Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad blir trendigt 2018?

Wintermute

Medlem
Jajjemen. Prosecco ökar kvadratiskt med tiden. [Givet att allt som är prosecco har teckensträngen "Prosecco" i titeln].
Törs vi gissa på 5 000 kubikmeter för 2017 och lite över 6 000 för 2018?
Picture1.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag laddade ned försäljningsstatistik för 2009--2016... Här är några trender som går att skåda.
  • Andelen vin som säljs i tetra eller påse minskar dramatiskt
  • Både Magnum och Halvlitersbutelj minskar
  • Tetra Brik Mini har minskat sedan toppen 2012; kan man tänka sig att det är kvartsbuteljen som tagit andelar?
  • Volymen Vin som säljs ökar med typiskt 2 300 000 liter per år
    • Mousserande ökar med typ 900 000 liter per år
      • Champagne ökar med 80 000 liter per år
      • Cava ökar med 130 000 liter per år
      • Är det möjligen den massiva marknadsföringen av Prosecco som ger ökningen?
    • Rosé ökar med 1 100 000 liter per år
    • Rött står i det närmaste stilla
    • Dessertvin är svårt att uttala sig om eftersom etiketterna ändrades under perioden från "Dessert" till "Övrigt Vin"
Man kan fråga sig vad detta har med Finewines att göra men...

Visa bifogad bild 11855 Visa bifogad bild 11856 Visa bifogad bild 11857

Oavsett FineWines eller inte så är det här jätterolig och lättläst statistik. Tack för det! Bra jobbat :)

Hur lång tid ungefär tar det för dig att få fram all data till ett sånt här inlägg?
 

MHilv

Medlem
Prosecco är lättdrucket och billigt så det lär ju fortsätta att öka. Frun köper prosecco oavsett tillfälle typ, det är standard på tjejträffarna. Tror att fler kommer att köpa prosecco men inte på bekostnad av tex champagne.

Själv drack jag förr Champagne endast på nyår vid tolvslaget, alldeles för kallt dessutom då man alltid glömde bort att ta ut den ur kylskåpet. Sedan ut i minus 30 grader med en svinkall champagne, ingen hit. Standard var en pol roger runt 400 kr som slutade med att man allt för slirig lämnade halva flaskan ståendes. Och med ovanstående i åtanke så hade det kanske funkat bättre med en prosecco för de flesta
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator

Rolig kommentar på videoklippet på slutet.
"Vad föredrar du då?"
"Ja.. om det är ett sällskap med lite äldre människor så föredrar jag Champagne. Är det ett sällskap med yngre personer så bjuder jag på mousserande"

Hon vill, lik som mig, inte kasta pärlor åt svin.
Nu vart det iofs att hon drog alla över en kam, men jag förstår vad hon menar.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Själv drack jag förr Champagne endast på nyår vid tolvslaget, alldeles för kallt dessutom då man alltid glömde bort att ta ut den ur kylskåpet. Sedan ut i minus 30 grader med en svinkall champagne, ingen hit. Standard var en pol roger runt 400 kr som slutade med att man allt för slirig lämnade halva flaskan ståendes. Och med ovanstående i åtanke så hade det kanske funkat bättre med en prosecco för de flesta

Klassiker! Men tror du inte att folk har börjat tänka mer på det, och kanske att de vill ha en bättre Champagne tidigare på dagen och en enklare, exempelvis prosecco vid tolvslaget?

Känns inte som att något vin blir sådär jättebra utomhus i 30 minusgrader i plastglas och med krutrök från fyrverkerier i luften.
 

MHilv

Medlem
Klassiker! Men tror du inte att folk har börjat tänka mer på det, och kanske att de vill ha en bättre Champagne tidigare på dagen och en enklare, exempelvis prosecco vid tolvslaget?

