Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricker vi till nyår !

LarsW

Medlem
Hittade två Dom Perignon från 1995 bland mina viner hemma hos föräldrarna. Och eftersom jag firar nyår där så tänkte jag det kunde vara kul att prova en av dem. Kanske blir nyfrälst igen lagom till de släpper 2008....
Fadern lovade att matcha med rödvin. Jag hintade åt Solaia eller Grange... :rolleyes:
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Firar med två småbarnsfamiljer så 12 slaget blir nog snarare vid 10.

Blir Louis Roederer Rosé 2008 på magnum till snacksen, och ev nyårskål.
Sen blir det Aubert Cix Estate Chardonnay 2016 till matjesill på kokt potatis, friterad rödlök, brynt smör och krispig dill.
Och till varmrätt blir det naturligtvis Bdx, som sig bör! En Gruaud Larose 2006 till hjortfilé med hasselbackspotatis, murkelsås och en blandsallad med sultanrussin/valnötter.
Till dessert blir det sauternes av något slag till saffranskladkaka.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
För tillfället lutar det åt en Selosse Initial men jag ska plocka fram en extraflaska om det önskas lite mer bubblor under kvällen. (Mest troligt!:D)
Till lammracks blir det en Chateau Beaucastel 2010. Funderade lite på en Pape Clement 2006 men tror att den behöver några år till.
 

matage

Medlem
En Gruaud Larose 2006
Jag måste helt klart börja jaga mogen Gruaud! Har några 80-talare och tecknade mig för en låda primör 2016 men däremellan är det tragiskt tomt på ett av mina favoritviner.

Back on track så...
Efter en extremt hektisk höstr/vinter/jul kör jag ett välbehövligt solo-nyår i år. Efter att i min ungdom jobbat nyårshelgen 17 år på raken så är magin kantstött, men mat och dryck ska det väl bli.

Lunchen planeras till Hummersallad med oklart vinval änsålänge. Har en halv flaska Château La Louvière Blanc 04 (vansinnigt bra till kvällens tryffelbrie) som kan funka beroende på hur jag bygger salladen.. time will tell. Kan också bli PP L'Espirit 2008 som sen kan få följa med så länge den räcker under dagen

Middagen blir sannolikt barnarov på Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino 2013 till en TopBlade körd sakta i grillen, rostad brysselkål, ankleversås och tryffel

Efterätten blir nåt jag längtat efter länge på matsidan - klassisk hälsingeostkaka med hjortron. Helt befriad från mandelföroreningar och mannagryn ;)
Parar det troligen med Gérard Bertrand Rivesaltes Ambré 1985 - mest på grund av nyfikenheten.
 
Jag måste helt klart börja jaga mogen Gruaud! Har några 80-talare och tecknade mig för en låda primör 2016 men däremellan är det tragiskt tomt på ett av mina favoritviner.

Back on track så...

Back off track ;)

Kommer ihåg när SB, då på Regeringsgatan, hade Gruaud Larose 1988 och 98 i butik samtidigt och hade satt streckkoden för 98 på ett gäng 88or. Blev ett klipp. Har en kvar i källarn.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag måste helt klart börja jaga mogen Gruaud! Har några 80-talare och tecknade mig för en låda primör 2016 men däremellan är det tragiskt tomt på ett av mina favoritviner.
Kommer ihåg när SB, då på Regeringsgatan, hade Gruaud Larose 1988 och 98 i butik samtidigt och hade satt streckkoden för 98 på ett gäng 88or. Blev ett klipp. Har en kvar i källarn.
Mogen Gruaud är verkligen Bdx i gamla hederliga skolan! Med jord och stall (mycket stall) speciellt 90:talarna!
Håller väl 2000 som det bästa dom gjort! Tycker att dom blev lite renare i stilen efter 05!?
 

Magikern

Medlem
Till lammracks blir det en Chateau Beaucastel 2010. Funderade lite på en Pape Clement 2006 men tror att den behöver några år till.

Hade själv samma tankar men tror att de jag firar med tycker den är för ung och sluten. Både årgången och producenten bådar för att vinet kan vara rätt slutet dagsläget.
 
M

Mouton

När man har förmånen att skicka ner sin kära sambo i vinkällaren för att hämta en flaska lunch vin, och hon hittar denna. Då blir man lätt lycklig. Inget gigantiskt vin, lite märkt av årgången (2007) men till färska kyckling filéer med grönkål chips, sitter den som en smäck. Gott nytt på er alla.
image.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite Damien Hugot Blanc de Blanc -08 (mycket nöjd, typ 91p), Clos de L’echo -14 (levererar som alltid klass) som förkörare hemma. Strax bär det av till Barsac för vidare äventyr.

Gott nytt år! :)

Kommer vara hemma lagom till tolvslaget och kommer då skåla (inomhus) i välluftad hugot och kolla på juniorVM.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Startade med 1998 Nicolas Feuillatte Champagne Cuvée 225 Brut som var på ett strålande humör. Bubblorna var knappast överdrivna men fanns där, snyggt oxidativ sherrykänsla, fat och en större mängd frukt än jag trott. Till maten 2007 Villa di Capezzana (mums) och avslutningsvis 1985 Gérard Bertrand Rivesaltes Ambré som är väl värd sina 119kr på bolaget. Sammanfattningsvis en lyckad tillställning som uppställning.
 

MartinE

Medlem
Ska bli spännande att höra vad du tycker om dem....
Spoiler allert!
Den vanliga var riktigt, riktigt god!

Båda två var riktigt trevliga, men kändes samtidigt oväntat knutna och behövde låång tid för att vakna till liv. Framförallt den vita. Faktum är att jag tycker att båda vinerna presterat bättre när jag druckit dem tidigare, i februari 2017 respektive oktober 2014.

Mer konkret:

1995 Dom Pérignon Rosé: Utvecklad, bärig, jordig och komplex doft med inslag av jordgubbar, spritpenna, hallon, blodapelsin, bröd, kex, röda vinbär och sågspån. Utvecklad, bärig, frisk, kryddig, torr och något bitter smak av jordgubbar, röda äpplen och blodgrape. Fin intensitet och härlig längd! Men fortfarande relativt ung. (ca 90 p)

1995 Dom Pérignon: Utvecklad, komplex och gräddig doft. Inslag av smör, nougat, hasselnötter, kex, röda äpplen, röda vingummin, lite kaffe, aprikos, gräddkola och räkskal. Smaken är utvecklad, torr och komplex. Gula äpplen, salmiak, mogen citrus och honungsmelon. Fin koncentration och härligt vital! Men ytterst trögstartad. (92 p)
 

lukastollig

Pudelfantast
Hittade två Dom Perignon från 1995 bland mina viner hemma hos föräldrarna. Och eftersom jag firar nyår där så tänkte jag det kunde vara kul att prova en av dem. Kanske blir nyfrälst igen lagom till de släpper 2008....
Fadern lovade att matcha med rödvin. Jag hintade åt Solaia eller Grange... :rolleyes:

Hur var den?

Edit:
Sorry, missade inlägget ovan...
 
Toppen