Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Mattias Schyberg

Administratör
Rödbeta, lagrad hårdost och hasselnöt lär rocka med både fet chardonnay och lättare pinot, men om sherry (som @gece nämner) hade jag personligen valt en fino för att inte vinet ska ta över maten totalt, men då utgår jag från att det råa köttet är hjälten på tallriken och att ost och nötter mest är ”krydda”.
 

gece

Man vänjer sig.
Rödbeta, lagrad hårdost och hasselnöt lär rocka med både fet chardonnay och lättare pinot, men om sherry (som @gece nämner) hade jag personligen valt en fino för att inte vinet ska ta över maten totalt, men då utgår jag från att det råa köttet är hjälten på tallriken och att ost och nötter mest är ”krydda”.
Jag tolkade det som rödbetscarpaccio, alltså inget kött.
 

Carlsson

Medlem
Tack för svar alla. Vi får se vad brudparet väljer för vin till dessa rätter. I morgon får jag smaka av rätterna och se hur det matchar med vinet.
 

john b

Medlem
Idag nostalgitripp med klassisk flygande Jakob. Grillad kyckling banan bacon grädde jordnötter. Vad ska man dricka tror ni? Min pretentiösa snobbvän rekommenderade mjölk. Håller ni med?
 

Wintermute

Medlem
Idag nostalgitripp med klassisk flygande Jakob. Grillad kyckling banan bacon grädde jordnötter. Vad ska man dricka tror ni? Min pretentiösa snobbvän rekommenderade mjölk. Håller ni med?
Jag misstänker att sötman kan vara en utmaning. Med fördomshatten påtagen tänker jag instegsamarone (eller strax under). Kolla efter Luca Marones rekommendationer.
 

john b

Medlem
Rejält fatad och kraftig chardonnay eller liknande på andra druvor borde funka bra.

Jag misstänker att sötman kan vara en utmaning. Med fördomshatten påtagen tänker jag instegsamarone (eller strax under). Kolla efter Luca Marones rekommendationer.

Tackar. Har bara enstaka Amarone och tänkte försöka låta dem få några år i källaren.
Amerikansk fet ekchardonnay har jag däremot så det nästan rinner över... kör på det. Blir jag tillräckligt fu... inspirerad kommer jag ta fram annat för vetenskapliga jämförelser.


Jag hade testat en Gewurz av den tyngre skolan. Zind-Humbrecht tex.
Kul idé. Har tyvärr inga. Lägger på minnet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tackar. Har bara enstaka Amarone och tänkte försöka låta dem få några år i källaren.
Amerikansk fet ekchardonnay har jag däremot så det nästan rinner över... kör på det. Blir jag tillräckligt fu... inspirerad kommer jag ta fram annat för vetenskapliga jämförelser.



Kul idé. Har tyvärr inga. Lägger på minnet.
Jag tror du blir nöjd! Fatkaraktären kommer passa oerhört bra både med bacon, jordnöt och grillad kyckling. Den troligtvis varma tropiska frukten i vinet kommer mest troligt klara av sötman från bananen hyggligt och om inte annat kommer vinets syra och låga sötma bidra med fräschör till en rätt som har stort behov av syra som lättar upp.
 

john b

Medlem
Jag tror du blir nöjd! Fatkaraktären kommer passa oerhört bra både med bacon, jordnöt och grillad kyckling. Den troligtvis varma tropiska frukten i vinet kommer mest troligt klara av sötman från bananen hyggligt och om inte annat kommer vinets syra och låga sötma bidra med fräschör till en rätt som har stort behov av syra som lättar upp.

Allt var inte bättre förr.

20190406_181229.jpg


Bara mycket av det som räknas. Den här maträtten hör inte dit dock.
Stabbig bukfyllemat, som iofs skulle göra succé kring ettsnåret på ett öppen bar-bröllop.

Chardonnayen orkade inte riktigt stå emot både banan och ketchup i ohelig kombination. Men dess pigga syra livade upp maträtten.
Tror att spänstig Riesling med lite restsötma kanske hade hållt ihop bättre.

