Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Johan_L

Medlem
Tänkte att det vore trevligt att samla frågor kring matchning av mat och vin (eller annan dryck) i en och samma tråd.
Inleder med en fråga om vinval till en maträtt. Är bjudna på middag och har lovat att stå för drycken. Maten är en gryta med högrev, gul lök, vitlök, morot, palsternacka, rotselleri, nån kryddblandning som heter vegeta, paprikapulver, kalvfond, lagerblad, äppelcidervinäger. Potatis som tillbehör. Vad hade ni valt för vin till den grytan?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tänkte att det vore trevligt att samla frågor kring matchning av mat och vin (eller annan dryck) i en och samma tråd.
Inleder med en fråga om vinval till en maträtt. Är bjudna på middag och har lovat att stå för drycken. Maten är en gryta med högrev, gul lök, vitlök, morot, palsternacka, rotselleri, nån kryddblandning som heter vegeta, paprikapulver, kalvfond, lagerblad, äppelcidervinäger. Potatis som tillbehör. Vad hade ni valt för vin till den grytan?
Låter som det jag ska laga till imorgon. Lite beroende på hur mycket palsternacka och morötter det är i + fonden (de sötar upp det hela en hel del) men något franskt från södra delen (Rhône eller Languedoc) bör fungera bra. Grenachedominerat borde funka i alla läger.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag tänker Ribera del Duero, kanske Protos, men kan inte riktigt argumentera för det.
Vet du vad, jag tänkte precis samma sak, Ribera eller modern-Rioja (eller liknande Tempranillo-dekokt). Tycker det brukar funka ypperligt till rätter åt det här hållet, båda tenderar att ha många smaker.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ett kraftigt rött med hyfsat bra struktur. Välj din favorit. Maten låter som en vinvän av rang som borde passa till det mesta. Att välja ett vin du är sugen på är bättre än att detaljmatcha teoretiskt när du ändå inte har möjlighet att veta exakt hur syran och sötman har balanserats i maten. :)
 
Trådskapare
J

Johan_L

Medlem
Tack för era svar! Har en hel del från Rhône i kylen så får nog bli det, en från norra och en från södra kanske. Alltid roligt att testa lite olika varianter.
 

J.Lidman

Medlem
Blir bjuden på middag imorgon och ska hålla vin. Det som förbryllar mig och som jag behöver hjälp med är varmrätt/mellanrätt, Spaghetti alla puttanesca. Spontant tänker jag på Austri san fereolo 2008(finns i min källare), barbera i synnerhet, är jag rätt ute?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Blir bjuden på middag imorgon och ska hålla vin. Det som förbryllar mig och som jag behöver hjälp med är varmrätt/mellanrätt, Spaghetti alla puttanesca. Spontant tänker jag på Austri san fereolo 2008(finns i min källare), barbera i synnerhet, är jag rätt ute?
Medelfylligt till fylligt torrt rött vin med bra syra låter rimligt. Kanske även ett lite kralligare vitt med bra syra skulle funka.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Spaghetti alla puttanesca
Kände inte till rätten innan men en snabb googling visade att det är tomater, olivolja, vitlök, oliver, kapris och sardeller i såsen. Min första tanke var en sangiovese (Chianti eller Brunello) fast blev sedan tveksam. Kanske ska vara vitt och då blir mitt val en lätt ekad chardonnay.
 

Kalle A

Medlem
Hej. Behöver lite snabb input från er.. Jag ska sätta vin till en rätt och mina vanliga bollplank är inte tillgängliga för tillfället. Det är tips på matchande stil/druva jag önskar tips på. Har ett eget förslag, men önskar fler infallsvinklar:)
"Citronsaftspenslade helstekta kalvracks – matig sallad med betor, Haloumi, romansallad & röd Quinoa – Tzatziki – puré av rostad blomkål med inslag av bacon & dragon."
Vad hade ni valt? Och vi håller oss till röda vin-förlag tack;)
 

Pontus

Medlem
Hej. Behöver lite snabb input från er.. Jag ska sätta vin till en rätt och mina vanliga bollplank är inte tillgängliga för tillfället. Det är tips på matchande stil/druva jag önskar tips på. Har ett eget förslag, men önskar fler infallsvinklar:)
"Citronsaftspenslade helstekta kalvracks – matig sallad med betor, Haloumi, romansallad & röd Quinoa – Tzatziki – puré av rostad blomkål med inslag av bacon & dragon."
Vad hade ni valt? Och vi håller oss till röda vin-förlag tack;)
Vinvänlig mat, mycket passar. Spontant tänker jag vitt, och mer precist Condrieu.
 

Kalle A

Medlem
Ja det känns som att det finns valmöjligheter. Själv tänkte jag först på en lite fylligare Barbera som stött på ekfat. Riktlinjen är rött vin så jag får nog hålla mig där:)
 

Carlsson

Medlem
Hej alla!
Jag skulle behöva vintips till 2 rätter. Den första är kalvytterfile, potatiskaka med parmesan och krämig rosepepparsås och den andra är carpaccio på bakad rödbeta, västerbottensostcreme, hasselnötter och ruccola.

En kraftigare Champagne kanske kan gå till kalven? Rosepepparsåsen är mild och gräddig kanske jag ska tillägga.
Men vad dricker man till carpaccio? Betan är ju rätt söt, cremen har en lätt sälta från osten, och sen har vi ju nötterna till. Sötman från betorna är väl minimal så den inte krokar med vinets syra? En lite fetare Chardonnay?

Tacksam för tips. Skål!
 

gece

Man vänjer sig.
Hej alla!
Jag skulle behöva vintips till 2 rätter. Den första är kalvytterfile, potatiskaka med parmesan och krämig rosepepparsås och den andra är carpaccio på bakad rödbeta, västerbottensostcreme, hasselnötter och ruccola.

En kraftigare Champagne kanske kan gå till kalven? Rosepepparsåsen är mild och gräddig kanske jag ska tillägga.
Men vad dricker man till carpaccio? Betan är ju rätt söt, cremen har en lätt sälta från osten, och sen har vi ju nötterna till. Sötman från betorna är väl minimal så den inte krokar med vinets syra? En lite fetare Chardonnay?

Tacksam för tips. Skål!
Tror att en sherry skulle kunna funka till betorna? Tillbehören (lagrad hårdost och nötter) är ju hemmaplan för sherry, och den lite speciella, jordiga smaken på betorna kan nog må bra av något lite mer smakrikt. Vete fasen riktigt vilken sort dock. Amontillado?
 
Toppen