Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad blir trendigt 2018?

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vi fortsätter på förra årets Vad blir trendigt 2017?. Själv hade jag inte många rätt i min spaning för 2017, kanske det går bättre kommande år.

Min spåkula säger följande:
- Mer Sydafrika inom medium wines segmentet (150-300).
- Sicilien dalar, istället blir det nya spännande producenter i Spanien som kommer starkt.
- Languedoc överraskar alla och tar marknadsandelar bland vita viner.
- Parker ger 100 poäng till något bombastiskt och överextraherat.
- Hashtaggen #ÄgdAvMarknaden kommer användas flitigt och ett flertal vinskribenter kommer krypa till korset ;)
 
Vi fortsätter på förra årets Vad blir trendigt 2017?. Själv hade jag inte många rätt i min spaning för 2017, kanske det går bättre kommande år.

Min spåkula säger följande:
- Mer Sydafrika inom medium wines segmentet (150-300).
Känns troligt, känns som vi sett det lite här också (Palmiet mfl)

- Hashtaggen #ÄgdAvMarknaden kommer användas flitigt och ett flertal vinskribenter kommer krypa till korset ;)
Tror inte det där är så långt borta, tänk White Guide-debaclet häromsistens, krävs egentligen bara ett litet papperspår eller dokumenterad kommentar. Sen kan man ju fråga vad konsekvensen blir, alla vet ju ändå hur det är.

Själv tycker jag nog att intresse ökar bland folk i allmänhet, kan ju hoppas att det fortsätter (skulle ju sätta lite press på monopolet att inte ha så jävla likriktat utbud inom vin, har ju ändå hänt bland öl ffa)
 

Silex

Medlem
Jag undrar när det kommer individ-anpassade vinrekommendationer? Det är väl känt att människor har väldigt olika förmåga att känna doft och smak. Även om det går att träna upp sin förmåga avsevärt så har vi olika förutsättningar. Min gissning är att de flesta som professionellt provar och ger betyg är personer som fått lite fler receptorer i mun och näsa i det genetiska lotteriet. Det är egentligen ganska orimligt att vi alla skall ha samma vinsmak med olika förutsättningar. Där en person känner en enorm komplexitet och fina nyanser tycker en annan det är anemiskt, tunt och menlöst. Skulle inte förvåna mig om detta kommer börja utnyttjas av företag framåt. Man inleder sin "vin-prenumeration" med ett genetiskt test (och lite relaterade frågor för att företaget skall gardera sig) och får sedan ett individ-anpassat utbud hemlevererat.
 

gece

Man vänjer sig.
Årets "fortsättning från förra året": Internetforum levererar de bästa provningsnoteringarna på SBs nyhetssläpp

Årets"vi som kan vår marxistiska historiebeskrivning tycker att det borde hända snart": 500 vältatuerade sommelierer medger sig föredra Bordeaux framför Bourgogne i ett internationellt upprop
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag undrar när det kommer individ-anpassade vinrekommendationer? Det är väl känt att människor har väldigt olika förmåga att känna doft och smak. Även om det går att träna upp sin förmåga avsevärt så har vi olika förutsättningar. Min gissning är att de flesta som professionellt provar och ger betyg är personer som fått lite fler receptorer i mun och näsa i det genetiska lotteriet. Det är egentligen ganska orimligt att vi alla skall ha samma vinsmak med olika förutsättningar. Där en person känner en enorm komplexitet och fina nyanser tycker en annan det är anemiskt, tunt och menlöst. Skulle inte förvåna mig om detta kommer börja utnyttjas av företag framåt. Man inleder sin "vin-prenumeration" med ett genetiskt test (och lite relaterade frågor för att företaget skall gardera sig) och får sedan ett individ-anpassat utbud hemlevererat.
Träning och intresse äter biologi till frukost när det gäller "fysiska" förutsättningar att känna nyanser och komplexitet i vin.

Intressant idé oavsett! :)
 

Adamanko

Medlem
Träning och intresse äter biologi till frukost när det gäller "fysiska" förutsättningar att känna nyanser och komplexitet i vin.
Vet vi detta? Jag tänker att det är jävligt svårt att träna sig till perfekt syn om du är närsynt, varför skulle det vara annorlunda med smaken?

Sen ger ju träning alltid resultat. Det vet jag som ligger i hårdträning. Men det kan kanske finnas fysiska begränsningar?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vet vi detta? Jag tänker att det är jävligt svårt att träna sig till perfekt syn om du är närsynt, varför skulle det vara annorlunda med smaken?

Sen ger ju träning alltid resultat. Det vet jag som ligger i hårdträning. Men det kan kanske finnas fysiska begränsningar?
En bra jämförelse är om man är bättre på att uppskatta visuell skönhet bara för att synen är skarpare eller om den som har bättre hörsel per automatik blir mer musikalisk? Har man lite sämre hörsel föredrar man troligen att spela sin musik med något högre volym, men det säger inget om vilken musik personen uppskattar eller hur mycket nyanser de kan hitta i stycket.

Att ha bra verktyg när man meckar med bilen kan absolut göra arbetet enklare, men det är viktigare att vara en bra mekaniker. :)

Vårt viktigaste "sinne" är hjärnan...

Det kan dock vara bra att nämna att en blind omöjligen kan uppskatta visuell skönhet över huvud taget och inte heller bedöma en tavlas visuella komplexitet eller dess färgnyanser!
 
