Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricker vi till nyår !

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Som vanligt blev det bra mat och vin även om nivån var lägre än förra året. Tyvärr går det inte att överträffa upplevelserna varje nyår men det var ändå ett bra nyår med raketer.:)

Allt dracks blint som vanligt och det blev en del överraskningar.


Krug GC (08-bas)
På näsan typisk Krugparfym. Lite rostad och krutig så redan där gick tankarna till Krug. I munnen var det dock än annan femma, förvånansvärt kort i smaken, knuten och låg syra vilket talade för att det inte var en Krug. Var tveksam till att detta var en årgång och i så fall 06. När jag fick reda på att det var NV så gissade jag Krug även om Heidsieck NV vore än bättre gissning rent profilmässigt. Märkligt att den hade så låg syra, har bara druckit den en gång tidigare och då var den lika knuten men hade högre syra. Sämsta GCn sedan 05-basen. Satsa på 06 eller 10-bas istället om ni vill ha en upplevelse från start.

Efter det serverade jag tre viner till blomkålssoppan där Bille var tänkt att matcha maten vilket det också gjorde.

Billecart NF 2000
Mandel och marsipan. Intensiv och bra längd med fina mineralitet. Drack den i höstas och den är ett bra exempel på att 2000 är på eller nära sin topp utvecklingsmässigt.

Krug 2000
Byttes mot en 2002 för att få en referens till Billen. Har bara antecknat krut... Bästa krugen ikväll men slår inte bra GC än i alla fall.

Lilbert NV
Matlagningsvinet fick hänga med till bords tyvärr nämnde jag det lite för tidigt. Innan dess hade en detta vinet som bästa vin...:rolleyes: Blommig lite funkig doft, lite parfym och söt frukt. Skriker odlare och växer under kvällen. Nyöppnad är den en syrabomb och typisk ung bdb men den förändras och håller för luft.

Comtés 1996
Mogen doft av lite rostat kaffe. Otroligt elegant och jag fick för mig att det var lite PN i, kanske främst för att den påminde om krugarna. Rejält med syra fick mig att gissa 02 och Krug när det var fel blev nästa gissning Salon 1996. Närmare men inte rätt. Att Comtés kunde smaka så här hade jag ingen aning om men det är samtidigt den äldsta Comtésen jag druckit. Får väl köpa några 08or i alla fall...

Kvällens överraskning för mig.

Bertagna Clos St Denis 2003

Serverades till Kalvfilé Oskar av en som alltid har Bdx med sig, därav blev alla grundlurade. Bär, torkade russin och lite bränd ton. I munnen rätt tunn och känns både gammal och ung samtidigt vilket för mig konfunderad. Gissar bdx 1988-90 eller början av 2000. Gillar det inte alls och förklaringen blir begriplig när det visar sig vara Burgånj! Ingen ledtråd på färgen heller i detta fallet då vinet var tjockt och mörkrött. Rejält grundlurad med andra ord.:D

Freemark Abbey Merlot 2013
Mitt bonusvin. Björnbär och lite vanilj och rätt typisk jänkare. Det gissades USA eller Australien och syrah eller grenache så 25 % rätt i alla fall. För mig var detta det bättre rödvinet men frankofilen fnös som vanligt.:p

Rieussec 2001
Vilken doft! Lussebulle de la kräm med extra saffran. Fantastiskt och härlig syra dessutom. Ett av kvällen viner och med lite tur så spikade jag vinet.

CdY 1997
Kraftigare och mer karamell än första vinet. Betydligt mörkgulare i färgen med. Jag gissade Rieussec 1990 men blev verkligen förvånad av att det var CdY och så ungt. Sämsta CdYn jag druckit även om det så klart gick ner. Påminde om de gamla Sådiratten som sålde för något år sedan på SB. Vi som drack blint hade Rieussecen som etta medan den som köpt båda sötvinerna hade CdY som etta. Lätt att bli konspiratorisk här med tanke på oblindprovningens magi över psykologin.

Matmässigt hade vi skurit ner från två till en rätt var vilket gjorde att vi var klara med middagen strax efter midnatt detta året.

Bilder lyckas jag inte ladda upp får bara felmeddelande hela tiden...
 
Toppen