

Men sen tog jag två helt olika prisexempel i de två exemplens så det kanske bara förvirrade min poäng.

Jag tror tyvärr att finvinerna från cote de nuits och cote de beaune kommer bli allt dyrare, och jag hoppas att det inte är lika direkt påverkande på priset på t ex jura och beaujolais som jag befarar...
 
Toppen