Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad puffar ni på just nu?

Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

anders skrev:
Det är egentligen helt ointressant vilket man råkat ut för mest. Det är samma jävla elände varje enskilt tillfälle. Riktigt tjurigt är det då man oftast dessutom står utan alternativ. Man har troligen bara med sig en garre. Man har troligen bara en vinare tillgänglig som är rätt tempererad. Och så sitter man där och undrar vad för ondskefull handling man gjort tidigare för att straffas med detta bottenlöst trista öde. :mad:

Sant. :'(
 

Dejzan

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Jag är egentligen ingen cigarrfantast men jag rökte en Davidoff 2000 idag som var mycket trevlig. Annars har det mest blivit Avo Intermezzo.
 

lepatrik

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Hej, det är relativt ovanligt med pluggade kubaner nu för tiden, gamla cigarrer från milleniumskiftet och där omkring är ofta riktigt dåliga då en väldigt hög andel av cigarrerna i lådan kan vara pluggade och/eller av generell dålig kvalite.

Dock har Habanos de senaste åren uppmärksammat och tagit tag i problemet, det är inte i närheten av lika mycket dåligt rullade cigarrer i omlopp numera som tidigare.

De problem de beskriver med RyJ låter onekligen som ett förvaringsproblem, det är viktigt att man förstår och vet om att även många av de mest kända och framgångsrika cigarraffärerna flera gånger har undermålig förvaring av sina cigarrer. Jag tänker främst på flera cigarr caves i Geneve där man förvarar fantastiska rökverk som tyvärr förstörs av alltför hög luftfuktighet och dålig skötsel.

Det är viktigt att man handlar från en handlare som vet hur man ska lagra cigarrerna och garanterar att de lagrats på korrekt sätt, det finns ett par handlare i Geneve och över internet så använder jag Cigar-Czar där jag även lagrar cigarrer hos deras samarbetspartner som förvarar vin och cigarrer på ett korrekt sätt.

En nyhandlad cigarr bör nästan alltid få ett par veckor (läs månader) i er serveringshumidor där luftfuktigheten bör vara lite högre än den som ni har i er lagringshumidor.

Själv arbetar jag mig igenom 2007 års EL som jag är positivt överaskad och ser fram emot dem om ett par år, jag har fyllt på lagren med Cohiba Maduro 5 och lediga soldagar njuter jag av Sancho Panza Sanchos som tyvärr ej tillverkas längre (jag har för mig att det är den längsta ordinarie cigarren som Habanos tillverkat).

Tidigare när vi firade årsdag med guldkött och annat gott blev det en Cohiba Sublime 2001 och en Davidoff Dom Perignon 1980. Mycket njutning!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

lepatrik skrev:
Hej, det är relativt ovanligt med pluggade kubaner nu för tiden, gamla cigarrer från milleniumskiftet och där omkring är ofta riktigt dåliga då en väldigt hög andel av cigarrerna i lådan kan vara pluggade och/eller av generell dålig kvalite.

Dock har Habanos de senaste åren uppmärksammat och tagit tag i problemet, det är inte i närheten av lika mycket dåligt rullade cigarrer i omlopp numera som tidigare.

De problem de beskriver med RyJ låter onekligen som ett förvaringsproblem, det är viktigt att man förstår och vet om att även många av de mest kända och framgångsrika cigarraffärerna flera gånger har undermålig förvaring av sina cigarrer. Jag tänker främst på flera cigarr caves i Geneve där man förvarar fantastiska rökverk som tyvärr förstörs av alltför hög luftfuktighet och dålig skötsel.

Det är viktigt att man handlar från en handlare som vet hur man ska lagra cigarrerna och garanterar att de lagrats på korrekt sätt, det finns ett par handlare i Geneve och över internet så använder jag Cigar-Czar där jag även lagrar cigarrer hos deras samarbetspartner som förvarar vin och cigarrer på ett korrekt sätt.

En nyhandlad cigarr bör nästan alltid få ett par veckor (läs månader) i er serveringshumidor där luftfuktigheten bör vara lite högre än den som ni har i er lagringshumidor.

Själv arbetar jag mig igenom 2007 års EL som jag är positivt överaskad och ser fram emot dem om ett par år, jag har fyllt på lagren med Cohiba Maduro 5 och lediga soldagar njuter jag av Sancho Panza Sanchos som tyvärr ej tillverkas längre (jag har för mig att det är den längsta ordinarie cigarren som Habanos tillverkat).

Tidigare när vi firade årsdag med guldkött och annat gott blev det en Cohiba Sublime 2001 och en Davidoff Dom Perignon 1980. Mycket njutning!