Vinet dock mycket fint som tidigare och kvällen är ju ung.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Allt var inte bättre förr.

Visa bifogad bild 16464

Bara mycket av det som räknas. Den här maträtten hör inte dit dock.
Stabbig bukfyllemat, som iofs skulle göra succé kring ettsnåret på ett öppen bar-bröllop.

Chardonnayen orkade inte riktigt stå emot både banan och ketchup i ohelig kombination. Men dess pigga syra livade upp maträtten.
Tror att spänstig Riesling med lite restsötma kanske hade hållt ihop bättre.

Vinet dock mycket fint som tidigare och kvällen är ju ung.
:D
 

lukastollig

Pudelfantast
Allt var inte bättre förr.

Visa bifogad bild 16464

Bara mycket av det som räknas. Den här maträtten hör inte dit dock.
Stabbig bukfyllemat, som iofs skulle göra succé kring ettsnåret på ett öppen bar-bröllop.

Chardonnayen orkade inte riktigt stå emot både banan och ketchup i ohelig kombination. Men dess pigga syra livade upp maträtten.
Tror att spänstig Riesling med lite restsötma kanske hade hållt ihop bättre.

Vinet dock mycket fint som tidigare och kvällen är ju ung.

Du skulle gått på mjölk...
 

n_micke

Medlem
Vad hittar ni på till Valborg? Såväl dryck som foder. Lutar åt nåt grillat här men kanske nåt kyckling/sallad/nåt. Jag vet inte, beslutsångest å det grövsta (som vanligt).

Eventuellt skagentoast och ceasarsallad. Hmm...Eller bara champagne?
 

lukastollig

Pudelfantast
Vad hittar ni på till Valborg? Såväl dryck som foder. Lutar åt nåt grillat här men kanske nåt kyckling/sallad/nåt. Jag vet inte, beslutsångest å det grövsta (som vanligt).

Eventuellt skagentoast och ceasarsallad. Hmm...Eller bara champagne?

Valborg är alltid ett bra festtillfälle, speciellt då det också är vår bröllopsdag.

Planerar först snacks i form av chips med löjrom och smetana, sedan förrätt: nässelsoppa följt av rådjursfilé med vårprimörer. Så Mont d’Or bakad i ugn och avslutningsvis två desserter. Inte spikat vilka men en lättare och en tyngre med choklad.

Dryck till ovan nämnda, i ordning: champagne, riesling, röd bourgogne, vit vouvray med lite ålder, kanske en söt riesling och avslutningsvis nog nån brun sprit alt. portvin.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Allt var inte bättre förr.
Lite sen på bollen här men för alla er som verklige känner att det var bättre förr kan jag ju inte annat än att rekommendera den alldeles utmärkta matsajten "den bruna maten"
Här får bortglömda klassiker som "Festlig fiskaladåb", "Skinkägg i gele", "bananer i skinkrock" och "Senapspanerade grisknorrar" den uppmärksamhet som de verkligen förtjänar.

-Jag emotser med spänning vintips till rätterna från provlagande forumsmedlemmar!
 

john b

Medlem
Lite sen på bollen här men för alla er som verklige känner att det var bättre förr kan jag ju inte annat än att rekommendera den alldeles utmärkta matsajten "den bruna maten"
Här får bortglömda klassiker som "Festlig fiskaladåb", "Skinkägg i gele", "bananer i skinkrock" och "Senapspanerade grisknorrar" den uppmärksamhet som de verkligen förtjänar.

-Jag emotser med spänning vintips till rätterna från provlagande forumsmedlemmar!

Den bloggen läste jag religiöst för 8-9 år sedan! Tack för länk och påminnelse. Mycket roligt!
 
Potatisvåffla smaksatt med gräslök, citronsmetana, rödlök och Kalixlöjrom. Sist drack vi Heidsieck NV och tyckte den skar sig lite. Någon som har en match made in heaven till löjrom?
 
Toppen