Känns inte som att något vin blir sådär jättebra utomhus i 30 minusgrader i plastglas och med krutrök från fyrverkerier i luften.
Så är det nog! Många av de vi umgås med dricker dock 2 prosecco istället
 

ChristianB

DipWSET
"Det smakar ju ändå likadant" samt "detta är ju mycket mer prisvärt!"
Prosecco smakar ju i alla fall likadant! ;) Tur att vi inte jobbar med prisvärt-termen här på FW!

Om man har några smaklökar kvar till tolvslaget så är det ju kanske en rolig idé att ta något udda bubbel, en lite bättre Cava som ändå bara kostar hälften av champagnen, eller varför inte från Nya Världen!? :) Själv tänkte jag ta Raventos rosé-bubbel till tolv på nyårsafton!
 

ChristianB

DipWSET
Förstår att det är skämtsamt men måste ändå sticka in med att det faktiskt finns riktigt bra Proseccos. Och då tänker jag inte på nåt från SB’s standardsortiment gjort på Charmat-metoden, utan på flaskjäst Colfondo. Kan verkligen vara jättebra!
Definitivt! Det är dock så pass avvikande att jag lämnade det utanför diskussionen. :) Jag skulle också vilja prova på Prosecco med bynamn men det finns visst inte att få tag på i Sverige (har letat sparsamt dock...)!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dessertvin är svårt att uttala sig om eftersom etiketterna ändrades under perioden från "Dessert" till "Övrigt Vin"
Man kan nog vara rätt säker på att försäljningen av söta viner (både oförstärkta och förstärkta) har minskat även i Sverige under senare år, eftersom det länge har varit en internationell trend att dessa viner tyvärr är allt svårare att sälja. Långsiktigt har väl särskilt de förstärkta vinerna minskat mest eftersom Madeira en gång i tiden (senast på 1950-talet?) var det mest sålda vinet i Sverige.
Man kan bl.a. notera att Systembolagets (egna) utbud (på hyllorna) av bl.a. tyska viner på nivån Auslese och uppåt är betydligt sämre idag än för ca 10 år sedan, vilket förmodligen är en effekt av försäljningsvolym.
När du pratar om kategorin "övrigt vin" gissar jag att det är de förstärkta som hamnar där? För söta icke-förstärkta går väl som en underkategori till (oftast) "vitt vin"?
 
"Det smakar ju ändå likadant" samt "detta är ju mycket mer prisvärt!"
Hehe. Har haft lite champagneprovningar för mina kollegor i konsultbranschen och detta är en typisk kommentar jag fått när provningarna varit slut. Senaste gången hade jag dock förberett mig och tog fram en generisk prosecco precis innan de druckit upp champagnerna. Sen var det slut med de kommentarerna. #päronsplit
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vad blir trendigt 2018?
Sommeliermaffian kommer förstås med en dåres envishet fortsätta att blanda ihop kvalité med trendhets och gurgla defekta naturviner med Mencia som doftar bränt kretskort tills korna kommer hem.
För detta får man dock ha en viss förståelse, har man hittat något som man tror gör att skägget växer fortare får man ju hålla fast vid det.

Bland nördarna då?
Tror att 2018 är året då alla hittar tillbaka till Bordeaux. Ja, nu har man väl inte riktigt lämnat Bordeaux men en viss trötthet inföll sig efter årgång 2010 där man puttade ut trista årgångar till ständigt ökande priser.
I alla fall hamnade jag lite i en inköpssvacka från regionen men 2018 blir året då man utropar "Bordeaux, kom tillbaka, allt är förlåtet!

Varenda gång under året jag ploppat en flaska BDX så har jag sagt till mig själv att, fasen, BDX är ju jäkligt gott, varför dricker man inte det oftare? -Och fått mumlade medhåll av omkringvarande vinvänner... Och till och med av en och annan sommelier. (!)

-Sedan tror jag att det är dags att Champagne kanske äntligen får den uppmärksamhet den förtjänar på forumet 2018? :cool:
 
Last edited:
Toppen