Låter bra att dom tagit tag i problemet med pluggade cigarrer, låter betryggande. :) När det kommer till fuktigheten så finns det mycket åsikter om hur hög den ska vara i humidoren, många säger 70-72%, jag tycker 65% är bättre, vad tycker du?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

lepatrik skrev:
65% för lagring :)

runt 70% (davidoff humidor) för servering

Ok, det är antagligen dom siffrorna som folk blandar ihop, bra att veta, tack. :)
 

lepatrik

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Sedan är det ju som med allt annat, smaken är som baken. Vissa föredrar mindre, andra mer och det hela beror ju på vilken tidsram man har på sin lagring.
Cigarrer är faktiskt till en stor del roligare än vin på det sättet att man kan köpa även det bästa för en rimlig peng och samtidigt köpa såpass många att man har tid, möjlighet och ekonomi att följa cigarrens utveckling genom tiden.
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

lepatrik skrev:
65% för lagring :)

runt 70% (davidoff humidor) för servering

Fick hem en ganska stor kabinnet för några veckor sedan som stått och återfuktat sig i ca 2 veckor.
När den stabiliserat sig strax under 70 började jag fylla upp den och då visade ett skådespel upp sig.
Den analoga mätaren på skåpet stod stabilt på 70%. Den analoga mätaren i min bordhumidor visade 67%. Den analoga i Santa clara asken visade 78% och den digitala i CAOs vision box visade 52%!!!!!
Fuktaren stod inställd på strax under 70% och efter att långtids mät med min egna digitala hydrometer visade den 67% och att min fuktare gjorde sitt jobb medans CAO och Santa Clara boxen var ute och cyklade big time!
Man ska nog inte förvänta sig alltför mycket av mätare som följer med, speciellt inte en plast box med blått sken.

Skåpet är i alla fall på plats och man blir glad varje gång man går förbi det. Man vill bara plocka ut en garre och sätta sig ner på altanen med 1 rom cola, vilket händer ganska ofta, speciellt nattetid på helgerna.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vad puffar ni på just nu?

CH skrev:
Skåpet är i alla fall på plats och man blir glad varje gång man går förbi det. Man vill bara plocka ut en garre och sätta sig ner på altanen med 1 rom cola, vilket händer ganska ofta, speciellt nattetid på helgerna.

Satan! Det där låter ju, tom för en ickerökare som jag, fantastiskt tilltalande!
 

lepatrik

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Hehe jag har inte druckit Cuba Libre till cigarr, det lät lite sliskigt. Däremot är ett glas Mount Gay Rum en favorit nu under sommaren, efter middagen är det inte mycket som slår en 18-årig calva eller en riktigt bra cognac. En och annan whisky slinker ner ibland också vid läge :)

Rent generellt har fuktmätare mycket stora problem och det är svårt att få tag på bra mätare :)
Vad är det för skåp du köpt? Jag har varit lite inne på att köpa ett par http://www.humidordiscount.se/Kabinett/ ... ktare.html men har inte fått det bekräftat hurpass bra de fungerar. Blir nog en större garderob som byggs om till walkin humidor istället hehe

Jag vet att CAO hade något jippie med en medioker överprissatt cigarr med lysande neoner och inbyggd fuktighetsmätare - låter som någon lurat på dig denna :)
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Krug skrev:
Satan! Det där låter ju, tom för en ickerökare som jag, fantastiskt tilltalande!

jag ser mig inte som en rökare utan som en livsnjutare
"cigaretter, det är en last. cigarrer, det är en lust"
och du har rätt. det var så tilltalande att livsnjutare som jag är, blandade jag mig en morgan cola och tog med mig laptopen ut och lyssnade på musik medans jag tände en Gurkha master selcet "el duke".
ganska kul storlek på den, 60 ring och 4,75 lång. en kort, fet torpedo som var klart godkänd. gillade den bättre än deras grande reserva som jag hade klart högre förväntningar på.

testar du något mildt som det har antyds här så kanske du faller med?
det har ju kommit några bra rekomendationer på cigarrer att starta med.


lepatrik skrev:
Hehe jag har inte druckit Cuba Libre till cigarr, det lät lite sliskigt. Däremot är ett glas Mount Gay Rum en favorit nu under sommaren, efter middagen är det inte mycket som slår en 18-årig calva eller en riktigt bra cognac. En och annan whisky slinker ner ibland också vid läge :)

Det är förvånande gott faktiskt, det är som du säger lite sliskigt men kontrasterna är fina mot varandra. jag har testa en hel del whiskey men tycker den körs över av cigarren och uppskattar något som bryter den. har vid ett flertalet tillfällen provat lite olika portvin till en garre och det funkar bra det med.

lepatrik skrev:
Rent generellt har fuktmätare mycket stora problem och det är svårt att få tag på bra mätare :)
Vad är det för skåp du köpt?