M

Mouton

Trenden för 2018 tror jag blir den samma som vanligt, förutom en handfull hipsters som vänder sin egen kappa efter fartvinden av den samma. Dom flesta vinälskare (samlare) skit-r fullständigt i trender. Följer man trender och inte sin egen smak, slutar det med en källare full med skit man inte vill ha;)
 
Trenden för 2018 tror jag blir den samma som vanligt, förutom en handfull hipsters som vänder sin egen kappa efter fartvinden av den samma. Dom flesta vinälskare (samlare) skit-r fullständigt i trender. Följer man trender och inte sin egen smak, slutar det med en källare full med skit man inte vill ha;)
Fast man måste ju förändras. Utan förändring dör saker ut
 

Silex

Medlem
Träning och intresse äter biologi till frukost när det gäller "fysiska" förutsättningar att känna nyanser och komplexitet i vin.

Intressant idé oavsett! :)
Även om det går att öva upp sin förmåga att känna nyanser så är det ju för den skull inte säkert man gillar samma typ av vin, och jag tror nog att vinpreferens är genetiskt betingat till viss del. Det är ju utan tvekan så som du säger att träning och intresse lätt överskuggar biologi i fråga om många anlag, t ex fetma, men det är ju ändå ingen tvekan om att det finns genetiska faktorer som spelar roll - 100 människor som äter och tränar lika mycket kommer lägga på sig olika mängd fett. Samma sak med förutsättningar att känna nyanser och komplexitet i vin med viss mängd träning.
Vissa smaker är rent genetiskt betingade, t ex aversion mot koriander och hur väl man känner bitterhet. Finns även tydliga genetiska varianter som styr preferens för sötma. Sökte lite nu och hittade följande artikel i i The New Yorker som faktiskt handlade ungefär om detta:
https://www.newyorker.com/tech/elements/how-science-saved-me-from-pretending-to-love-wine
Inte direkt vetenskap, men ändå intressant läsning.
 

gece

Man vänjer sig.
Vårt viktigaste "sinne" är hjärnan...

Det kan dock vara bra att nämna att en blind omöjligen kan uppskatta visuell skönhet över huvud taget och inte heller bedöma en tavlas visuella komplexitet eller dess färgnyanser!
Skriver under på detta. Har vansinnigt svårt att se en genetisk analys kunna säga huruvida jag föredrar Côte-Rôtie -15 före Hermitage -12 eller vice versa.

Och vem har sagt att det ska vara gott hela tiden? När jag var åtta år ville jag att allt skulle vara gott och åt helst inget annat än makaroner för det var det enda som var gott. Än idag gillar jag inte riktigt koriander. Men jag äter likförbannat massor av koriander, för livet är för jävla kort för att rynka på näsan åt allt som inte är "instantly gratifying" och intressant är ofta roligare än gott.

Ert drag, biologister. ;)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Även om det går att öva upp sin förmåga att känna nyanser så är det ju för den skull inte säkert man gillar samma typ av vin, och jag tror nog att vinpreferens är genetiskt betingat till viss del. Det är ju utan tvekan så som du säger att träning och intresse lätt överskuggar biologi i fråga om många anlag, t ex fetma, men det är ju ändå ingen tvekan om att det finns genetiska faktorer som spelar roll - 100 människor som äter och tränar lika mycket kommer lägga på sig olika mängd fett. Samma sak med förutsättningar att känna nyanser och komplexitet i vin med viss mängd träning.
Vissa smaker är rent genetiskt betingade, t ex aversion mot koriander och hur väl man känner bitterhet. Finns även tydliga genetiska varianter som styr preferens för sötma. Sökte lite nu och hittade följande artikel i i The New Yorker som faktiskt handlade ungefär om detta:
https://www.newyorker.com/tech/elements/how-science-saved-me-from-pretending-to-love-wine
Inte direkt vetenskap, men ändå intressant läsning.
Du har rätt i att man kan dela in människor i fack utifrån grundsmakskänslighet (non-taster, taster och supertaster) och det finns aromämnen, som exempelvis rotundon (substans som ger pepprighet i syrah) som en femtedel av befolkningen saknar förmåga att förnimma. Vita män tillhör en av världens minst grundsmakskänsliga "raser" (åtminstone när det gäller vissa typer av beska) och asiater ligger i topp. Kvinnor är i högre grad känsligare än män och så vidare.

De som exempelvis är intoleranta mot vissa former av beska har svårare att lära sig att uppskatta beska livsmedel (enligt biologin så gillar vi inte beska smaker) och den som är extra känslig för att detektera grundsmaker (sött, salt, beskt, surt och umami) undviker i viss mån extrema smaker rent allmänt.

De av oss som lärt oss att dricka och uppskatta kaffe, öl, mörk choklad, vin, sprit, beska grönsaker och allehanda andra extrema smakupplevelser, är ett bevis på att smakpreferenser utvecklas och påverkas mer av kultur, intresse och träning än av biologiska förutsättningar. Men visst, den som är extremt känslig kanske aldrig bemödar sig med att utforska det lite mer extrema i smakvärlden och nöjer sig med att äta kokt potatis hela sitt liv. Till viss del är nog de som är extra känsliga för beska mindre toleranta för tanniner och alkohol. Så långt är jag med dig.

Sen är det även viktigt att påpeka att ca 80 % av en smakupplevelse baseras på arom (retronasalt), vilket således är ett avsevärt viktigare sinne vid bedömning av nyanser och komplexitet. En triljon aromer möter fem grundsmaker liksom! Jag har aldrig hört talas om en genetisk indelning när det gäller aromsinnet, men rimligtvis bör det finnas en normalfördelning av vår skicklighet där också.
 
Toppen