Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad blir trendigt 2018?

Poussard

Medlem
fortsätta att blanda ihop kvalité med trendhets och gurgla defekta naturviner

Min trendspaning för 2018 är att naturliga viner bara ökar. Tycker mig redan kunna se det om man kollar på vad som kommer i t.ex. små partier i februari. Importörer såsom Vin & Natur, Wine Trade, Kvalitetsviner m.fl. får in fler och fler viner i TS och skapar blandlådor. Med tanke på SB:s krav på att ta in viner, kanske en del borde revidera ordet ”defekt” också.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tror att 2018 är året då alla hittar tillbaka till Bordeaux. Ja, nu har man väl inte riktigt lämnat Bordeaux men en viss trötthet inföll sig efter årgång 2010 där man puttade ut trista årgångar till ständigt ökande priser.
I alla fall hamnade jag lite i en inköpssvacka från regionen men 2018 blir året då man utropar "Bordeaux, kom tillbaka, allt är förlåtet!

Varenda gång under året jag ploppat en flaska BDX så har jag sagt till mig själv att, fasen, BDX är ju jäkligt gott, varför dricker man inte det oftare? -Och fått mumlade medhåll av omkringvarande vinvänner...
Håller med dig, och har väntat på i flera år att Bordeaux ska göra någon slags "comeback" i Sverige, med tanke på vårt lands trendsskiften. Så blir det inte 2018 blir det kanske 2019 eller 2020. Det är kanske lätt att glömma att Bourgogne för ca 10 år sedan var klart mindre inne än idag, som jag minns det var det framför allt de vita bourgognerna som fick en comeback runt 2010.
Sedan får vi väl se vilken Bordeaux-producenter det då blir, och hur man (med Bordeaux:s märkliga sätt att sälja och hålla en distans mellan producenter och importörer) ska lyckas kommunicera till kunderna var kvalitet till rätt pris finns (tja, man kunde säga prisvärdhet). De övre echelonerna av grand cru classé-systemet är ju för dyra för mer normalt funtade vinnördar, så vi lär ju prata om nivån därunder om man ska nå lite större volymer av konsumenter. Med flera bra årgångar i rad (2014-2015-2016) borde det finns förutsättningar att "sourca" riktigt bra 150-300 kr-viner bland t.ex. bra Cru Bourgeois.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
"sourca" riktigt bra 150-300 kr-viner bland t.ex. bra Cru Bourgeois.
Låter som ett bra "mission" för 2018, nästan värt en egen tråd
Släppet i 2a feb innehåller ju t ex 2015 Chatêau Poujeaux för 328 kr, det brukar leverera bra, tycker jag! Ett så pass soligt år borde dessutom leverera fina viner i de lägre kvalitetsstegen också!
 

gece

Man vänjer sig.
En tanke som just slog mig - har inte Piemonte (specifikt Barolo) tappat lite lyskraft på sistone? Känns som att det är mindre buzz omkring det nu än det varit de senaste åren...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En tanke som just slog mig - har inte Piemonte (specifikt Barolo) tappat lite lyskraft på sistone? Känns som att det är mindre buzz omkring det nu än det varit de senaste åren...
Folk ligger hemma och flämtar på soffan efter att ha tok-hoardat allt från 2010 så nu är det ingen som orkar....

-Måtte inte samma sak ske med Champagne efter 2008!? :nagelbitare:
 

Pontus

Medlem
Trender pågår ofta längre än man tror, och överdrivs i båda riktningarna innan pendeln slår tillbaka igen. Gissar att anti-Parkertrenden pågår ett tag till och tror på Champagne och ett ökat intresse för svalodlade eleganta viner från världens olika hörn.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Folk ligger hemma och flämtar på soffan efter att ha tok-hoardat allt från 2010 så nu är det ingen som orkar....
Menar du alltså att jag får alla Barolo-2013 för mig själv? :):):)
Nu tycker jag för all del att intresset ökat och är stabilt, men det är i och för sig sant att det blivit lite mindre av den verkliga Burgundiska prisruschen och allokeringsvansinnet (utanför en mindre krets kultproducenter) i Piemonte än vad jag befarade för några år sedan.
 

Pontus

Medlem
En tanke som just slog mig - har inte Piemonte (specifikt Barolo) tappat lite lyskraft på sistone? Känns som att det är mindre buzz omkring det nu än det varit de senaste åren...
Så känns det definitivt. Verkar vara ett vanligt fenomen efter toppårgångar, att det blir en dip. Även om nu 2013 verkar vara ytterligare en toppårgång...
 

Wintermute

Medlem
Det ser onekligen ut som en trend som avstannar...
Barolo.jpg
 

Trydebull

Medlem
Det ser onekligen ut som en trend som avstannar...
Visa bifogad bild 11974

Nu gör det inte mig någonting att trenden avstannat, men det där visar ju egentligen, just nu, att det stabiliserat sig på en nivå åtta (8!) gånger högre än för åtta år sedan. Det kan man ju knappast kalla för ett minskat intresse utan mer ett, på rekordnivå stabiliserat intresse. En motsvarande fortsatt uppgång på efterfrågenivå vore ju troligtvis till slut omöjlig att matcha tillgångsmässigt...
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Nu gör det inte mig någonting att trenden avstannat, men det där visar ju egentligen, just nu, att det stabiliserat sig på en nivå åtta (8!) gånger högre än för åtta år sedan. Det kan man ju knappast kalla för ett minskat intresse utan mer ett, på rekordnivå stabiliserat intresse. En motsvarande fortsätt uppgång på efterfrågenivå vore ju troligtvis till slut omöjlig att matcha tillgångsmässigt...
Håller med! Den lilla "minskning" som kurvan indikerar är ännu inget trendskifte, men det kanske blir om kurvan fortsätter ner. :)
 
Toppen