http://www.cgarsltd.co.uk/coiba-humidor ... -2808.html
köpte det av en nyvunnen vän som äger www.cigarrshopen.se. han byter lokaler just nu och fick den över så han var sjyst och skickade med en elektronisk fuktare i priset.
den gör sitt jobb ypperligt och jag ser inte att jag skulle behöva en större kabinett men det sa jag å andra sidan om min vinkyl som redan är full.

lepatrik skrev:
Jag vet att CAO hade något jippie med en medioker överprissatt cigarr med lysande neoner och inbyggd fuktighetsmätare - låter som någon lurat på dig denna :)

du har helt rätt. det stora jippot gjorde mig nyfiken så jag köpte 1 garre för att prova och blev possitivt överaskad och köpte en låda.
rent generellt så kan du få en hel del bättre för samma eller mindre pengar men jag ville åt lådan eftersom det är en resehumidor på köpet så att säga.
den vita plastiga saken som går på batterier och är stor som ett handbagaet på flyget med en mätare som har mera fel än smhi och lyser blått likt en 18 årings neon trimmade honda civic.
tror jag köper en resehumdor löst istället för att ta med mig denna på en resa.
tur att cigarrerna håller en hög klass till skillnad från lådan.
 

lepatrik

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Den där kabinetten var ju en höjdare, snyggt!
Jag brukade handla från cigarrshopen tidigare då dem har väldigt positivt bemötande mot nya kunder och en hel del bra ideér. Tyvärr brast kompetens och erfarenhet lite för mycket för att jag skulle fortsätta använda mig av dem :)

Gurkha har jag hört blandat om men mycket negativt, vad är din inställning till detta märke och dess faconer? :D

Krug, köp en davidoff 2:a och en riktigt bra cognac - ät en middag med guldentrecote och ett riktigt gott vin, avsluta med cigarr och cognac

Whisky till cigarr är så beroende på vilken cigarr och vilken whisky man dricker, ibland helrätt ibland lika rätt som nya bollingerbaren

Haha förstår ditt resonemang bakom vision, men det är ju mest en plojgrej den är nästan för stor för att vara en bra resehumidor och passar bäst för hightech killar, många av oss cigarrökare är ju lite mer konservativa till stilen om man säger så.
Själv brukar jag köpa Habanos riktigt schyssta resehumidorer som denna http://www.cigar-czar.com/store/cart.ph ... ory_id=806
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Kabinetten är underbar. ska fix in en bild så fort jag docka min kamera med datorn. den är vackrare när den är fylld.

Gurkha vad samma princip som på vision.
mycket snack och lite hockey. deras marknadsavdelning vet vad de sysslar med men de lever inte fullt upp till deras tuffa ord.

Jag har inte provat så mycket Gurkha och de jag har provat är inte på något sätt dåliga cigarrer men de är stora i munn och hävdar att de är bäst på det och våra blad det.
Känns som gurkha är en cigarr för någon som måste skylta och hävda sig.
De är lite som Moet. inte dåligt men för stort pris för vad de levererar. kollar man bara på deras lådor förstår man ju vart 1/3 av pengarna försvinner någonstans.

Jag bor mer eller mindre mitt emot cigarrshopen så jag är där inne ganska ofta men jag tycker tyvärr de börjar tappa greppet lite. Killen som har det är övertrevlig så man handlar ju lite lösa pinnar med jämna mellanrum för att få lite gött tjöt men mera är det inte just nu tyvärr.
hoppas det artar sig när han kör igång i nya lokaler efter sommaren för det är tack vare han som jag började puffa på allvar.

resehumidoren var kanonsnygg den med. påminner om vad jag söker. det finns risk att man beställer en men det ser ut som man drar en kortvisit till staterna i sommar och kollar på en båt med en vän och då kan man ju spontanhandla på sig lite sådant på plats istället.


Nu packar jag väskan i alla fall och förflyttar mig hem till mor och far eftersom det är en heldag med Bruce i helgen.
med hem kommer 2 cao sopranos, 2 cao vision, 2 RyJ short churchill, 1 Gurkha anicent warrior, 1 carlos torano exodus 1959, 1 carlos torano noventa, 1 carlos torano signature collection

till detta plockar jag med mig 1 palmer bdb 96 magnum, 1 henriot 96 och 1 veuve clicqout 99 och som icke bubblande 1 fonseca 88 och som bonus 1 captain morgan.

där har du vad som kommer puffas på ikväll och fram till söndag. några jag aldrig provat så jag ska försöka beskriva dem på söndag så gott det går.
 

anders

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Jag kan skriva under på Cuba Libre, mycket gott dricka till cigarr. Jag drar en stenhård sklijelinje mellan Cubra Libre - med lime - och rom & cola - utan lime. Utan lime blir det ganska sockersliskigt, med lime så balanseras sockret. Om man inte vill vara helt överambitiös och ha riktiga limefrukter hemma så duger Rose's lime utmärkt.
Bra proportioner brukar vara ca 6 cl sprit och 1 cl lime.

Enligt min mening ska Cuba Libre till cigarr ska göras på lagrad rom när den tas till röka. Det behöver inte vara någon direkt klass på rommen, Havanna Club 7 duger bra. Anledningen till att jag finner Cuba Libre bättre än både cognac, ren lagrad rom eller någon annan dryck är att den är kall. När man börjar komma in en bit på garren så börjar värmen i röken göra sig påmind i munnen och jag tycker man tappar smak. Då kommer drinken som en räddande ängel. Man kan dra paralleller till hur sorbet serveras som uppfriskare (även om Larsson kommer hudflänga mig för det påståendet). Mitt råd till lepatrik är att testa detta utmärkta komplement.

Krug får väl nöja sig med att suga på drinken. ;)
 

lepatrik

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Bild på kabinetten ser jag fram emot!

Mycket intressant om Gurkha, ungefär vad jag misstänkt samt läst mig ang fabrikören.

Ja, han är verkligen trevlig på Cigarrshoppen hoppas han får ordning på butiken :)

När man handlar brukar även dem flesta handlare vaccumförpacka lådorna så det inte är några problem att ta hem dem. En resehumidor är dock perfekt när du vill ta med dig egna garrar till allt från bekantas sommarställen till affärsresor där det kan vara svårt att hitta bra cigarraffärer. Kul att du gillade den jag visade, det är en av de snyggaste tycker jag, tyvärr blir den svår att köpa i USA men du kanske lyckas köpa den på taxfree i något annat land utan embargo. Produkten gjordes ursprungligen för taxfree marknaden och min handlare har den bara för vi tjatat på honom att även han skall tillhandahålla dess

En spännande samling cigarrer, mycket svensk då svenskarna är överförtjusta i garrar som Carlos Torano :) Är det cigarrshoppen som hjälpt dig välja ut?

Dryckerna lät också mycket spännande! Jag hoppas du får en riktigt trevlig helg och upplevelse

Mvh från ett tråkigt kontor
 

lepatrik

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Intressant med Cuba Libre, skall testa, har generellt lite svårt för cola men värt ett försök.

Jag fuskar lite och dricker faktiskt kyld rom rent till cigarren ;-) men den borde inte bli så varmrökt för då kanske du röker för snabbt, herr Zino himself gav ju riktlinjen en minut mellan varje puff och det är faktiskt en ganska bra riktlinje

På FoH har dem tidigare diskuterat vin+cigarrer och tydligen hittat en del bra kombinationer, jag är inte helt såld på lösningen men tror den kan fungera med rätt mix
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

lepatrik skrev:
En spännande samling cigarrer, mycket svensk då svenskarna är överförtjusta i garrar som Carlos Torano :) Är det cigarrshoppen som hjälpt dig välja ut?

ja det kan man säga. jag köpte dem visserligen inte där men det är han som vred mitt huvud åt carlos håll.

testade en carlos virtuso förra helgen och den föll inte mig helt i smaken. det tog 30 min innan den kom igång.
påminde om CAO mx2 som jag heller inte gillar alltför mycket, den behöver också tid på sig för att bli bra.

igår blev det ingen puffande, jag blev helt enkelt för trött. så i morse (kanske skulle ända det till förmiddags) var det inte fel att vakna upp och knalla in till mor & far vid 10 slasket och få frukost på deras altan.

nu får man hjälpa till och fixa med maten, vi är 14 pers som äta och dricka gott för att sedan åka och se bruce i kväll.
tänkte jag skulle bjuda på palmern och henrioten ikväll och se hur de tycker det smakar.
vad det blir för puffande återstår att se men det blir garanterat cuba libre, eller om farsan plockar fram sin fin rom så tar vi de rent i stället.

bilder på kabinetten kommer efter helgen, av någon anledning gillar inte min laptop detta nätverket.

trevlig helg alla!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Igår eftermiddag blev det 2 Short Churchills till ett par iskalla caipirinhas. Gillade inte den cigarren speciellt tidigare men funkande bra igår, bättre än jag minns den.
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Ved eldad bastu med tillhörande nattbadande avslutades med 1 short churchill på bryggan.
Gillar den starkt och ångrade att jag bara tog med mig 1 pinne och att jag var korkad nog att ta den korta när det ligger riktigt churchills brevid.
Till pinnen testades Ardbergs 16y och den är som alltid, mycket bra den med.

lepatrik skrev:
Bild på kabinetten ser jag fram emot!

Den kommer, men jag har varit för slapp under hela sommaren. Gott att äta, dricka och puffa har haft högre prio.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

I helgen har det rökts några Bolivar och en Cohiba Maduro 5.
 
Toppen